Diskus eller Malawi? Hjälp mig!

#1 - 11 oktober 2006 21:27
Nu kommer beslutsångesten krypande... har länge planerat att göra om mitt 450l fisksoppa till ett sydamerika-kar med diskusar.

Fast nu vet jag inte längre. PH i kranvattnet där jag bor är 7,6-8 så det blir lite meck med att hålla bra vatten för diskusar, däremot är det bra för Malawi...

Tycker DIskusarna är ståtliga, men malawi har sin charm också och finns flera lite mer "lättskötta" arter jämfört med diskusar.

Har dock införskaffat en BTN amazonas, massa fina växter och rötter och måste få dessa sålda om jag skall göra karet till Malawi.

Så jag har lite beslutsångest och hoppas att ni som har Malawi och ni som har Diskus kommer med för och nackdelar (en liten debatt mellan Malawi-akvarister och Diskus-akvarister)

Här kommer min lilla för o emot lista:

Diskus
För:
- Mkt vackra
- Fiskarnas starka personlighet
- Har redan sand, rötter, växter, och bakgrund
- Har redan fisk i form av tetror, malar som går bra med diskusar
Emot:
- Relativt svårskötta, krävande
- Dyra
- Högt PH i kranvattnet

Malawi
För:
- Även dessa är vackra
- Kranvattnets PH är perfekt
- fler arter/varianter som är relativt lättskötta
Emot:
- Måste sälja mkt och skaffa in nytt
- måste göra mig av med alla fiskar i karet

Hjälp mig!!!

Mvh
#2 - 12 oktober 2006 15:57
nehe, tydligen var inte detta ämnet speciellt hett

Trodde det skulle blomstra upp en het debatt mellan afrikanska och sydamerikanska ciklidentusiaster där jag skulle få en massa matnyttig information :)

Vet att denna sektionen av forumet inte är så välbesökt, men ville inte posta i de olika ciklidsektionerna.

Sparka liv i debatten nu entusiaster!!!
#3 - 12 oktober 2006 16:28
jag har haft både malawi och discus.. först hade jag ett 540l med malawi. sålde det och efter ett par år skaffade ja mig ett 400l med discus.

innan ja skaffade discus tyckte jag att jag läste på massor och frågade massa saker, och till slut slog jag till o skaffade mig discus. visst va det roligt efter ett tag när dom hade kommit sig till rätta efter många om och men, men sen började problemen hagla ner. tror allt gick fel som kunde gå fel. men till slut fick ja ordning på det och discusarna mådde bra. men det va ändå otroligt mycke jobb med dom eftersom ja köpte ganska små discus som va ca 8-9cm. mycke vattenbyten, och mat MÅNGA gånger per dag och hålla rent botten från all skit o matrester, inte värt allt jobb tycker jag ås ja beslutade mig för att sälja dom eftersom ja tröttnade på dom. tyckte mest att dom stod stilla i karet o simmade omdring långsamt då och då.

skaffade mig då istället malawiciklider igen och bytte ut all inredning med sand och hela köret,, monterade även in en invändig bakgrund och köpte ca 30kg lavasten och byggde upp ett stort berg med,, väldigt nöjd blev ja.

så nu sitter ja här med ett 400l malawikar och har aldrig varit mer nöjd.. fivliga och fina och väldigt roligt lekbeteende.

nu behöver man ju inte leta efter fisken som man gjorde när man hade discus, dom stod ju stilla i ett hörn typ..

utan tvekan tycker jag personligen att du ska skaffa dig malawiciklider.
#4 - 12 oktober 2006 19:37
Hej andreas!

Minns att jag följde jättetråden som uppstod när du hade skaffat diskus-kar. Verkade vara en massa bekymmer.

Ja, det börjar luta åt Malawi-hållet, inga diskusexperter som vill ge sig in i debatten?

mvh
#5 - 12 oktober 2006 21:08
hehe ja den va livad den tråden :) som tur är har den dött ut nu,, men det finns väldigt mycke bra tips o få i den tråden.

när besstämmer du dig?? vore kul o höra hur de blir.

lycka till / Andreas
#6 - 12 oktober 2006 21:36
För våran del så är valet Discus.:D
De är personliga och inte alls så svårskötta som många vill göra gällande.

Hur mycket skötsel som behövs beror på storleken man har, och att överdrivet mata behövs bara om man vill få upp storleken snabbt = mycket vattenbyte.
Vi matar alla våra Discus 2 gånger /dag, rengör bottnen kanske en gång i veckan.
Men visst, vräker man i oxhjärta (vilket vi aldrig har gjort!) mm många gånger /dag, ja då behövs det mycket vattenbyte och rengörning av bottnen.:(

Så köper man en vettig storlek på dem och matar normalt med ett bra foder så är det inga problem, men självklart så behövs det bra filter till ALLA fiskar, vilket många glömmer.

