diskus info tack!

#1 - 9 april 2004 22:35
ja jag har läst igenom på zoopets hemsida + att jag har finkammat internet (nej inte bibban p g a att de har påsk stängt)

jag går i funderingar på att skaffa just diskus och ett större kar. och vill ha reda på en massa fakta om dem kan ni ge tips på sidor på¨webben bra böcker eller helst av allt dela med er av era erfarenheter. för de är det som är den bästa informationen..

hjälper ni mig med detta är ni ena små änglar.
#2 - 9 april 2004 23:14
Jag skulle rekommendera dig att köpa Back to natures guide om discus.
Den är uttömmande och har många bilder. Dessutom är den billig! klicka på den här länken så får du reda på vad den kostar!http://www.guldfisken.se/beta/catalog/index.php?cPath=54_151
#3 - 9 april 2004 23:16
...eller låna på biblioteket!!

Lite roliga länkar:
http://www.aquaworldnet.com/dbws/

http://world.std.com/~enjolras/discus-l.html

http://www.kittidiscus.com/

http://members.aol.com/bgdiscus/

http://home.swipnet.se/~w-12843/disfonyb.htm

Här fick du lite läsning...*S*

Sedan finns det enormt med info om Discus ifall du använder dig av detta forums sökmotor eller ciklid.se´s...
#4 - 10 april 2004 07:10
Här är en länk till våran Discusförening i Skåne. http://www.discusklubben.se/
#5 - 10 april 2004 08:16
Hej Erika.
Bor du i närheten av GBG.så har Herkulus ZOO en bok av Magnus Berne som heter Diskus odling och skötsel.Det är en av dom bäst skrivna böcker om diskus,liten och lätt läst,kostar mellan 50-75:-(kommer ej ihåg extakt pris).
MVH Mats
#6 - 10 april 2004 08:32
http://www.dph.nl/

Back to Nature guide om discus är en utmärkt bra bok!

Några flera sajter att surfa runt på:

http://discus.pagina.nl/

http://www.ciklid.se/

http://www.diskuszucht-stendker.de/pages/galerie3/galerie3e.html

Klart du ska köpa discus!
#7 - 10 april 2004 10:50
kanske är lite tidigt att köpa den än. men om du någon gång skulle bli intresserad av VF diskus så skulle ja rekomendera Wild-caught discus en bra bok på engelska som har massor med bilder på läkra VF diskus.[:-138][:-164][:-34]
#8 - 10 april 2004 13:15
Ursprungligen skickat av mats m

Hej Erika.

Bor du i närheten av GBG.så har Herkulus ZOO en bok av Magnus Berne som heter Diskus odling och skötsel.Det är en av dom bäst skrivna böcker om diskus,liten och lätt läst,kostar mellan 50-75:-(kommer ej ihåg extakt pris).

MVH Mats

klart jag bor i gbg och herkules är en utav mina favorit affärer tack för tipset...
#9 - 10 april 2004 21:17
Hej Erika.
Det är en bok skriven av en läkare,tror han bor i Dalsland.Det är mer ett litet häfte men bra,innehåller bara text inga bilder,bara fakta.Jag har ett flertal av olika diskusgubbar och dom är omständiga,sedan en bok till som du kan låna på biban är "Akvarium som hobby" eller köpa på ett antkvariat för en 50lapp,den tar upp mycket av vattenberedning.Den är gammal men go.
MVH Mats

