diskus frågor

#1 - 29 augusti 2009 00:43
Jag har lite frågor ang diskus. Om man hade tänk skaffa ett diskus-kar, vad ska man tänka på innan man släpper i fiskarna? (temp, cirkulation osv)
Gillar dom mycket fart på vattnet?

Hur många ska man börja med att skaffa? (har ett kar på 240 L)

Vilket grus är bäst?

Vilken är en bra nybörjar fisk?

Kan dom gå ihop med annan fisk? vilka isåfall?

Kommer inte på mer för tillfället men fyll på med sånt som är värt att veta.
#2 - 29 augusti 2009 07:18
6-8 i storleken 8 cm

Vilket grus är bäst?
Ingen, annars typ vit zoolux där skiten lägger sig ovanpå o är lätt o suga upp.

Rödturkos

apistogrammor, tetror, corydoras, L malar

Gör sedan en sökning på diskus så får du hur mycket svar som helst.:)
#3 - 29 augusti 2009 09:49
Stor filtervolym men liten fart på vattnet.
Ca: 28 grader
pH 6,0-7,5 för odlad fisk.
Jag har mina odlade i vanligt kranvatten. KH 6-9 pH 7,2.

Köp Julas blästersand, kostar 49:- för 25kg. och jag den är superb. Jag har den sanden i de flesta av mina kar. Zolux kostar 9:- kilot eller nå't sånt vansinnigt.

www.diskusforum.se är en bra källa för information.
#4 - 29 augusti 2009 16:54
Ouscazz skrev:
Stor filtervolym men liten fart på vattnet.

Ca: 28 grader

pH 6,0-7,5 för odlad fisk.

Jag har mina odlade i vanligt kranvatten. KH 6-9 pH 7,2.

Köp Julas blästersand, kostar 49:- för 25kg. och jag den är superb. Jag har den sanden i de flesta av mina kar. Zolux kostar 9:- kilot eller nå't sånt vansinnigt.

www.diskusforum.se är en bra källa för information.

okej vad är de för färg på sanden?
#5 - 29 augusti 2009 16:56
kaj.p skrev:

6-8 i storleken 8 cm

Vilket grus är bäst?

Ingen, annars typ vit zoolux där skiten lägger sig ovanpå o är lätt o suga upp.

Rödturkos

apistogrammor, tetror, corydoras, L malar

Gör sedan en sökning på diskus så får du hur mycket svar som helst.:)

tack för svar
men ska jag verkligen ha 6-8 st i ett 240 L? dom blir ju så stora..
eller ska man plocka bort när dom bildat par?
måste man stoppa i en art från början? det går inte med 2 olika?

Hur ofta gör man vattenbyten och hur mkt?
#6 - 29 augusti 2009 17:19
vart får man tag på artemia och sånt?

vilka rötter är de dom gillar eller spelar de ingen roll?

läste att bottenmaterialt ska vara mörkt, är det väldigt viktigt? har sett akvarium med ljus botten..

om man matar 3 ggr om dagen, hur ofta vatten byte? och hur mkt?

Svagt lyse läste jag dom vill ha med, räcker det med lite flytväxter för att dämpa?
#7 - 29 augusti 2009 17:24
Nu ska du få lite mer huvudvärk innan du bombar med fler frågor;).
Lite motfrågor, och hittar du svar på dessa så har du kommit väldigt långt på vägen.
Vad vill du ha ut av diskusen?
Vad får det kosta?
Hur lång tid har du att lägga ner var dag?
Kan du ha flera kar?
Varför vill du ha diskus?

Svarar du på dessa frågor så kommer du att få mer konkreta svar, dels på dina frågor och dels mer vad som passar dig i diskusväg:)!
#8 - 29 augusti 2009 19:55
ansjo skrev:
Nu ska du få lite mer huvudvärk innan du bombar med fler frågor;).

Lite motfrågor, och hittar du svar på dessa så har du kommit väldigt långt på vägen.

Vad vill du ha ut av diskusen?

Vad får det kosta?

Hur lång tid har du att lägga ner var dag?

Kan du ha flera kar?

Varför vill du ha diskus?

