Diskus

#1 - 12 oktober 2008 07:16
Jag funderar på att inhandla ett diskuspar till mitt sällskaps akvarie men vet inte riktigt hur det ska gå med mina nyvarande fiskar och diskusarna. Jag har ett kar på omkring 250 liter, hörn. I detta så simmar glada tre Praktbotior (3~4 cm), 8 play (~2cm), segelfensmal (~15cm, pansarmal (3~4 cm), 2 guramipar (4~5cm), Kräfta (~5 cm), och slutligen två scalarer (båda unga (ca 4~5cm från topp till "tå";) och slutligen en fjärilsfisk vid ytan. Min fråga är om två rätt så unga Diskusar (ca 4 cm) kan komma överens?
#2 - 12 oktober 2008 07:23
Kan ju tilläggas attslutligen inte används två gånger efter varandra efter det då kan förlora sin mening :P....Ytterligare att tillägga är att akvariet är lungt och stilla förutom att fjärilsfisken blir irriterad på guramisspröt i ansiktet och att kräftan får sej en box av ett styck segelfensmal om han kommer för nära med klorna :).
#3 - 12 oktober 2008 09:04
Jag tror inte det är ett så lyckat fiskval för din del. Eftersom du har siktat in dig på så små diskus så bör du köpa 8-10 st eftersom de söker tryggheten hos varandra när de är små, och är mer eller mindre stimfiskar.
Sedan är risken att Fjärilsfisken piskar upp diskusarna och jagar dem, om den får det för sig och eftersom diskusar är lite mer sväliga och vill ha lugn och ro omkring sig är heller inte det en lyckad kombination.
#4 - 13 oktober 2008 09:43
Ett bra svar kräver ett bra tack...tack ;). Kom på vid närmare eftertanke att jag ska vänta med diskus. Funderar på ett till akvarie så att jag kan ta reda på diskus artens behov bättre och inreda, mata, värma osv för den fiskens behov bättre. Fiskarna jag har nu är ju mer resistenta mot olikheter och kräver inte samma omsorg för att må bra. Är ju omhändertagandet och pillet som gör akvaristik så roligt, att fiskarna är fina och intressanta att titta på får man ju på köpet om dom mår bra :)
#5 - 13 oktober 2008 10:11
Det tycker jag låter som en väldigt bra och vettig inställning, gôtt mos:D!
#6 - 13 oktober 2008 10:27
Och med roligt beteende så menar jag Prakt botior som turas om att retas med platyhonor genom att simma upp under dom och tvinga platysarna att följa med i rörelsen :D

Annons