#10 - 10 april 2004 22:46
Räkna med att upp till 50% av fiskarna kan dö (blir mobbade av andra diskusar och slutar äta bara). Så skaffa fler djur än du räknar med att ha senare. Om ingen dör, så grattis till dig (och affären tar nog gärna tillbaka större diskusar). Du bör skaffa ett karantänakvarium från början (ca 100 liter, utan grus och växter). Vid problem, flytta över problemfisken/arna direkt(de trivs bättre om de kan se hemakvariumet och de andra fiskarna från karantänakvariumet). Undvik oxhjärta och liknande, ställer bara till med besvär. Räkmix är dock bra föda, men även fryst foder. Variation är viktigt, så pellets och torrfoder är även det en viktig del i maten. Byt vatten ofta (50% i veckan, gärna mindre mängd varje gång men tätare byten än en gång i veckan), det är bra för växter och djur. Skit i vattenvärdena tills du börjar odla. Det är MYCKET viktigare att byta mycket vatten än att hålla "rätt" vattenvärden (utom vid odling), så gör det lätt för dig att byta vatten (dvs inga kemikalier för att justera vattenvärden).
#11 - 10 april 2004 23:04
"Skit i vatten värdena"...........verkligen ett bra tipps från en akvarist till en annan.
#12 - 10 april 2004 23:07
Sköta diskus handlar mer om att sköta vatten än att sköta fisk.
#13 - 10 april 2004 23:32
Skit i vattenvärdena är ett bra tipps. Det händer att så akvaristen koncentrerar sig på att få rätt pH, KH och GH. Men det är viktigare att ha rent vatten, dvs många vattenbyten. Och om man måste tillföra preparat för att få "rätt" värden vid vattenbyten, så är risken större att man skippar ett vattenbyte.
Så om man hårdrar det, så handlar det om att sköta diskus mer om att sköta vatten än att sköta fisk. Dvs många vattenbyten. Om man sedan skall odla diskus, är det en helt annan sak, då MÅSTE man anpassa vattnet. Men det är vid odlingen, inte vid "vanlig" uppväxt.
(Nitrat är vikigt vattenvärde, men det blir per automatik lågt om man gör många vattenbyten)
#14 - 11 april 2004 03:02
Om du sanker Ph vardet till mellan 4 och 5 med fosfor syra (finns pa apoteket) sa forandras nedbrytningen av ammonia till former som ar mindre farliga. Jag byter exact 50% av vattnet 2 ggr i veckan och haller i exact samma mangd utspadd fosfor syra varje gang sa det blir inga problem alls med fluktueringar sa lange du inte anvander RO vatten...hur latt som helst. Se bara till att du sanker Ph vardet langsamt over ett par veckor, da har du ocksa tid att rakna ut precis hur mycket du verkligen behover. Jag anvander 8ml for 170l vatten men det varierar forstas beroende pa forhallandena dar du bor. Manga av dom sjukdomar som ar vanliga hos Discus i akvarium overlever inte heller i sadana sura forhallanden. Hojer du sen temperaturen till 30 grader sa gor du det nastan omojligt for de flesta parasiter ocksa. Discusar tycker dock bade om surt o varmt. Dom tycker mycket om att ata mat fran gruset sa ha inte i nagra malar som konkurrerar ut dom.

Att fixa vatten varden ar hur latt som helst och gar att allt gar sa mycket enklare. Kan dock bli problem om du vill ha vissa vaxter och fiskar i samma tank. Jag alskar Cryptocoryner men dom alskar inte min Discus tank, bara sitter dar ett par veckor o borjar sen ruttna bort. Samma sak med Java mossa o Java ormbunke. Vallisnerior, olika typer av Svardplantor och Anubias funkar bra. Kan aven varna for Fjarils Ciklider och olika typer av sniglar o rakor...funkar inte alls...TRO MIG! Jag har nagra mindre Jordatare, Kurv och Nyckelhals Ciklider o dom gar jatte bra ihop med Discus. Jag har last nagonstans att dom gillar att ata Neontetror men det har jag aldrig sett, mina Discusar delar hem med ett stort stim Svarta Neoner o det har aldrig varit nagra problem.