Svarar du på dessa frågor så kommer du att få mer konkreta svar, dels på dina frågor och dels mer vad som passar dig i diskusväg:)!

okej :)
Jag vill ha diskus för jag tycker dom är himla fina, skulle vara jättekul om man fick yngel på dom, men inte så att jag vill odla.

Har ett 110L akvarium men det är ju igång det med men inte mkt fisk i. Endast en groda, malar, några barber.

Tid beroende på vad som krävs, det är de jag vill ha reda på =) men vad jag förstått är det 2 vattenbyten/vecka?! som är det mest "jobbiga" med dom.

Priset på dom får ju gärna vara så billigt som möjligt, men vad jag sett i djuraffärer så brukar dom väl sälja par för ca 500:- ? kikade på blocket men det finns ingen som säljer i närheten
#9 - 30 augusti 2009 04:51
OK:)!
Då finns det egentligen två huvudvägar att gå och lite kortfattat är de enkla/svåra på var sitt sätt.
Den ena vägen är att köpa ett kar på runt 300 liter, 8-10 små diskus som är ungefär i en snusdosas storlek. Dessa bör du dra upp i ett naket kar då det skitar ner ganska ordentligt och ett naket kar är lättare att hålla rent än ett med inredning.
Att det skitar ner beror på att de bör få mat 5-8 ggr om dagen, du bör ha lite över 30 grader i vattnet samt 50% vattenbyten om dagen. Då kommer dessa diskus att växa ca en cm i månaden och efter ca ett år har du fisk som du dels "känner" väldigt väl och har följt under deras uppväxt och de kommer troligen även att vara väldigt snygga i kroppsformen:).
Bli heller inte nedslagen om du köper 10 fiskar och det blir 5-6 st som blir vuxna och/eller bra då man faktiskt får räkna med lite svinn oavsett storlek på fisk vid inköpet.
Mycket jobb som sagt men samtidigt riktigt kul!
En nackdel med detta är att det är lite köpa grisen i säcken då du inte vet med 100% säkerhet hur de kommer att bli som stora.

Andra vägen är att du lägger lite mer pengar per fisk och köper ett färdigt lekpar eller en grupp med lite större fiskar. Då är de "färdiga" och det funkar fint att ha dem i ett inrett kar med andra fiskar. Du kan ha lite lägre temp, du behöver inte mata dem lika ofta och även vattenbytena kan ska mer sällan.
Den vägen är garanterat dyrare då du får vad du betalar för. Köper du billig fisk är den ofta i sämre kvalité, och är kanske sjuk redan från början om du har otur.
Om du kollar på diskusen ska de inte ha onormalt stora ögon, inte vara smala över pannan och skita små mörka korvar. Skiter den vita trådar/slem är det inget att satsa pengarna på utan du bör inte välja något från det karet alls.
Fördelen med att köpa lite större fisk är att du ser hur de ser ut som vuxna:).

Sedan kan du givetvis gå en medelväg. Köpa mellandiskus till ett hyffsat pris, låta dem gå med andra fiskar i ett inrett kar från början men de kommer då inte att ha riktigt den skönheten som diskus annars har, men valet är helt och hållet ditt och inget av dessa förslag är helt fel;).
#10 - 30 augusti 2009 05:48
ansjo skrev:
OK:)!

Då finns det egentligen två huvudvägar att gå och lite kortfattat är de enkla/svåra på var sitt sätt.

Den ena vägen är att köpa ett kar på runt 300 liter, 8-10 små diskus som är ungefär i en snusdosas storlek. Dessa bör du dra upp i ett naket kar då det skitar ner ganska ordentligt och ett naket kar är lättare att hålla rent än ett med inredning.

Att det skitar ner beror på att de bör få mat 5-8 ggr om dagen, du bör ha lite över 30 grader i vattnet samt 50% vattenbyten om dagen. Då kommer dessa diskus att växa ca en cm i månaden och efter ca ett år har du fisk som du dels "känner" väldigt väl och har följt under deras uppväxt och de kommer troligen även att vara väldigt snygga i kroppsformen:).

Bli heller inte nedslagen om du köper 10 fiskar och det blir 5-6 st som blir vuxna och/eller bra då man faktiskt får räkna med lite svinn oavsett storlek på fisk vid inköpet.

