Ja, det går ju säkert jättebra, om nu vatten och temperaturparametrarna är till diskusarnas fördel.
Lunch, middagsmat, kvällsmat och framförallt nattamat åt diskusarna har du ju redan ordnat... i form av [:-162][:-162]...![;)]
Tänk på att såväl neon- som kardinaltetror står på skalarers och diskusfiskars meny där ute i naturen!
Men om kardinalerna är fullvuxna och snabba kan det ju kanske går bra, men det är en risk!
Vattenvärden och vattenbyte...?
Tja det beror ju på vad det är för problem du har??
Här i Göteborg, exempelvis, buffrar vattenverket upp pH-värdet på ett sätt som gör det svårt att få ned värdet till lagom "amazonasnivå", ju mer vatten man byter här desto mer basiskt blir akvarievattnet upp till en viss nivå, sju tror jag det är just nu, men jag har tröttnat på att mäta.
I mitt tycke är ett 350 liters rätblocksakvarium väldigt optimalt, väldigt lagom, med sina 150x50x50cm har det snygga proportioner, är relativt lättplacerat i rummet, lätt att sköta om då man når med överarm och hand över kanten ned mot baksidans glaskant (om nu akvariet inte står alltför högt). 50cm höjd är också bra för växterna, eller snarade ljuset når ned till botten, ljusstyrkan avtar ju med kvadraten av avståndet i luft, vatten är ett tätare media och där avtar ljusstyrkan mer, men om akvariet endast är 50cm högt brukar det bli väldigt bra. I ett sådant akvarium bör du kunna hålla två par fullvuxna diskusar, några bottenlevande fiskar som fjärilscikliderna och pansarmalarna, samt några ytlevande stimfiskar som inte diskusarna käkar upp. Tät plantering med svgärdsplantor, valisnerior och cryptocoryner, som exempel, är bra och ger diskusarna mer självförtroende.
Men kolla noga vad diskusar vill ha i form av pH, hårdhet, temp och föda, och om du kan tillgodose dessa krav och kanske håller dina kardinaltetror någon annanstans kan det bli väldigt bra. men tänk på att diskusar är lättstötta, kan bli väldigt sura, skygga och matvägra likt en anorektiker.