Diskusar ar egentligen inte svara alls, men du maste ge dom vad dom vill ha...surt o varmt vatten...sa enkelt ar det.
#15 - 11 april 2004 08:33
Hej.
DEtta med vatten värden skall man ta med en nypa salt.
EN SAK ÄR VIKTIG OCH DET ÄR ATT TA REDA PÅ OM ZOOAFFÄREN ANVÄNDER SALT I SINA KAR OM DOM SÅ GÖR GÅ TILL EN ANNAN.
Salt till diskus(gäller även apistos) ären styggelse,bör bara användas i medicinsk bruk,Fisken skall aldrig gå i salt av slentrian utan bara vid "starkt" behov.PH är enligt mig det viktigaste att ha koll på,för har man ett bra fungerande kar så ligger dom andra värderna tll 99% rätt.
Forsforsyra köper man i en färgbutik till prisetav 38:-L.
Stamlösning
Normalvatten: 7ml.till 1L. Destvatten
Mjukt vatten: 5ml.till 1L. ----//----

Sänkning av PH. 1ml.till varje liter akvarievatten.
MVH Mats
#16 - 11 april 2004 13:09
surt vatten? på zoopets infosida står det 6-7 pH (visst 6 är väl åt det sura hållet) men är inte det viktigaste egentligen och kolla vilket pH de hade innan?

Jag är relativt ny på detta området men har inte haft några problem med mina andra akvarium innan... Men är det svårt att hålla diskus?
det är ju ganska mycket pengar som man får lägga ut på dessa fiskar och att räkna med 50% bortfall är ganska mycket pengar.. så för både min och fiskarnas skull så vill man ju se till att man har satt sig in i arten innan man skaffar sig diskus.

tack alla snälla för att ni hjälper till.
#17 - 11 april 2004 13:24
Hej.
Enligt min mening är diskus den mest tåligaste fisk man kan tänka sig,bara den får rätt tempratur och PH.Då menar jag att man håller mellan 27-30gr.PH 5,5-6,5 och ett omväxlande foder.En frisk diskus äter allt torrfoder,levande d.mask,hela ärtor ja allt.En sak som jag skall ta upp,jag använde aldrig Aqusafe för,men idagens läge har jag börjat ´med det till varje vatten byte på grund av komunens dåliga vatten kvalitet.
MVH Mats
#18 - 11 april 2004 14:37
Har läst ovanstående och undrar vad ska man göra med diskusar under semester????
Tätta vattenbyte är ju måste - hur klarar fiskar när ägare är tre veckor på semester... Någon som vet!!!
Jag blev ägare till tre bruna diskus. I affären såg de fula och mörka ut, jag sa till min man att även malar ser snyggare ut än de. Men min man köpte de i alla fall. (kostade bara slantar) Hemma i karet färgade de ut och nu är de vackraste av alla - neonblå till silverfärg och allt annat där mellan.
Jag är förälskad på nytt.....

#19 - 11 april 2004 14:54
Hej Jaanu.
Brun diskus är min farvorit. Två till tre veckor utan mat klara dom galant.
MVH Mats
#20 - 11 april 2004 16:06
Det kan jag förstå - de är så vackra och lite luriga. Som jag sa innan såg de inte alls fina ut i butiken, var mörka och nästan svarta, inga färger alls. Köpte de för 50:- styck och bara att prisen var otroligt låg. Sen hemma i karet kom alla färger ut. Ser ut som Diamont Blue ibland, det kan jag lova!!!!

Men jag undrar hur ska vattenbyte vara under semester. Klarar de samma vatten tre veckor eller inte. I vanlig fall måste man ju byta nästan två ggn i veckan tror jag.

Vet någon svar på detta?
#21 - 11 april 2004 16:48
HEj Jaanu.
Har ett 540 och byter ca.100 l. i veckan,ibland gör jag ett x-byte på 100 l.Har man ett normalt befolkat kar och ett bra ytterfilter och ej matar för hårt kan man ha ett bra vatten.När man åker på semester belastar man ju ej akv.med foderrester och fisken går på sparlåga.När så semestern är slut börjar man mata väldigt sparsamt så tarmar går igång långsamt och vattnet,filtret får en chans att ta emot avfallet.Det enda som behövs är en bra timer för ljuset.
MVH Mats
#22 - 11 april 2004 16:59
Tack för svaret. Nu kan jag se framåt ljus och roligt framtid med mina diskusar.
Vill ju till de det allra bästa...
#23 - 11 april 2004 17:53
Ursprungligen skickat av mats m

Hej.

