Olika odlare sätter olika namn på lika fiskar. Själv så kallar jag alla gula för pigeon blood och alla röda för marlboro. Sen finns det odlare som sätter namn före och efter typ "red royal superduper pigeon blood exell" Ibland sätter odlarna sina namn för eller efter. Allt detta är för att höja värdet på dom och därmed priset. Det finns en länk mellan alla färgformer som gör att det inte finns någon gräns mellan (i ditt fall) pigeon blood och marlboro. Därför så kan du nog hitta några som säger pigeon blood och några som säger marlboro red. Om du korsar din med en lika dan så kommer förmodligen (ca) 35% bli pigeon blood 35% marlboro red 20% svårdeffinierade som din fisk och 10% rödturkos. Den sista låter som en luring, men det är min erfarenhet att ca 10% i en kull med gula/röda diskusar blir rödturkosa.
Be mig inte reda ut dom olika blåa bara: royal blue, blue gost, bright blue, dark blue, spotted blue, striped blue + alla fåniga tillnamn och tillnamn på tillnamnen. För att inte blanda in odlarens namn (varför inte odlarens odlare??) Det mesta är bara löjligt och till för att göra fiskarna till mer än vad dom är. Jag köper dom fiskarna jag tycker är fina om dom är till rätt pris, oavsett vad dom "heter" för jag kan döpa om dom själv om jag vill.
MVH
Magnus