Mycket jobb som sagt men samtidigt riktigt kul!

En nackdel med detta är att det är lite köpa grisen i säcken då du inte vet med 100% säkerhet hur de kommer att bli som stora.

Andra vägen är att du lägger lite mer pengar per fisk och köper ett färdigt lekpar eller en grupp med lite större fiskar. Då är de "färdiga" och det funkar fint att ha dem i ett inrett kar med andra fiskar. Du kan ha lite lägre temp, du behöver inte mata dem lika ofta och även vattenbytena kan ska mer sällan.

Den vägen är garanterat dyrare då du får vad du betalar för. Köper du billig fisk är den ofta i sämre kvalité, och är kanske sjuk redan från början om du har otur.

Om du kollar på diskusen ska de inte ha onormalt stora ögon, inte vara smala över pannan och skita små mörka korvar. Skiter den vita trådar/slem är det inget att satsa pengarna på utan du bör inte välja något från det karet alls.

Fördelen med att köpa lite större fisk är att du ser hur de ser ut som vuxna:).

Sedan kan du givetvis gå en medelväg. Köpa mellandiskus till ett hyffsat pris, låta dem gå med andra fiskar i ett inrett kar från början men de kommer då inte att ha riktigt den skönheten som diskus annars har, men valet är helt och hållet ditt och inget av dessa förslag är helt fel;).

jag tror jag behåller mitt kar på 240 L men det måste väl gå bra?
Men jag har planer på att skaffa juwels 450 L (har för mig det är 450?) men det blir inte nu.
Min tanke var ju att ta bort de jag har i karet idag inreda det så det passar diskus, se till så att vattnet är tillräckligt varmt och ok, sen köpa fisk och släppa i som vanligt.
Är det fiskarna dom har i djuraffären som går bra då? storleksmässigt och så? vill ju inte ha fullvuxna iaf från början det är ju inte lika kul :)

Frågan är hur många jag börjar med då? och måste jag har samma art? eller kan man släppa ihop 2 arter på samma gång? kul att ha 2 olika diskus iaf..

all mat till dom får man tag bäst i på djuraffären eller? läste att man kunde tillsätta lite saker till räkmixen mixa frukt och lite? men det är inget tvunget eller?

OM det skulle vara så att dom lägger ägg o får yngel hur gör man bäst för att behålla dom? det stadiet då ynglen är runt föräldern? tar man päronen o lägger dom i ett "naket" kar? eller låter man dom vara bara?

tack så mkt för svaren :)
#11 - 30 augusti 2009 06:03
Jessi_86 skrev:
jag tror jag behåller mitt kar på 240 L men det måste väl gå bra?
Det går alldeles utmärkt:)!
Men jag har planer på att skaffa juwels 450 L (har för mig det är 450?) men det blir inte nu.
En bra plan....

Min tanke var ju att ta bort de jag har i karet idag inreda det så det passar diskus, se till så att vattnet är tillräckligt varmt och ok, sen köpa fisk och släppa i som vanligt.

Är det fiskarna dom har i djuraffären som går bra då? storleksmässigt och så? vill ju inte ha fullvuxna iaf från början det är ju inte lika kul :)

Det låter helt OK, men fundera på om du ska köra naket kar eller ha karet inrett. Jag skulle nog föreslå att du kör det naket, utan sand men du kan däremot ha ett par lerkrukor med ssand som du kan plantera några växter i.
Frågan är hur många jag börjar med då? och måste jag har samma art? eller kan man släppa ihop 2 arter på samma gång? kul att ha 2 olika diskus iaf..
Du bör ha runt 8 st. När de är små vill de gärna vara i stim, och även risken för mobbning minskar med gruppens storlek.
Visst kan du blanda sorterna, men tänk på att de olika sorternas diskus växer olika och mognar olika och för att få bäst harmoni i gruppen bör de vara likartade sorter.

all mat till dom får man tag bäst i på djuraffären eller? läste att man kunde tillsätta lite saker till räkmixen mixa frukt och lite? men det är inget tvunget eller?

