Diskus eller "Diskus-liknande" fisk?

#1 - 17 maj 2006 10:44
Finns det nån Diskus-sort eller Diskus-liknande fisk som man kan ha i ett 63 liters akvarium? Det jag efterlyser är alltså en miniatyr-diskus, alternativt om man kan köpa en ung diskus och ha den i ett litet akvarium och sedan byta till ett större akvarium när de börjar växa till sig?
#2 - 17 maj 2006 11:05
Finns inga dvärg diskus om du nu menar det.
Däremot så kan man ha ungdiskus i mindre akvarium men det är i minsta laget med 63 liter ändå.
Tyvärr !

Köp större kar eller annan fisk helt enkelt ;)
#3 - 17 maj 2006 11:46
[QUOTE=drd]
Köp större kar eller annan fisk helt enkelt ;)[/QUOTE]

Nu är du negativ. Jag borde få in åtminstone 30 stycken om jag bara staplar dem väl. :-)

Alvarligt talat så var det mest designen på Discusarna jag tycker häftig, så jag tänkte kanske det fanns någon annan art som var liknande dem, men klarar sig i mindre kar.
#4 - 17 maj 2006 12:24
Det ända jag kan komma på, dock väldigt långsökt, är bilbuk. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=422 :)
#5 - 17 maj 2006 12:27
nyckehålciklider är annars lite runda i formen och simmar omkring ganska långsamt i akvariumet. vet inte hur stort kar dom behöver o ja orkar inte kolla upp de heller ;)
#6 - 17 maj 2006 12:31
[quote=andreassofus]nyckehålciklider är annars lite runda i formen och simmar omkring ganska långsamt i akvariumet. vet inte hur stort kar dom behöver o ja orkar inte kolla upp de heller ;)[/quote]

Dom blir 15cm och behöver minst ett 100l akvarium.
Du ska inte va så jäkla lat Andreas :p
#7 - 17 maj 2006 12:33
hehe ok.. jo ja e lite sjuk idag så ja orkar inte göra nånting utom o scrolla med musen ;)
#8 - 17 maj 2006 13:26
[QUOTE=andreassofus]hehe ok.. jo ja e lite sjuk idag så ja orkar inte göra nånting utom o scrolla med musen ;)[/QUOTE]

som det verkar så orkar du hamra på tangent bordet åxå ;)

Sorgmantel tetror.. jaa.. det blir bra substitut för Discus.. :) *yrar*
#9 - 17 maj 2006 13:27
[quote=Bucket]som det verkar så orkar du hamra på tangent bordet åxå ;)

Sorgmantel tetror.. jaa.. det blir bra substitut för Discus.. :) *yrar*[/quote]

ja ja orkar lyfta på handen då och då oxå ;)
#10 - 17 maj 2006 20:53
månfisk e lite discusaktig
#11 - 20 maj 2006 14:45
[quote=luke the drifter]månfisk e lite discusaktig[/quote]
Fast månfisken går inte att hålla i 63 liter.

Den enda jag kom på var skivtetra, men den behöver tyvärr 500 liter :P
http://www.acquaportal.it/schede/pescidolce/images/dollaro.jpg
http://www.drpez.org/albums/Metynnis-argenteus-fotos/aaa.jpg
#12 - 28 maj 2006 19:44
Tjena..

Jag skulle rekomendera dvärggurami. Har själv ett par av den blå varianten och de skimmrar i helt underbara färger. En liten intressant och mycket vacker fisk..
#13 - 28 maj 2006 19:58
[QUOTE=Marsellus]Tjena..

Jag skulle rekomendera dvärggurami. Har själv ett par av den blå varianten och de skimmrar i helt underbara färger. En liten intressant och mycket vacker fisk..[/QUOTE]
Gurami är väl knappast lik discus i formen ?
#14 - 31 maj 2006 16:00
[quote=mayday]Gurami är väl knappast lik discus i formen ?[/quote]
Lite långsiktigt så kanske.. :p Dom är ju ivf ganska platta!! Inget dumt förslag, faktiskt!! är nog det mest diskusliknande som går att ha i ett 63 liters kar :)

Annons