Diskus i sällskapskar, några frågor

#1 - 12 maj 2005 19:06
Är ju nybliven diskusägare sedan i lördags då jag ropade in tre Pigeon Blood på GCG's auktion. De har fått simma i mitt 600 liters SA-kar och kommer få bo kvar där. De har blivit allt djärvare under veckan och har inga som helst problem att få i sig mat trots flera andra hungriga ciklider o malar. De kommer fram till frontrutan utan problem och håller sig framme när de andra cikliderna signalerar att det är matdags. De verkar alltså vara pigga och alerta.

Så till min frågeställning. Jag tycker det känns lite för lite med tre stycken diskusar och funderar allvarligt på att stoppa ner fyra stycken till i samma storlek (5-7 cm utan fenor). Då skulle jag i så fall göra mig av med flera andra ciklider, t.ex. mina flaggciklider, hantelciklider och scalarer. Det enda ciklidsällskapet skulle då vara en grupp om 10 st jordätare, Geophagus sp. pindaré, som är väldigt aktiva och orädda.

Låter detta som en bra eller dålig idé? Jag har alltså inga planer på att odla diskus, skulle de få för sig att leka så ok, men jag har inte några medvetna planer åt det hållet.

En annan undran, finns det något att tänka på vad gäller att blanda olika Diskus-varianter om man inte har odlingsplaner? Hur skulle ni själva gjort, alla 7 av samma sort eller kanske 3+4 av två sorter?

Shoot!
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 12 maj 2005 19:27
Geophagusarna och diskusarna tror jag passar hyfsat ihop.
Jag hade definitivt valt att bara ha en "diskusart".
Lucas_no1
#3 - 12 maj 2005 20:08
Jag håller med om att du ska hålla dig till en sort.
Det blir snyggast så!
#4 - 12 maj 2005 20:57
Ok, får väl se om jag lyckas hitta några Pigeon Blood till "bra" pris då. Vet att jag kan få tag på Marlbouro Red, Blue Diamond och Red Snakeskin.

Tack för svaren!
#5 - 12 maj 2005 21:23
Hasse Du kan lungt köpa Marlboro Red. Föräldrarna är här och det var några av dessa små du ropade in. http://www.zoopet.com/medlemsbilder/showphoto.php?photo=95&sort=1&cat=697&page=1

Mamman är Marlboro Red o Pappan Pidgeon
#6 - 12 maj 2005 21:33
Aha..! Tackar så mycket! Det gör beslutet lite enklare, tror jag :p
#7 - 12 maj 2005 22:07
[QUOTE=Lucas_no1]Jag håller med om att du ska hålla dig till en sort.
Det blir snyggast så![/QUOTE]
Hej.PLanerar som tidigare nämnts mitt 450l till discus och har fått till svar på samma fråga att det är ok att ta av två olika sorter. Vad kan vara mindre bra med det? Liknande besked har jag fått angående de 6 scalarer som går där nu, en del säger "väck" andra OK tillsammans.Hur göra bäst? Scalarerna är väldigt eldiga vid revirgränser . Det vore kanske bäst att flytta dom?
Trötta frågor från en tröttare amatör som vill mer än man kan:D
Nya frågor i morgon.
Godnatt
Annelie
#8 - 13 maj 2005 06:57
MBL-förhandlingarna är tuffa, dottern vill ha Diamond Blue, jag försöker hävda att det blir snyggare med bara Marlborou Red eller Pigeon Blood...eftersom akvariet är hela familjens så får det väl bli nån jämkning på nåt sätt.. får se hur det slutar. :D
#9 - 13 maj 2005 07:04
Just de sorter där man har odlat hårt på blått kan vara lite känsligare. Det har odlats så hårt på dessa färgvararianter så att de av den anledningen kan vara något känsligare. Visst finns det starka fina odlade blå diskus, men de är klart ovanligare än tex pigeon med samma egenskaper. Ytterligare en sak som talar för att välja fler pigeon.
MVH
Magnus
#10 - 13 maj 2005 07:20
Ska se om det argumentet biter. Ibland blir besluten varken enkla eller rationella när man har andra hänsyn att ta.
#11 - 13 maj 2005 08:44
Måste nog erkänna att jag inte tar så många rationella beslut överhuvud taget när det gäller akvarium, blir lätt så.
MVH
Magnus
#12 - 13 maj 2005 10:31
Som Magnus skriver har Blue Diamond länge varit ett problem. Men det har börjat komma fram nya stammar, med rätt färg o tillväxt. Den stam jag har är framtagna ur Cobolt och är inte svårare än annan diskus. Dock än så länge dock något dyrare.:D
Bifogar ett kort på en av mina hannar. Han är +20 cm
#13 - 13 maj 2005 10:51
Snyggt...:) . Kanske det blir så att man "tvingas" riva ut den avstängda bastun i källarn nu, skulle ju kunna få plats med många diskuskar där... :D . Kar som jag kan bestämma själv över...:rolleyes: . Vatten o avlopp finns på andra sidan väggen i badrummet, el redan indraget. Vad väntar jag på? Lottovinsten kanske...:p
#14 - 13 maj 2005 16:44
Så, nu håller jag på att koppa in fyra stycken Pigeon Blood x Red Turquoise, de är lite rödare än auktionsinropen, men tror ändå det blir bra. Lyckades avstyra Blue Diamond trots att de som fanns också var från en Cobolt-stam. Får bli en annan gång kanske :D .
#15 - 13 maj 2005 17:06
Jag tycker det är snyggt när det är lite olika sorter i baljan, bara storleken stämmer så...

Men det är ju en smaksak !

Vatten och avlopp på andra sidan väggen !!! Borra då :)

Jag var nära att borra genom en halv meter betong för att förenkla vattenbytena :)
#16 - 13 maj 2005 17:27
[QUOTE=oveb]Vatten och avlopp på andra sidan väggen !!! Borra då :)
[/QUOTE]
Ja... den dagen jag river ut bastun och bygger om utrymmet till akvarierum :)

Annons