Varför är det bra med naket? ser det inte finare ut med sand i akvariet? av bilderna jag sett med diskus i har dom flesta haft nån ljus sand på bottnen...
Kan man inte lägga ett lager sand baktill i karet som man planterar växter i och låta det korna ut lite på en plätt i mitten?
har du ingen bild på hur du tänker dig?
Ett naket kar är lättare att hålla rent, och skulle någon av diskusarna få mask syns det lättare. En nackdel är att du måsta vara noga med renhållningen även på botten då diskus gillar att gå och picka mat på botten och kan på så vis få i sig oönskad mat;).
Det är lite antingen eller, köper du mindre fisk som du vill ha upp i bra snygg storlek är det den vägen du får gå, annars kanske det blir ett mellanting som kan vara nog så kul, men kanske inte samma resultat:).
vilka skulle du ge tips på som är fina och som funkar bra ihop? men 8 vuxna diskus får alltså plats i ett 240?
Som KajP föreslog, Rödturkos går alltid hem:)
jag tänker med, diskusen i djuraffärerna brukar ju har ett pris på ca 500:- paret. Är inte det himla dyrt? då är dom inte jättesmå heller tycker jag..iaf inte dom jag sett här.
Hmmm, jag har ingen diskus som är så billig styckevis;). Ett par för 500:- tror jag inte mycket på innan jag får se dem själv.
är det viktigt att man köper alla 8 på samma gång? eller går det dela upp?
Jag skulle föredra att köpa dem samtidigt allihopa.
räcker cirkulationen med den pumpen som följt med akvariet? jag har en extra cirkulationspump som jag kan ha i men det blir nog för strömt för dom?
Det beror lite på vad du köper för fisk och hur du ska göra med inredningen.
jag hade tänkt köpa växtnäring. Det finns en näring på djuraffären som man lägger på botten sen lägger man på det vanliga gruset. Vet inte vad den heter vet bara att det är en gul hink..det är väl inget som kan vara giftigt för dom?
Inte giftigt nej, men varför inte beställa PMDD från
http://www.haack.se/pmdd/index.php?option=com_content&view=article&id=27&Itemid=81 som är mycket billigare samt du får alla de ämnen som växterna behöver...
bör man tillsätta nåt i vattnet för vattenvärdena till diskusen? när man gjort byte och så? salt ska man ha i det?
Det beror lite på vad du har för vatten, men visst kan det vara bra med vattenberedningsämne om man inte är så van vid diskus och akvarium. Salt använder jag personligen bara vid sjukdomsfall och liknande, aldrig i förebyggande syfte.