Diskus/hur mycket mat?

#1 - 1 november 2006 15:19
Jag är orolig att jag ger för lite mat till mina diskus som alltid är hungriga....Totalt per dag får de 1tsk granulat och 4 tärningar frysta smådjur. (vita/svarta mygg/artemia/små krill/också köpt tubiflex) Delat på 3 mål. Det är 10 diskus 2 vuxna och de andra 8 är födda i januari. Jag byter vatten var tredje dag så jag vill inte heller övermata så jag måste byta vatten oftare.
#2 - 1 november 2006 15:32
Vattenbyte VS matning är hela tiden en ekvation som måste gåihop.
Annars är det stor risk för sjukdom pågrund av överbelastat vatten.
Jag tycker det låter som lite mat för 10 discusar men i förhållande till vattenbytena normalt.
Allt beror ju på vad man vill uppnå med sina discusar.
Små fina discusar i växtakvarium, då är det lite mat som gäller.
Små fina discusar som ska bli bamsingar, då är det till att ösa i mat i karet och ett ständigt vattenbyte.

Mvh :-)
#3 - 1 november 2006 16:17
De behöver inte bli groteskt stora, bara friska och må bra. De får rejäl mage när de äter och när allt är uppätet så tigger de igen....
Jag har inga andra fiskar än diskus i mitt 350l
#4 - 1 november 2006 16:56
Du märker hur det går, man brukra säga att normal tillväxt på ungdiscus är 1cm per månad.
Studera dom och se vad sm händer och efter det får du avgöra om du ger förlite!

#5 - 1 november 2006 17:22
Du märker hur det går, man brukra säga att normal tillväxt på ungdiscus är 1cm per månad.

Studera dom och se vad sm händer och efter det får du avgöra om du ger förlite!

Mina har vuxit ca 2cm,en del av dom ännu mera!!
Men så matar jag 8-10 gånger/dag samt vatten byte nu två/gånger dagligen ca 30% varje gång.Så skall jag hålla på till jul.sedan drar jag ner på matningen.Jag börjar arbeta nämligen i mitten av december,då går det inte att tokmata.

lennart
#6 - 2 november 2006 15:42
Hur lång tid bör det vara mellan varje matning?

Säg att jag slutar jobbet kl 18:00 kan jag mata 18:15 när jag kommit hem
19:15 då jag ätit
och vid 20:15
och en gång efter 21 innan lyset släcks!
#7 - 3 november 2006 20:33
Mata på dom det du bara kan Jonas!
Diskus kan äta hur mycket som helst,bara de äter upp all maten.Dsv inget bör ligga kvar på botten efter 15-20min.jag matar som sagt minst 8-10g/dag ibland upp till 13-15 gånger.Men så växer de som tusan...
Det som är viktigt är att om du ger granulat,låt det svälla 2-3 minuter i vatten innan du tippar i det i burken,vissa granulat sväller bra.Tetra är ett av dom.Variera maten.Jag ger hemmagjord oxmix,tropicals flingfoder som är Astacolor,d-allio plus med vitlök.D50-plus.JBL granulat,tropicals granulat.samt tetras teradiskus.
Så mata de du kan Jonas,byt bara vatten efter detta.Jag byter minst 30% dagligen.

lennart

Ds du skall väl upp till Järpen på akvariemöte??
Då kommer ni väl hit o står på öronen i mina diskusburkar?

lennart
#8 - 3 november 2006 20:43
Jag fick en otrolig skräck upplevelse med min diskus (nr1) när den fick ont i magen av granulatet. Blöter alltid upp det nu. Jag ger tetras, seras och aquartic nature. De gillar mest tetras, lite störe bitar. Har inte hittat D-50+ och annat i någon affär.
Jag har slutat att göra egen räkmix, de sista gångerna blev det bara skit alltihop, så de får leva på granulat som det borde finnas alla vitaminer, mineraler och andra ämnen + de frysta smådjuren.
#9 - 4 november 2006 06:09
Tror att man kan beställa "Tropical D-50 Plus" här:
http://akvarievalvet.space2u.com/index800.htm
#10 - 4 november 2006 08:28
Jag ska försöka göra vattenbyte varje dag. typ minst 30%
Det är alltså bara att mata så fort det inte finns någon mat kvar på botten.
Måste nog köpa mera granulat har bara
Duplarin och novo grano mix
#11 - 4 november 2006 18:33
Jag köpte idag tropicas D-50 plus och deras granulat, de hade det på burlövs center utanför Malmö. Nu har jag 5 sorters torrfoder att variera med.
#12 - 5 november 2006 07:51
solbacka skrev:
Jag köpte idag tropicas D-50 plus och deras granulat, de hade det på burlövs center utanför Malmö. Nu har jag 5 sorters torrfoder att variera med.

Låter bra det.Köp ochså gärna tropicals DALLIO PLUS Vitlöksflingor.
Tydligen skall det vara väldigt bra att mata med dessa i ca en vecka typ varannan månad.När man gör detta skall man samtidigt höja upp tempen till ca 33-34c.Detta för att rensa ur deras magar effektivt.Hur nu detta stämmer vet jag ej!!Fick tipset av en som jobbar med diskusimport.Denne i sin tur fick detta sagt av sin asiatiske leverantör!Jag kör så.
Gör det typ varannan månad i en vecka.

lennart
#13 - 5 november 2006 08:32
Jag såg inga vitlöksflingor...men jag tittade inte efter det heller :)
#14 - 5 november 2006 11:30
De gillar de nya flingorna/granulatet! De fick en blandning av flingorna/granulatet och tetras granulat som första mål idag. Mina diskus äter som hästar :):):) De gillar de lite större bitarna som tetras, tropicals granulat är, även flingorna är större. Jag kommer nog inte att köpa seras och aquatic nature fler gånger, bitarna är så små. Jag blöter ju alltid torrfodret så större bitar är ju också mjuka.

Annons