Diskus i 225 liter?

#1 - 9 februari 2008 18:53
Hej. Går det att ha diskusar i ett 225 liters akvarium eller är det för trångt?? Har även hört att de lätt stör sig på andra fiskar, vi kommer ha: kuhli-ål, malawi ciklider, guppy, neontetra, malar, mussepig platy! Skulle diskusarna trivas med dessa?? [:-138][:-138][:-138][:-138][:-138]

MVH Arvid
#2 - 9 februari 2008 18:55
Hej. Går det att ha diskusar i ett 225 liters akvarium eller är det för trångt?? Har även hört att de lätt stör sig på andra fiskar, vi kommer ha: kuhli-ål, malawi ciklider, guppy, neontetra, malar, mussepig platy! Skulle diskusarna trivas med dessa?? [:-138][:-138][:-138][:-138][:-138]

MVH Arvid
Det var en härlig men rolig blandning av fiskar:p
#3 - 9 februari 2008 18:58

MVH Arvid

Nej
#4 - 9 februari 2008 19:07
Till och börja med vad gör malawicikliderna där? de ska väl ha helt olika vatten?
#5 - 9 februari 2008 19:31
ta bort malawicikliderna och med rätt vatten går de
#6 - 9 februari 2008 20:44
[quote='[lum];1090248']Till och börja med vad gör malawi cikliderna där? de ska väl ha helt olika vatten?[/quote]

Okej, har ej skaffat 225 litersakvariumet och har ej hunnit kolla vad de skulle ha för vatten..

Skulle hellst bara vilja ha malawi och diskus( vilket inte värkar gå:( ), men har ett mindre kar med alla andra små fiskar som jag tänkte skulle få flytta till det större, men det kanske inte blir så då;)

Men det står att diskusar bör ha 250 liters, 25 liter för lite, är det så stor fara?

Och finns det några bra fiskar att ha tillsammans med diskus, vill gärna ha några fler fiskar än diskus i akvariumet :D
#7 - 9 februari 2008 21:11
när det gäller vattnet kan man med all säkerhet få det att funka. det finns discus som lever i ph upp till någonstans runt 8. Men malawi cikliderna kommer med största sanolikhet slå/stressa ihjäl discusarna.

Dom flesta lugna fiskar passa bra med discus. sen så tycker jag att man ska fösöka hålla det så biotop riktigt som möjligt. detta är ju dock bara en personlig åsikt och inget du behöver bry dig om.

Storleken på tanken räcker men det skulle ju inte göra något om det vore lite större vad har du för mått på det? du bör kanske räkna på ca 50liter/discus (stora discusar. Mindre discusar behöver naturligt vis inte lika mycket men dom blir ju större med tiden)
#8 - 9 februari 2008 22:02
Du kanske börja med något mindre krävande än just discus. Malawis är enkla och fina. Kör på det vetja!
#9 - 9 februari 2008 22:11
Jag tycker den listan låter som den borde delas upp på tre akvarium

1) malawiciklider
2) diskus och fiskarna som inte är i matstorlek
3) småfiskarna som t ex guppy

De två första karen bör vara minst 200-300 liter.
#10 - 9 februari 2008 23:01
glömde skriva att dom mindre fiskarna tex tetrorna guppy osv kommer att bli mat för malawi cikliderna.
#11 - 10 februari 2008 07:45
Okej...tror jag behåller dom små fiskarna i mitt 60 liters och flyttar över malar och kuhli till diskus akvariet när de börjar växa sig för stora. Tar och struntar i malawis. Men några bra tips på fiskar att ha tillsammans med diskusar tack??

Och hur vill diskusarna att det ska se ut i karet...har tänkt att ha någon rot, ganska många växter i olika storlekar och några stenar!
#12 - 10 februari 2008 09:16
Arvid, jag vet inte hur länge du har hållt på med akvarium men du ska veta att diskus inte är en fisk för nybörjare. Den kräver mycket mer av dig som sköter dom än många andra arter.
Du måste veta vilka förhållanden en diskus vill ha vatten,temp och ph mm.
Inredning och växter är också speciella, vissa kör med nakna kar dvs ingen inredning, för att ha en så kontrollerad miljö som möjligt när man fodrar upp små diskus.
Jag läste på i säkert 3 månader om diskus innan jag skaffade.
Det kanske viktigaste är nog ett tränat akvaristiskt öga. Kunna se på fisk om den mår bra eller dåligt. Det måste man nästan ha för diskus, och det är nog det som gör att den inte är en nybörjarfisk.
Det finns många trådar här om diskus, och ett tips är att kolla under rätt kategori. Diskus är från sydamerika.
#13 - 10 februari 2008 09:39
Jo, jag vet att diskusar inte är en nybörjar fisk...borde kanske vänta lite med den. Men tänkte köpa begagnat akvarium för att spara pengar...hittade ett 250 liters med Dolkstickstetra, Flaggciklid, Skalare, Ancistrus...har läst lite om dem nu och det värkar som dom fiskarna går att hålla tillsammans med diskus... ( ph: 6,5 tempratur: 26 ). Skulle det vara smart att köpa det och sen vänta 2-3 mån med diskus?? Eller är dom också dåliga nybörjarfiskar??

http://www.blocket.se/vi/14695065.htm?ca=14_s
#14 - 10 februari 2008 10:47
Tror inte diskus trivs så bra i bara 26 grader. 27-28 är en mer lämplig temperatur. Här hemma mår de bäst i 28.5-29 grader.
#15 - 10 februari 2008 10:54
Jo, jag vet att diskusar inte är en nybörjar fisk...borde kanske vänta lite med den. Men tänkte köpa begagnat akvarium för att spara pengar...hittade ett 250 liters med Dolkstickstetra, Flaggciklid, Skalare, Ancistrus...har läst lite om dem nu och det värkar som dom fiskarna går att hålla tillsammans med diskus... ( ph: 6,5 tempratur: 26 ). Skulle det vara smart att köpa det och sen vänta 2-3 mån med diskus?? Eller är dom också dåliga nybörjarfiskar??

http://www.blocket.se/vi/14695065.htm?ca=14_s

Hur många diskus har du tänkt dig?
Både Flaggcilkliden och Scalaren blir ju stora och diskus behöver ju vara några stycken för att våga sig fram.

Själv har jag valt att ha diskusen som den dominerande fisken och har bara ett stim kardinaltetror och malar.:)
#16 - 10 februari 2008 13:03
Ramnissan skrev:
Tror inte diskus trivs så bra i bara 26 grader. 27-28 är en mer lämplig temperatur. Här hemma mår de bäst i 28.5-29 grader.

Det funkar men det gör inget tempen som du skriver är något högre. (om du nu inte ska mata med oxhjärta. men som jag ser på saken så finns det ingen fördel med det fodret bara nackdelar förutom tillväxten)

Annons