Enligt min mening är diskus den mest tåligaste fisk man kan tänka sig,bara den får rätt tempratur och PH.Då menar jag att man håller mellan 27-30gr.PH 5,5-6,5 och ett omväxlande foder.En frisk diskus äter allt torrfoder,levande d.mask,hela ärtor ja allt.En sak som jag skall ta upp,jag använde aldrig Aqusafe för,men idagens läge har jag börjat ´med det till varje vatten byte på grund av komunens dåliga vatten kvalitet.

MVH Mats

och för att sänka Ph så använder man fosforsyra läste jag ngn som skrev.. och det fanns på apoteket eller?
#24 - 11 april 2004 18:25
Fosfor syran pa apoteket ar ren o darfor lite kranglig att hantera. Mats M sktev om utspadd fran fargvaru affaren...jag var inte medveten om att det fanns men kommer definitivt att sluta kopa pa apoteket om jag hittar san har!

Ang.vatten byten o matning under semestern sa ar det ju sa att om du inte matar sa blir inte vattnet sa smutsigt. Enda problemet jag kan se ar att nar du borjar mata igen sa har du forlorat mycket av de bakterie kulturer som ar uppbygda, dom svalter ju ihjal mycket snabbare an en Diskus. Mata bara forsiktigt i borjan o gor nagra extra vatten byten tills allt har byggts upp igen s borde det inte bli nagra problem. Lite flyt ormbunkar o andmat ar ocksa utmarkta att ha nar det ar semester dags....battre kemiskt/biologiskt filter far man leta efter.

#25 - 11 april 2004 18:26
Hej Erika.
Det var jag som skrev den insändaren.Sök tidigare inläg,där står hur du förfar.
MVH Mats
#26 - 12 april 2004 19:26
mats m,

Kul att det är fler som gillar de bruna....

Off-topic,
Du verkar ha nåt knas med din zoon-länk. När jag klickar på din länk så kommer jag av någon anledning till min egen egen zoon. Byter jag ut siffrorna på slutet i din adress mot mina, så kommer jag däremot rätt. verkar som du saknar oid...

/C

#27 - 12 april 2004 21:41
Hej Onkyo.
Detta med oid som du skriver har jag ej i mitt adressfält på min sida,skall det vara med eller.När jag trycker påmin sign. kommer jag till min sida.
MVH Mats
Ps. Brun diskus är enligt mitt tycke den vackraste av diskus.Har haft alla dom övriga typerna.Ds.
#28 - 13 april 2004 06:43
Jag kör med vanligt kranvatten till mina discus (ph 8 & gh 7)även vildfångat, utom Heckel. Där kör jag med ph ca 6,5-7 & gh 3-4. Alla discus klarar det galant. Jag försöker undvika att mixtra för mycket med vattnet pga kan lätt bli lite svängningar i ph:t.
Håller även med om att discus är väldigt tålig fisk som klarar det mesta. Ju större desto tåligare.
#29 - 13 april 2004 07:37
Hej Jonas.
Varför jag använder så lågt PH är det att jag tycker att fisken blir tåligare mot sjukdomar,typ gälparasiter och svamp.
MVH Mats
#30 - 13 april 2004 13:34
Varfor skulle det bli svangningar i PH vardet om du sanker Ph vardet?? Om du sanker Kh vardet sa kan du fa problem med svangningar, eller om du redan har ett valdigt lagt Kh. Om du bara byter en exact mangd vatten och tillsatter en exakt mangd Ph sankande medel sa kommer ju Ph vardet att vara hur stabilt som helst!

Discus klarar ett Ph av 8 utmarkt....tills nagot gar fel. Tror det ar darfor man ofta ser rena rama apotek hemme hos Diskus akvarister. Mitt Ph a 4,5, temp 30 och jag behover aldrig gora nagot alls forutom att byta vatten o mata. Inga svamp infektioner, parasiter, bakteriella sjukdomar och dom matvagrar ALDRIG.....vid Ph 4,5 ar dom lattare att halla an Guppys och det ar ingen overdrift.
#31 - 13 april 2004 14:14
Hej Nynick.
Håller med dig,lågt PH friskare fiskar.Innan jag skaffade dom moderna "SMÄLLKARAMELLERNA" hade jag aldrig bekymmer med sjukdom eller liknande.förut låg jag också 4,5-5,0 PH,men när jag skaffade apistos har jag gått upp till ca.6,0 PH.
MVH Mats
Kjell Fohrman
Administrator
#32 - 13 april 2004 14:34
Varfor skulle det bli svangningar i PH vardet om du sanker Ph vardet?? Om du sanker Kh vardet sa kan du fa problem med svangningar, eller om du redan har ett valdigt lagt Kh.