Lycka till.

//Calle
#7 - 13 oktober 2006 06:02
Filtervolym och dylikt är inga problem tror jag. har två filter med sammanlagd volym på 14 liter och 1200 l/h var (fast dessa skulle ju strypas om diskus kom in i karet. Sen hade jag byggt in lite i min BTN amazonas (som jag råkar har två av) så filtervolymen hade blivit större.

Men! Skall man köpa diskus i storleken 10-12 cm kostar det skjortan. Jag funderr på att köpa i storleken 6-8 cm, men som det låter är de svårskötta?

kan man mata dessa 2 ggr dagen och vattenbyte var 4-5:e dag? Visst, de växer långsammare, men blir slutresultaten desamma?

Diskus |--------------------|---------| Malawi
Jag

fortsätt gärna med för och emot :)
#8 - 13 oktober 2006 07:22
Tråkiga

Jag hade haft malawi ett bra tag och var länge sugen på att skaffa diskus. Sen så blev det av. Hade 6 st och en del kardinaltetror. Gjorde dessutom en bakgrund i frigolit som liknar btn amazonas. Det karet blev jag riktigt nöjd med. Men efter ett tag så bestämde jag mig att sälja fiskarna och karet och istället köpa ett kar och ha malawi i där med. Varför? Jo, jag tyckte att diskusar var riktigt tråkiga...jämfört med malawi så står dom bara still...lätta och fota iaf :)

Jag upplevde inte diskus som svåra alls utan skötte dom som jag hade gjort med mina malawi. Matade dock en extra gång. Gjorde mix på oxhjärta och dom tyckte om det. Det var nån gång en av dom matvägrade och blev smalare men då var det bara att höja tempen lite och mata med röda mygglarver och så var den igång igen. Som sagt väldigt vackra fiskar men lika tråkiga som vackra. Nu kanske man blir utskälld av nån diskusfreak :)

Vill du ta en titt på det karet så finns det bilder i min zoon

Lycka till vad du än bestämmer dig för
#9 - 13 oktober 2006 11:43
Jag hade valt diskus:) Men jag har aldrig haft Malawi så egentligen kan jag inte uttala mig. Diskus kan gå i högt ph också, vet flera som har diskus i högt ph. Men de kanske inte får yngel. Mina diskus är imte bara stillastående! De simmar runt också, gruffar på varandra. Är framme vid rutan och är intresserade när man kommer in i rummet. Är malawi det???? Tror inte! Vill du ha en personlig fisk, stor, vacker och i vilken färg du vill och tycker är fin, välj DISKUS!!!!
Har man inte för många diskus, bra filter, regelbundna vattenbyten ska inte diskus vara några problem alls att hålla!! Man ska också vara noga när man köper diskus så de är hela och fina.
Skitig mat ger skitiga akvarier detta gäller ju alla fiskar inte bara diskus!
Bilagor:
#10 - 13 oktober 2006 14:09
Diskus |---------------|--------------| Malawi
#11 - 13 oktober 2006 23:05
kanotisten skrev:
Filtervolym och dylikt är inga problem tror jag. har två filter med sammanlagd volym på 14 liter och 1200 l/h var (fast dessa skulle ju strypas om diskus kom in i karet. Sen hade jag byggt in lite i min BTN amazonas (som jag råkar har två av) så filtervolymen hade blivit större.

Men! Skall man köpa diskus i storleken 10-12 cm kostar det skjortan. Jag funderr på att köpa i storleken 6-8 cm, men som det låter är de svårskötta?

kan man mata dessa 2 ggr dagen och vattenbyte var 4-5:e dag? Visst, de växer långsammare, men blir slutresultaten desamma?

Diskus |--------------------|---------| Malawi

Jag

fortsätt gärna med för och emot :)

Självklart kan man mata Discus 2 gånger om dagen och göra vattenbyte 4-5 dag.:p
Resultatet blir att dem växer "normalt".

Har man som du bra filtervolym och ger fiskarna foder som inte skiter ner, ja då är det inga problem.
Men har man små filter (nu menar jag INTE L/Tim, utan filtervolymen!) och matar "fel" så får man nog väldigt lätt problem oberoende vilken fisk man har.

Många liter/tim säger inget om att man har en bra filtrering som många tror, utan det är filtervolym/media som styr detta.

Och och titta på discus hos någon som har ett gäng Discus och upplev tjusningen du också:D

Välkommen:)

//Calle

Annons