Diskus i karet

#1 - 4 mars 2007 22:22
Nu har jag slagit till och skaffat 6 stycken diskus. Trevliga krabater, de verkar ständigt hungriga, åtminstone simmar de omedelbart till matluckan så fort jag visar mig i rummet.

Men vad är det bästa frysfodret till diskus, förutom oxhjärta som jag inte vill ge? Enligt butiken var de bara vana vid oxhjärta men de tog direkt både svarta mygglarver, cyklops och artemia (allt fryst). Men vilket av dessa foder är det bästa ur näringssynpunkt? Vilket är bäst för diskus? Eller är det helt enkelt bäst att variera mellan olika foder?

Har testat med torrfoder också men det spottas bara ut, det tar väl ett tag att vänja dem vid det antar jag.
#2 - 4 mars 2007 23:10
Jag matar mycket med artemia samt vita och svarta mygglarver och någon gång röda myggisar med. Kan du få tag i levande vita mygglarver så kommer du att se ett frosseri utan dess like;)!
Det är som du säger lite kinkigt att få dem att ta någon ny mat, men testa att ge lite av den nya maten samtidigt som de får något som de gillar.
Snygga fiskar i ett mycket snyggt kar!
#3 - 6 mars 2007 07:53
Testade igår med D50+ för första gången och det åt de faktiskt :) . D50+ måste vara godare än Seras flingfoder och Tetras Discus bits för dessa foder har de inte velat ta.

Annons