Det bästa är mat som du köper, sedan kan du varva olika sorters frysfoder och granulat/flingor som är till diskus. Några förslag på bra frysfoder är artemia, oxhjärta, räkmix osv. Matar du med hjärta av något slag så bör karet ha en temp på minst 30 grader.

OM det skulle vara så att dom lägger ägg o får yngel hur gör man bäst för att behålla dom? det stadiet då ynglen är runt föräldern? tar man päronen o lägger dom i ett "naket" kar? eller låter man dom vara bara?

Det tar ett tag innan du kommer dit, och då har du troligtvis lärt dig så mycket på vägen, och hur du då vill göra avgör du då;)!
#12 - 30 augusti 2009 09:01
"Några förslag på bra frysfoder är artemia, oxhjärta, räkmix osv. Matar du med hjärta av något slag så bör karet ha en temp på minst 30 grader."

Hur viktigt är detta?
Jag kör med 29 grader i mitt kar och matar ibland med fryst diskusfrysfoder som skall inehålla oxhjärta om jag inte minns fel.
#13 - 30 augusti 2009 10:05
29 grader funkar säkert med, men jag vet inte hur mycket av näringsämnena i maten som fisken kan tillgodogöra sig vid fallande temp. Kanske någon annan kan svara mer ingående på detta...
Matar man med hjärta så bör man hålla god vattenkvalité, då detta foder skitar ner en hel del i karet samt blir fort dåligt vid högre temp, om det nu inte blir uppätet.
#14 - 30 augusti 2009 19:59
ansjo skrev:

Det låter helt OK, men fundera på om du ska köra naket kar eller ha karet inrett. Jag skulle nog föreslå att du kör det naket, utan sand men du kan däremot ha ett par lerkrukor med ssand som du kan plantera några växter i.

Varför är det bra med naket? ser det inte finare ut med sand i akvariet? av bilderna jag sett med diskus i har dom flesta haft nån ljus sand på bottnen...
Kan man inte lägga ett lager sand baktill i karet som man planterar växter i och låta det korna ut lite på en plätt i mitten?
har du ingen bild på hur du tänker dig?

ansjo skrev:

Du bör ha runt 8 st. När de är små vill de gärna vara i stim, och även risken för mobbning minskar med gruppens storlek.

Visst kan du blanda sorterna, men tänk på att de olika sorternas diskus växer olika och mognar olika och för att få bäst harmoni i gruppen bör de vara likartade sorter.

vilka skulle du ge tips på som är fina och som funkar bra ihop? men 8 vuxna diskus får alltså plats i ett 240?

jag tänker med, diskusen i djuraffärerna brukar ju har ett pris på ca 500:- paret. Är inte det himla dyrt? då är dom inte jättesmå heller tycker jag..iaf inte dom jag sett här.

är det viktigt att man köper alla 8 på samma gång? eller går det dela upp?

räcker cirkulationen med den pumpen som följt med akvariet? jag har en extra cirkulationspump som jag kan ha i men det blir nog för strömt för dom?

jag hade tänkt köpa växtnäring. Det finns en näring på djuraffären som man lägger på botten sen lägger man på det vanliga gruset. Vet inte vad den heter vet bara att det är en gul hink..det är väl inget som kan vara giftigt för dom?

bör man tillsätta nåt i vattnet för vattenvärdena till diskusen? när man gjort byte och så? salt ska man ha i det?
#15 - 30 augusti 2009 21:19
Jessi_86 skrev:

Varför är det bra med naket? ser det inte finare ut med sand i akvariet? av bilderna jag sett med diskus i har dom flesta haft nån ljus sand på bottnen...

Kan man inte lägga ett lager sand baktill i karet som man planterar växter i och låta det korna ut lite på en plätt i mitten?

har du ingen bild på hur du tänker dig?

