Diskus Hjälp!!

#1 - 14 december 2006 14:01
Hallå
jag har ett 200l akvarie och ville nu skaffa några diskusar, först är jag helt ny i denna värld och vet inget.
Kan något upplysa mig om ph osv?
Vad som behövs och hur många jag skulle kunna ha.

Fiskar som finns nu i akvariet, Vilka behöver åka i så fall?
1silver haj
3 scalarer
3pangusius
1praktbotia
7 Jätte danio
2 sprutfiskar
2 kräftor
Uppskattar hjälp TACK:)
#2 - 14 december 2006 14:19
attin skrev:
Hallå

jag har ett 200l akvarie och ville nu skaffa några diskusar, först är jag helt ny i denna värld och vet inget.

Kan något upplysa mig om ph osv?

Vad som behövs och hur många jag skulle kunna ha.

Fiskar som finns nu i akvariet, Vilka behöver åka i så fall?

1silver haj

3 scalarer

3pangusius

1praktbotia

7 Jätte danio

2 sprutfiskar

2 kräftor

Uppskattar hjälp TACK:)

*svarar på ditt inlägg här med (Finns även i amrik. ciklid delen)*

Halloj,

Vet inte riktigt vart jag ska börja...

Först och främst är stora delar av din fiskbesättning fel.
Silverhajar är en stimfisk
Sclarer, praktbotia (stimfisk) och sprutfiskar ville ha större akvarie.
Om du med panusius menar http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=1091 så kräver den ett 1500 liters akvarie.. (om inte störrre)

Skulle först och främst plocka bort de fiskar som inte passar i ett 200 liters. Sedan skulle jag spendera ett par månader att läsa på allt som har att göra med discus... Sedan slänga ut resten av fiskarna, och köpa discus efter det...

Discus anses av många akvarister vara en komplicerad fisk att ha i ett akvarie... De är dyra i inköp, och kräver mycket från den som vårdar fiskarna...
#3 - 15 december 2006 03:56
Hoppas det är okej att jag frågar här, jag försöker lära mig hur forumet fungerar...

När jag tittade in på den här tråden "Diskus Hjälp!!" så finns det bara ett svar, av Stew. Men när jag sedan klickar på "Hitta fler inlägg av Attin" så hittar jag en länk jag klickar på och då är jag tillbaks i denna tråden. Skillnaden är bara att nu finns det plötsligt FEM olika svar istället för ETT! Varför hittar jag de fyra övriga svaren endast när jag går via "hitta fler inlägg av Attin"? Och inte när jag går den "vanliga" vägen?
#4 - 15 december 2006 05:21
för att han har startat samma tråd i två olika kategorier kanske
#5 - 15 december 2006 07:27
Om du ska ha diskus i ett 200 liters så tror jag akvariet är för litet för att ha några andra fiskar också. Pangasiusen ska ju vara väldigt lättstressade/skrämda vilket kanske inte passar så bra med lugna diskusar (förutom då att den blir alldeles för stor).
#6 - 15 december 2006 10:45
om du vill ha andra fiskar än dickus i samma kar så rekomenderar jag tetror av de flästa slag dom vill ha ungefär samma vatten värden. mjukt och lite lätt surt. jag har själv viserligen några praktbotia ... diskusarna bar besvärade av dom i början men nu är det ganska bra harmoni mellan dom
#7 - 15 december 2006 19:25
för att han har startat samma tråd i två olika kategorier kanske

Jamen visst var det så! :) Tack för svaret... nu har det klarnat.

Annons