Men nu är det ju så att i 80% av Sverige så är KH extretmt lågt vilket ger upphov till stora pH-svängningar.
Själv använde jag förr om åren fosforsyra i en anläggning om några hundra akvarier och är inte så positiv till detta - dels verkar det ha extrem korttidsverkan och så ger det upphov till mycket algproblem i akvarierna. Själv har jag betydligt bättre erfarenhet av att använda ek-substrat än fosforsyra.
Vill ha man ett stabilt mycket lågt pH-värde så är det nog bara CO2 som gäller men frågan är väl om dagens diskus (med undantag av t.ex. VF Heckel) behöver ett extremt lågt pH. Idag är det ytterst få större diskusodlare som odlar sina diskus i vatten som har ett pH under 7.

Har läst ovanstående och undrar vad ska man göra med diskusar under semester????

Tätta vattenbyte är ju måste - hur klarar fiskar när ägare är tre veckor på semester...

Det som skitar ner i akvariet och gör vattenbyten nödvändiga är att man matar i akvariet och om man är på semester så lär ju inte heller fiskarna få någon mat (de klarar sig utan mat 2 veckor) och då behöver man inte byta vatten.
Att man byter vatten extremt ofta för just diskus beror oftast på att man ger dom ett foder som bryts ner dåligt (t.ex. ox- och kalkonhjärta) vilket leder till att vattnet snabbt blir dåligt.
De odlare som matar sina diskus med ett foder som mer påminner om deras naturliga diet behöver inte byta vatten så ofta.

#33 - 13 april 2004 15:33
Håller med Kjell om att Ex-extrakt är mycket bättre än syra. Luftar man inte vattnet rejält innan så kan man få kalkavfällningar i vattnet som blir alldeles dimmigt.
#34 - 13 april 2004 20:16
Så vad du menar Kjell är att man kanske ska ta reda på vilket Ph fiskarna har gått i innan (vanligtvis 7) och då kanske man inte behöver "mixtra" så mycket med Ph:t?

Mvh Erika
#35 - 14 april 2004 06:31
Håller med Kjell.
Mixtra med fosforsyra som nybörjare på diskus är inte att rekommendera (om man nu inte vet exakt vad man håller på med). Det viktigaste med diskus och PH värden är stabiliteten.
Rekommenderar att man byter vatten regelbundet istället för att försöka hålla ett visst PH. Fosforsyra kan ge upphov till vissa slem problem för diskus, därför rekommenderas ek-substrat eller torv för att hålla PH.
Skall man bara ha sällskaps diskus behöver man ej mixtra med PH. Det viktigaste då är att man har rätt balans dvs bra naturlig balans i form av pumpar (ytterfilter) samt mekanisk filter (innerfilter) samt att man matar normalt (ox samt kalkon hjärta skitar ner) försök att mata med olika foder.

En fullvuxen diskus kan klara flera månader utan mat, ung fisk behöver mat regelbundet för att utvecklas bra.

Om du kan få reda på var diskusen kommer ifrån så kan du få reda på i vilket PH de har växt upp i, men som sagt diskus klarar PH upp till 8 (håller samtidigt med att lågt PH håller borta sjukdomar).
Det låter kanske lite okonsekvent men kortfattat: håll samma värden via antingen PH sänkning eller bara byt vatten regelbundet.
När man väl lärt sig och intresserat sig för att hålla "perfekta värden" kan man sköta sina diskusar väldigt lätt.

