Diskus eller Altum?

#1 - 16 oktober 2008 19:26
Nu har jag NOG bestämt mig att lämna tillbaka alla mina Tanganyika ciklider till Nol å flytta mina SA cilklider som nu går i ett 160L till det stora på 540L, frågan är bara vad jag ska kåpa för art istället för T-cikliderna??? Har skit svårt att bestämma mig, i 160L karet går det nu ett lekpar vanliga scalarer, 20st svarta neontetror, 5st Nyckelhålsciklider, några pansarmalar å L-malar, så vad tycker ni att jag ska komplettera med? Scalar Lekparet får gå kvar i 160L karet om det blir Altum i det stora, annars åker dem oxå med å så får det bli nått annat i det lilla.......snälla hjälp mig bestämma mig.....
#2 - 16 oktober 2008 19:31
buffe78 skrev:
Nu har jag NOG bestämt mig att lämna tillbaka alla mina Tanganyika ciklider till Nol å flytta mina SA cilklider som nu går i ett 160L till det stora på 540L, frågan är bara vad jag ska kåpa för art istället för T-cikliderna??? Har skit svårt att bestämma mig, i 160L karet går det nu ett lekpar vanliga scalarer, 20st svarta neontetror, 5st Nyckelhålsciklider, några pansarmalar å L-malar, så vad tycker ni att jag ska komplettera med? Scalar Lekparet får gå kvar i 160L karet om det blir Altum i det stora, annars åker dem oxå med å så får det bli nått annat i det lilla.......snälla hjälp mig bestämma mig.....

Lätt val!
ALTUM!!!
#3 - 16 oktober 2008 19:44
NIC skrev:
Lätt val!

ALTUM!!!

Motivera gärna varför???
tack:)
#4 - 16 oktober 2008 20:12
buffe78 skrev:
Motivera gärna varför???

tack:)

Personligen gillar jag altum mer än diskus fastän diskus vinner färgmässigt.
Kanske lite för att man ser diskus överallt och altumen är lite ovanligare.
En stor altum som glider runt i baljan är helt klart majestätiskt!
#5 - 16 oktober 2008 20:21
Måste faktiskt hålla med NIC. En stor altum är sjukt nice!
Dock lite tråkigt att de är svårlekta (omöjligt?) men det hade varit coolt att försöka göra ett akvarie bara för att passa altumen så att den leker...
undrar om det går.
#6 - 16 oktober 2008 20:25
Big_Sal skrev:
Måste faktiskt hålla med NIC. En stor altum är sjukt nice!

Dock lite tråkigt att de är svårlekta (omöjligt?) men det hade varit coolt att försöka göra ett akvarie bara för att passa altumen så att den leker...

undrar om det går.

Ja, det är ju rackarns vad det ska vara svårt att trigga de där rackarna!
Har man bara tillräckligt stort akvarium så kan det ju inte vara omöjligt.
Inte lätt, men det borde absolut inte vara omöjligt, sen om karet behöver vara på 5000 liter eller nåt vet jag inget om.. Vet inte om någon har testat i de volymerna men det verkar underligt att de BARA skulle föröka sig i naturen.
#7 - 16 oktober 2008 20:36
visst är dem fina, kent i nol hade några från ornicco får nog åka dit i helgen å kika lite, hade varit grymt om man fick dem till lek då...6st bör väl räcka till 540karet?
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 16 oktober 2008 20:39
Jag föredrar nog altum före diskus och hade gärna haft ett gäng med sådana i mitt SA-akvarium men det hade tyvärr inte funkat så bra eftersom jag har tetror av den mindre sorten i akvariet
#9 - 16 oktober 2008 20:48
Jag föredrar nog altum före diskus och hade gärna haft ett gäng med sådana i mitt SA-akvarium men det hade tyvärr inte funkat så bra eftersom jag har tetror av den mindre sorten i akvariet

Ganska många också väl. ;)
#10 - 16 oktober 2008 22:18
hmm sant att dem blir lite stora å kanske skulle ta mina svart neontetror, vet nån om det skulle funka med nån apisto. till dem?
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 17 oktober 2008 08:03
NIC skrev:
Ganska många också väl. ;)

Ja det hade inte blivit något billigt kalas[:o]
Kjell Fohrman
Administrator
#12 - 17 oktober 2008 08:04
buffe78 skrev:
hmm sant att dem blir lite stora å kanske skulle ta mina svart neontetror, vet nån om det skulle funka med nån apisto. till dem?