Ett naket kar är lättare att hålla rent, och skulle någon av diskusarna få mask syns det lättare. En nackdel är att du måsta vara noga med renhållningen även på botten då diskus gillar att gå och picka mat på botten och kan på så vis få i sig oönskad mat;).
Det är lite antingen eller, köper du mindre fisk som du vill ha upp i bra snygg storlek är det den vägen du får gå, annars kanske det blir ett mellanting som kan vara nog så kul, men kanske inte samma resultat:).
vilka skulle du ge tips på som är fina och som funkar bra ihop? men 8 vuxna diskus får alltså plats i ett 240?
Som KajP föreslog, Rödturkos går alltid hem:)

jag tänker med, diskusen i djuraffärerna brukar ju har ett pris på ca 500:- paret. Är inte det himla dyrt? då är dom inte jättesmå heller tycker jag..iaf inte dom jag sett här.
Hmmm, jag har ingen diskus som är så billig styckevis;). Ett par för 500:- tror jag inte mycket på innan jag får se dem själv.

är det viktigt att man köper alla 8 på samma gång? eller går det dela upp?
Jag skulle föredra att köpa dem samtidigt allihopa.

räcker cirkulationen med den pumpen som följt med akvariet? jag har en extra cirkulationspump som jag kan ha i men det blir nog för strömt för dom?
Det beror lite på vad du köper för fisk och hur du ska göra med inredningen.

jag hade tänkt köpa växtnäring. Det finns en näring på djuraffären som man lägger på botten sen lägger man på det vanliga gruset. Vet inte vad den heter vet bara att det är en gul hink..det är väl inget som kan vara giftigt för dom?
Inte giftigt nej, men varför inte beställa PMDD från http://www.haack.se/pmdd/index.php?option=com_content&view=article&id=27&Itemid=81 som är mycket billigare samt du får alla de ämnen som växterna behöver...

bör man tillsätta nåt i vattnet för vattenvärdena till diskusen? när man gjort byte och så? salt ska man ha i det?

Det beror lite på vad du har för vatten, men visst kan det vara bra med vattenberedningsämne om man inte är så van vid diskus och akvarium. Salt använder jag personligen bara vid sjukdomsfall och liknande, aldrig i förebyggande syfte.
#16 - 30 augusti 2009 21:58
ansjo skrev:
Ett naket kar är lättare att hålla rent, och skulle någon av diskusarna få mask syns det lättare. En nackdel är att du måsta vara noga med renhållningen även på botten då diskus gillar att gå och picka mat på botten och kan på så vis få i sig oönskad mat;).

Det är lite antingen eller, köper du mindre fisk som du vill ha upp i bra snygg storlek är det den vägen du får gå, annars kanske det blir ett mellanting som kan vara nog så kul, men kanske inte samma resultat:).

Som KajP föreslog, Rödturkos går alltid hem:)

Hmmm, jag har ingen diskus som är så billig styckevis;). Ett par för 500:- tror jag inte mycket på innan jag får se dem själv.

Jag skulle föredra att köpa dem samtidigt allihopa.

Det beror lite på vad du köper för fisk och hur du ska göra med inredningen.

Inte giftigt nej, men varför inte beställa PMDD från http://www.haack.se/pmdd/index.php?option=com_content&view=article&id=27&Itemid=81 som är mycket billigare samt du får alla de ämnen som växterna behöver...

Det beror lite på vad du har för vatten, men visst kan det vara bra med vattenberedningsämne om man inte är så van vid diskus och akvarium. Salt använder jag personligen bara vid sjukdomsfall och liknande, aldrig i förebyggande syfte.

så du menar att börja med naket sen inreda det med sand senare? (hur mkt senare isf?) det att plantera i lerkrukor du sa, du menar att plantera så det ser ut som man ställt ner en blomkruka?

läste att dom ska ju har lite lägre PH, vad gör jag om Ph:t ligger på 7 då? det ska väl helst ner till 5-6?.. vad bör kh ligga på? Jag har ett pulver hemma som höjer KH men det ska väl inte behövas? för då höjs ju PH:t med tror ja.

rödturkos och nån mer då? :) solid turkosen var ju himla fin! samt blue diamond, går nån av dom att bland med röd turkos tror du?

4 av varje?

