diskus i sälskaps akv

#1 - 5 juni 2005 08:02
jag har ett sälskapsakvarie på170 l med sorgmanteltetror 5 st 3 skalare 3 anicisrus 2 paletter 3 molly hur många diskus kan jag ha och vad skall jag lägga temperaturen på? [:-164][:-160]
#2 - 5 juni 2005 08:07
förstår att du gärna vill ha diskus! de är väldigt trevliga och har ett intressant beteénde... men tyvärr är ditt akvarie nog i minsta laget för diskusar.
Lucas_no1
#3 - 5 juni 2005 10:39
Det är för litet med tanke på alla andra fiskar och sen blir det en jäkla fisksoppa om du blandar så många olika fiskar som också kommer från olika världsdelar.

Mvh Lucas
#4 - 5 juni 2005 10:58
Ditt akvarium är för litet för både discus och scalare!!
#5 - 28 december 2005 08:23
ska köpa ett större där jag kan ha diskus
#6 - 28 december 2005 09:39
Temp runt 27-30grader. Tips är att läsa på mycket om just diskus då de inte riktigt är som de vanliga akvariefiskarna. De vill ha god filtrering och utfodring ca 2ggr/per dag. Det gäller att städa ordentligt (slamsuga bottnen) för att minska risk för ruttet foder och nitrit toppar (de är kännsliga för nitrit). pH´t skall ligga rätt högt, runt 7-8. Viltfångade diskus vill ha surare pH, ibland ända ner till 3-4 beroende från villket område de kommer. I snitt brukar man säga minimumm 250L akvarium för just diskus (tycker själv det är för litet) med tanke på att de blir 20cm långa <-->. När de är små är de mer i stim, men vid könsmognad kan de bli tyranner i akvariet. Jag rekomenderar att inte köpa diskus som är mindre än 8-10cm <--> då de kan vara väldigt svåra att hålla vid liv.

//Camilla
#7 - 29 december 2005 11:53
Hej. Jag har ett diskuspar i ett 170liters akvarie och det är inga problem med det.
Jag har 28 grader gör delvattens byten och slammsuger botten ungefär var varannan vecka och jag har två teskedar salt i och aqua safe. Du ska bara tänka på att en fullvuxen diskus kräver femtio liter per fisk

Annons