Diskus en möjlighet i vårt sydamerikakar?

#1 - 20 augusti 2006 20:35
Hej! Har försökt läsa på om diskusen, som potentiell ny fisk i vårt akvarium. Förstår att temperatur, pH mm är viktigt för att det ska bli rätt, men har inte riktigt förstått om diskusen är känslig, eller om det bara handlar om att uppnå lekförhållanden. Verkar som man kan hålla den vid 26 grader (växer långsammare, ev ingen lek), och att den klarar sig fint om den inte blir för stressad.

Min tanke är att köpa in en grupp om 5-6 stycken till vårt 720-litersakvarium med följande "innehåll":

26 grader
pH 6
massor med växter och rötter
engelsk sjösten
ytterfilter avpassat till storleken på karet "normal" genomströmning"
nyckelhålsciklider
Aq. metae (lite livligare vid lek, men ändå snälla ciklider http://www.ciklid.se/artbeskrivningar_artikel_visa.asp?NR=495)
Otocinclus
L85 (http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=317)

Akvariet mår toppen, bortsett från några envisa alger, fin vattenharmoni och balans som klarar sig utan hjälp utifrån.

Är det någon som kan tänka sig att döma ut eller stödja tanken på att införliva den underbara diskusen i karet under dessa förhållanden? Något att tänka på (har redan förstått att man kanske ska kolla vad fiskarna utfodrats med tidigare, då nytt foder verkar vara svårt att introducera).

MVH
J&O
#2 - 20 augusti 2006 21:06
Det kan finnas stor risk att dom inte alls gillar läget i ditt svalkande vatten med 26 grader.
Rekomenderbart att hålla minst 29 grader för bästa trivsel.
Både nyckelhålscikliderna och L85 klarar tempen utan större klagomål, åtminståne gör dom så hos mig ;)
#3 - 20 augusti 2006 22:06
Jag har 29,5 grader i mitt akvarium två stora rötter minimalt med sand och sparsamt med växter. De är 5 st till antalet mellan 18-20 cm jag utfodrar dem med röda mygglarver på morgonen resten av dagen blir det TROPICAL D-50 PLUS. Det sistnämnda tog två dagar att vänja dem vid.
#4 - 21 augusti 2006 12:57
håller med drd, 29 grader, ph vid 7 så ska de nog trivas ganska bra allihop.
#5 - 22 augusti 2006 17:33
[QUOTE=drd]Det kan finnas stor risk att dom inte alls gillar läget i ditt svalkande vatten med 26 grader.
Rekommenderbart att hålla minst 29 grader för bästa trivsel.
Både nyckelhålscikliderna och L85 klarar tempen utan större klagomål, åtminståne gör dom så hos mig ;)[/QUOTE]

Vill ju att fiskarna ska trivas. Men vad innebär "inte gilla läget": min ursprungsfråga, betyder det att de aldrig kommer att leka, eller något mer allvarligt? Vad händer med dessa skönheter om man t.ex. tar in dom vid 26-27 grader? Är det djurplågeri?

Självfallet ska förhållandena vara så goda som möjligt, men min erfarenhet bl.a. nu under den heta sommarperioden då vattnet varit upp mot 29-30 flera gånger har varit att både växter, vatten och fiskar har farit rätt illa.

Det vi gör nu är att höja temperaturen i karet, för att se om vi kan köra med den höjda temperaturen någon månad, för att se om vi kan ha diskusstandard i karet.

Hm, skulle en sån som du, drd, sälja diskusar till oss ? :-)

MVH
J&O
#6 - 2 september 2006 14:22
Fyra fina stora diskusar inköpta på Akvarietjänst i Malmö idag. De har kommit väl tillrätta i akvariet, ska bli riktigt spännande att se hur det går. Jisses, vad de är vackra och rör sig fint runt i akvariet, storögt nyfikna på det mesta.
#7 - 6 september 2006 21:12
Håller liv i tråden lite till - de har lagt rom och befruktat idag :-) Jätteglad att vi fått blandade kön och dessutom leksugna stora diskusar!
#8 - 7 september 2006 08:42
Gratulerar Brutus!! Då vet du iaf att de trivs...:)
#9 - 7 september 2006 10:18
Ja, det är nästan otroligt, men redan idag har de andra två börjat putsa i andra änden av akvariet, och har äggplopparna ute. Vi har i ett kar med massor av diskusar hos djuraffären plockat fyra "random" diskusar och de har parat ihop sig två och två på direkten :-) Snacka om att man blir hooked!

Ska väl också berätta hur vi gjorde med frågorna jag ställde från början.

* A. Metae som jag var lite orolig för inte skulle vara snälla nog, inte var det heller. De bor nu i vårt växtodlingsakvarium, där de kan jaga mat och revir i godan ro. Tydligt att de var så glupska att de något sävligare diskusarna blev skärrade.
* Temperatur i karet ligger på 28
* Diskusarna glupar i sig granulatfoder och frysta mygglarver utan problem
#10 - 5 augusti 2007 15:07
Uppdatering ett år senare! :-)

Den här tråden var kanske aldrig någon stor läsesuccé, men hittade den nu ett år senare, och tycker det känns så schysst att konstatera att allt funkar fortfarande. Massor med kompisar och växter i karet med de fyra diskusarna som köptes för ett år sedan.

De växer och har hälsan, men käkar upp sina ägg (eller får hjälp med det). Det ena "paret" är dock hackkycklingar. Hanen i alfa-paret hackar på hanen i andra paret, och honan i alfaparet hackar på honan i det andra paret. Så det "andra paret" får snällt stå i ett hörn av karet bakom en stor stock.

Men de frodas verkligen! Och de får mat en gång per dag och vattenbyte var fjortonde, 29 grader. Givetvis vore det kul att testa standarrekommendationen - mat 3 ggr per dag 30+ grader och vattenbyte var 5:e dag, men det funkar så här också.
#11 - 5 augusti 2007 15:17
E bara att grattulera till välmående fisk ju eftersom dom leker ibland :)

Det funkar uppenbarligen med vattenbyte var 14:e dag så det behöver du inte ändra någe på.

Kör på helt enkelt, kanske skaffa ett separat lekakvarie och testa om "paret" får till det där oxå och dra en kull smått på dom ;)

Annons