Lycka till
#36 - 14 april 2004 09:24
Hej.
Ger du en diskus ett PH under 6 och ej matar men hjärta eller liknande foder så har aldrig några sjuka,det enda som kan förekoma är lite bekymmer med tarmarna.Men det är sällsynt.Det är lika dant med att använda salt jämnt i sitt akv.vatten.Nej ett PH under 6 och ett bra ytterfilter är den bästa medecin för diskus,så har det varit för mig.
MVH Mats
#37 - 14 april 2004 12:27
now I´m confused..
ska jag sänka Ph:t eller inte? Är det verkligen såå svårt som "alla" påskiner? jag vill ju att mina fiskar ska må bra och även kanske yngla av sig en skvätt.. :)

MVH
#38 - 14 april 2004 12:45
Kortfattat:
Du behöver inte sänka Ph. Många odlare etc kör sina i 7,5-8 under uppväxt. Byt vatten och ha ett bra filter.
Krångla inte till det.
#39 - 14 april 2004 16:46
Hej.
En sak och det är att var och varanan insändare handlar om dåliga diskus.Det går ju inte en dag utan att det är någon som undrar vad som är fel på fisken.När jag började på 70 talet så handlade det mest om vit avföring,nu tappar fisken slemhuden,andas med en gäle.Du kan ta det ena efter det andra.Detta har kommit sedan det blev popis med alla dessa färgvarianter som är framtagna,det är ju inte konstigt när dom ej får gå under naturliga förhållande med lågt PH och utan salttillsatser,dessutom ett foder som är baserat nöthjärta och dylikt.Det är min åsikt och den står jag för.
MVH Mats
#40 - 14 april 2004 17:36
Jag har ocksa lagt Kh och hojer det med koldioxid. Det racker dock inte for att fa ner Ph vardet (som sjunker nar Kh gar upp om nagon undrar)till 4,5 dar jag haller det. Om du ska sanka Ph vardet med CO2 sa far du aldrig ner det mer an runt 0,7 utan att hoja nivan av CO2 till dar den kan borja orsaka problem hos fiskarna.

Jag maste halla med Mats M, alla jag kanner som haller Diskus sager att jag bara tramsar med mitt vatten, men jag har dom friskaste Diskusarna av nagon jag kanner. Jag anvander inte ens en karantan nar jag kompletterar akvariet med svarta neoner eller nagon liten dvargciklid jag vill prova, verkar som om alla sjukdomar dor av sig sjalva i detta syra bad.

Helt ratt om Fosforsyra....det ger latt ett bedrovligt alg problem men finns ju gott om malar som gillar/klarar samma sura vatten som Diskusar. Jag har Gren malar o dom leker tillomed i akvariet. Ar dessutom otroliga pa att tugga i sig alla mojliga alger. Diskusar gillar ju ocksa att knapra i sig lite alger ibland....kan val funka som katter o gras kanske??

Ang. Oxhjarta....hur nagon kan mata fisk med det ar obegripligt. Har ju visat sig i om o om igen att fettet i oxhjarta orsakar alla mojliga problem hos Diskus. Fragan ar varfor Discus maste vaxa sa fort?? Ar ju fina nar dom ar sma ocksa!
#41 - 14 april 2004 17:46
En sak till, Diskusar har blivit kanda for att vara kansliga for sjukdomar. Orsaken till detta ar att dom lever naturligt i en miljo som ar nastan befriad fran sjukdoms alstrande organismer genom at vara extremt sur och varm. Dom ar ocksa kansliga for nitriter och ammonia som ju bara blir varre o giftigare ju hogre Ph man har.

Att fosfor syra skulle ge "slem problem" har jag aldrig sett men vet inget mer om det an erfarenheter fran mina egna akvarium. Fosfor syra funkar utmarkt hos mig och goder ju dessutom vaxterna en del.
#42 - 14 april 2004 18:14
Hej.
Det är inget märkvärdigt med att blanda till en sats.Det äe bara en sak som man måste.
VAR VÄLDIGT FÖR SIKTIG DET ÄR EN SYRA
Fosforsyra är frätande.
Använd skydd för ögon och händer.
MVH Mats

Annons