Vart ska man leta efter diskus om inte i akvariebutikerna? kikade på blocket men det fanns ingen i närheten som hade "uppfödning" :P

sen lite dämpat jlus vad det som gällde för dom va? lite flytväxter gör väl susen?

tack för alla svar, vet att jag är jobbig :P
#17 - 31 augusti 2009 05:53
Jessi_86 skrev:
så du menar att börja med naket sen inreda det med sand senare? (hur mkt senare isf?) det att plantera i lerkrukor du sa, du menar att plantera så det ser ut som man ställt ner en blomkruka?
Japp, lägger du ner lite jobb på fiskarna om du köper små, så om ca ett år har de växt såpass att du kan börja inreda karet. Med en blomkruka ser det kanske inte så tråkigt ut i karet och fiskarna har lite grönsaker att titta på;).

läste att dom ska ju har lite lägre PH, vad gör jag om Ph:t ligger på 7 då? det ska väl helst ner till 5-6?.. vad bör kh ligga på? Jag har ett pulver hemma som höjer KH men det ska väl inte behövas? för då höjs ju PH:t med tror ja.

Det behöver du inte tänka på. Skulle du börja mecka med vattnet så får du inte göra något annat, utan kör på med vattnet som det är utan att laborera med pH och kH. Skulle du däremot börja med vildfångade så är det en annan sak.

rödturkos och nån mer då? :) solid turkosen var ju himla fin! samt blue diamond, går nån av dom att bland med röd turkos tror du?

4 av varje?

Blue diamond är fina, men de blir oftast könsmogna lite senare så när väl fiskarna börjar para ut kan de bli lite utanför. Men visst, hittar du fina ex av dessa så varför inte?
Att du börjar med 8 st. innebär inte att du har 8 st om ett år. Skulle du få upp 5 av dessa till fullvuxen storlek som är friska har du gjort ett bra jobb:)!

Vart ska man leta efter diskus om inte i akvariebutikerna? kikade på blocket men det fanns ingen i närheten som hade "uppfödning" :P

I ditt fall är det nog akvarieaffärerna som gäller, om du inte vill ut och åka till Västkusten eller Stockholmsområdet där det finns importörer som både odlar och importerar och säljer riktigt bra diskus. Diskus som säljs i "vanliga" zoobutikar kan vara både upp och ner i kvalité...
sen lite dämpat jlus vad det som gällde för dom va? lite flytväxter gör väl susen?
Det låter bra:).

tack för alla svar, vet att jag är jobbig :P

Frågar man inte får man inget svar;)!
#18 - 4 september 2009 23:00
Jag kan typ inget om diskus, jag råkade bara få med ett par med när jag köpte ett 240 liters juwel kar för några veckor sen men jag har lärt mig rätt snabbt.
Vad jag har förstått är dom tåligare än vad man tror och jag kör med vattenbyten ca 40% 1 gång i veckan.
Nu har jag börjat med 2 ggr i veckan pga att dom skiter ju rätt mycket. (och om bara ett par skitar ner så mcket kan ju jag bara tänka mig hur svårt det är med ett stim i ett inrett kar)
Jag har läst att man skall ha mörk sand vilket JAG har för att dom trivs bäst i ganska mörk miljö( amazonas är ju trots allt inte ett korallrev i thailand)
Ville bara tilläga det med sanden. Ingenting som säger att det skulle stämma eftersom dom flesta som föder upp kör utan sand vilket inte ger särskilt mörk miljö.
T.ex rådasanden och julas blästersand är rätt ljus om man BARA skall ha den. Sanden i amazonas är relativt ljus men diskusen bosätter sig mellan stockar och plantor och absolut inte på en sandstrand.

Jag skulle även tillägga att mot alla diskusodlarens vrede att jag tycker det känns "inhumant" om man kan kalla det så att hålla fisk av vilken sort det än är i ett helt sterilt kar. Man ska åtminstone tycker jag iaf försöka hålla dom i den utopi den kommer ifrån eller så stor mån man kan. OKEJ att man inte försöker efterlikna amazonas för diskusar men ett helt naket kar bara för det verkar vara det bästa sättet att få fram mest yngel på tycker jag bara inte är okej.
Det känns lite som att odla fram iller i fångenskap och säga " men dom har ju så fin päls när man odlar fram det och om dom förökar sig så trivs dom ju"... bara en tanke..
Må dom hatiska inläggen regna över mig...

P.S Om du inte har tid att mata dina fiskar så finns det foderautomater som gör jobbet för dig. Så nu blev vattenbytena det "jobbiga"... D.S

Annons