diskus hjälp

#1 - 10 januari 2010 04:31
hej
skulle vilja få lite hjälp med inköp av diskus.
vill få lite hjälp med vad ni rekommenderar som första gångs köpare.
gärna lite billigare varianter av diskusar.
behöver inte vara stora.
ska jag köpa minst 2?.
kan jag använda dom i mitt sällskapsakvarium.
minna invånare är
scalarer
gyppy
platty
malar
blå gurammi
neontetror
phantom tetra

annars så planerar jag köpa ett till akvarium
#2 - 10 januari 2010 06:13
svetzarn skrev:
hej

skulle vilja få lite hjälp med inköp av diskus.

vill få lite hjälp med vad ni rekommenderar som första gångs köpare.

gärna lite billigare varianter av diskusar.

behöver inte vara stora.

ska jag köpa minst 2?.

kan jag använda dom i mitt sällskapsakvarium.

minna invånare är

scalarer

gyppy

platty

malar

blå gurammi

neontetror

phantom tetra

annars så planerar jag köpa ett till akvarium

Hej svetzarn

Jag skulle köra på ett eget akvarium för diskus. Så klart kan man ha andra fiskar tillsammans med den men låt diskusen vara huvudfisken, om du förstår vad jag menar.;)

Då diskusen är en stimmfisk skulle jag börja med 4-5 stycken och minst 250L akvarium.

Innan du köper dina första diskusar så läs på så mycket som möjligt så att du lär dig hur diskusen helst vill ha det. Här på Zoopet finns det en del artiklar och trådar men du kan också läsa på www.diskusforum.se, www.ndss.se, http://www.diskus-varberg.com eller diskus.vs121046.hl-users.com//gb/.

Någon odlad variant är lämplig att börja med tex. Red Turquise 7-8 cm eller större.

Hoppas att du lyckas bra med dina kommande diskusar!:)
#3 - 10 januari 2010 16:41
Håller med tidigare inlägg, läs på en hel del om diskusen först, det har man igen i efterhand;). Var noga med vilka exemplar du köper så att de ser friska och alerta ut. Undvik VF tills du har lite erfarenhet. Men länkarna ovan är bra och nyttiga att kolla igenom en del, dessutom kan du säkert hitta en hel del frågor och svar angående diskus här på foumet om du söker lite. En sak till kan jag säga, beroende på hur "automatiserat" kar du har, val av foder och inredning så är det lite mer jobb att hålla diskus är de flesta övriga fiskar. Men å andra sidan hör de ju till de absolut snyggaste fiskarna man hittar i sötvatten!
Lycka till!

Annons