Diskus

#1 - 1 september 2007 17:29
jag har ett 160 liter akvarium med lite diverse fiskar i 8 zebrafiskar 6 neontetror 8 guppy 2 ancistrus. skulle det funka med nån diskus i det ? typ 2-4 stycken?
#2 - 1 september 2007 17:43
Nej. Diskusarna behöver ett mycket större akvarium. När de är fullvuxna behöver de 50 L per fisk. Tänk på att de blir stora, så de äter upp små fiskar, som tex dina neontetror. Diskusar behöver högre temperatur på vattnet än vad dina sällskapsfiskar gör. När de är små är de en stimmfisk och ska gärna vara sex eller fler. Dessutom rekomenderas det att man är en van akvarist, eftersom diskusar är svårare fiskar än vanliga sällskapsfiskar.
#3 - 1 september 2007 17:45
men jag har 28 grader i vattnet och bryr mig inte om dom äter upp dom fula kardinaltetrorna (råkade skriva neontetror). kan det gå ?
Bilagor:
#4 - 1 september 2007 17:52
Att de kommer att käka upp dina tetror är nog ingen större risk, men däremot är storleken på karet lite för litet för att fiskarna ska få en dräglig tillvaro. Det är klart du kan ha några stycken små till att börja med, men de växer och kommer ganska snart att vara för stora för ditt kar.
Sök på forumet då det finns hur många trådar som helst i deta ämnet, och även längst ner på denna sidan är det 5 trådar som är liknande din.
#5 - 1 september 2007 18:00
okej. men jag är sugen på diskus. men om man anpassar allt efter diskusen då? för jag antar att det kommer att gå att anpassa dom andra fiskarna till lite varmare vatten? skulle jag kanske kunna köpa 2 st diskusar på 5-7 cm?
#6 - 1 september 2007 18:26
som det har sagt ovan så är discus en stimfisk som liten så du bör köpa typ 6 st och låta dem para ut sig när de blir äldre, därför bör du ha ett större kar.
Köp ett större kar sen kan du ha discus, så enkelt är det :D
#7 - 1 september 2007 18:31
men om jag inte kan köpa ett nytt kar? kan man köpa 2 st småa diskusar och hoppas på det bästa?
#8 - 1 september 2007 18:33
det vore dumt, om du inte kan köpa ett större kar så tycker jag att du skall satsa på någon annan rolig fisk, kanske multispinosa eller blåciklider :) riktigt fräcka fiskar båda två.
Ett par av någon av dessa arter dvs.
#9 - 1 september 2007 18:48
kan du skicka lite trevliga lite artbeskrivningar på lite större fiskar som skulle kunna gå i mitt kar:)
#10 - 1 september 2007 20:45
Skriv in dina kriterier här så får du mängder med träffar: http://www.zoopet.com/fiskar/index.php

Annons