Jodå apisto borde funka, men även mellanstora tetror
#13 - 17 oktober 2008 08:44
rätta mig gärna om jag har fel, men ju "högre" tetran är desto bättre går det med stooora scalarer.

fast det finns ju exempel på folk som har haft kardinaler ihop med Altums där kardinalerna har fått vara ifred. Men det är nog klart oftare att de mindre "slanka"
tetrorna blir dyr mat.....

.
Kjell Fohrman
Administrator
#14 - 17 oktober 2008 08:52
Kensa skrev:
rätta mig gärna om jag har fel, men ju "högre" tetran är desto bättre går det med stooora scalarer.

fast det finns ju exempel på folk som har haft kardinaler ihop med Altums där kardinalerna har fått vara ifred. Men det är nog klart oftare att de mindre "slanka"

tetrorna blir dyr mat.....

.

Korrekt - höga tetror brukar klar sig bättre.
#15 - 17 oktober 2008 09:09
Korrekt - höga tetror brukar klar sig bättre.

Menar du då tetror som håller sig nära ytan eller hög i kroppsformen?
Lite förvirrad, börjar ju bli gammal. :p
Kjell Fohrman
Administrator
#16 - 17 oktober 2008 09:11
NIC skrev:
Menar du då tetror som håller sig nära ytan eller hög i kroppsformen?

Lite förvirrad, börjar ju bli gammal. :p

Hög kroppsform
#17 - 17 oktober 2008 09:54
Jag hade kardinaler och rödmunnar med Altum och det gick bra.
Men å andra sidan växte de upp tillsammans, och skulle jag köpt lite nya tetror när väl Altumen var stora är jag inte lika säker längre;).
Kjell Fohrman
Administrator
#18 - 17 oktober 2008 10:03
ansjo skrev:
Jag hade kardinaler och rödmunnar med Altum och det gick bra.

Men å andra sidan växte de upp tillsammans, och skulle jag köpt lite nya tetror när väl Altumen var stora är jag inte lika säker längre;).

I naturen utgör ju småfisk naturlig föda för diskus och skalarer. Men som ansjo skrivet låter man dom växa upp ihop så kan det gå bra. Jag har dockt försökt ett par gånger och det har ibland funkat några år - men till slut har altumen ändå kommit på att dom där kardinalerna smakar ju kalas. Oftast har detta skett i samband med att jag varit bortrest några dagar och det funkat dåligt med matningen - då väcks den naturliga instinkten upp igen.
#19 - 17 oktober 2008 10:32
Hög kroppsform

Jämför gärna Colombiatetra och en slank Kardinal.
#20 - 17 oktober 2008 11:32
Här e nån som lyckats med altum-lek.

http://www.finarama.com/tba/chronicles/fornback.htm

:D
#21 - 17 oktober 2008 11:39
Big_Sal skrev:
Här e nån som lyckats med altum-lek.

http://www.finarama.com/tba/chronicles/fornback.htm

:D

kul läsning!
#22 - 17 oktober 2008 18:17
Altum + dolkstygnstetror + brilianttetror +stänktetror + nyckelhålsciklid + pansarmalar + L-malar = MUMS
#23 - 17 oktober 2008 18:26
mina nycklar blir det å så några pansarmalar, sen vet jag inte om jag skulle sattsa på ett stort stim av kardinaler eller komplettera mina svartaneoner..
#24 - 17 oktober 2008 18:52
buffe78 skrev:
mina nycklar blir det å så några pansarmalar, sen vet jag inte om jag skulle sattsa på ett stort stim av kardinaler eller komplettera mina svartaneoner..

Hellre komplettera svarta neoner, skulle jag göra i alla fall. Men jag gillar inte kardinaler eller vanliga neoner... :( är nog mest en smaksak. Det viktiga är ändå att du gillar dem... :)
#25 - 18 oktober 2008 13:00
nån som vet hur gammla dem blir på ett ungefär??

Annons