Diskus fått fnatt?

#1 - 1 september 2004 08:25
Två av mina diskusar har börjat bete sig ganska konstigt tycker jag.[:-164]

De har betett sig fullt normalt tills för en vecka sedan då jag satte in ett nytt filter. Sedan dess har de stått och häckat framför filtret nästan hela tiden. Jag trodde först att de lagt rom vilket förvånade mig då jag antagit att de var två hannar. På filtret finns dock inte tillstymmelse till rom men betendet är mycket likt. De står och fläktar med fenorna och försöker ibland noppa lite på filtret, när den ena fisken lämnar tar den andra vid osv.

Filtret är grönt genomskinligt så man ser svampen inuti. Kan det var så att det ser ut som romkorn och att de tror att de har lagt dem? [:-141]

De borde iof vara medvetna om att de inte lagt någon rom tycker jag, men det kanske inte fungerar så i disukusarnas värld.

Är detta ett normalt diskusbeteende?

/Kalle
#2 - 1 september 2004 17:16
Hej! Det är med största sannlokhet frågan om två unga hanar, som på grund av sin ålder av misstag valt en partner av samma kön. Detta är mycket vanligt, och inget du behöver reflektera mer över. Det finns naturligtvis också en möjlighet att det är ett "riktigt" par det är frågan, om, men detta är egentligen mindre troligt än det förstnämnda alternativet. Lycka till med dina dískus.

Annons