diskus

#1 - 24 juni 2007 20:40
vilka fiskar kan man ha med diskus:confused:
tänkte fjärilsciklider kakadu ciklider och några neontetror?
#2 - 24 juni 2007 20:58
Hej!!!
Jag tror att det ska gå bra. MaxB har Discus med Tetror, Ancistrus mm. Det verkar funka aldeles utmärkt, men yngel är bara att glömma då de blir slukade av fiskarna runt omkring.
#3 - 24 juni 2007 23:50
Jag har sett fjärilsciklider ihop med discus. Själv skulle jag köpt discus till mitt 300l Juwel 2002 men tyckte då att det blev för dyrt med både ett kvalitetakvarium & discusciklider åtminstone tills jag såg att ekosystemet funkade. Jag köpte istället blåciklider vilket också är amerikanska har vackra färger samt ser ut som riktiga fiskar (typ aborre). Men de ynglade av sig i ofattbar utsträckning & jag kunde inte låta bli att föda upp en kull. Sedan dess har de varit toppredatoren i akvariet. Men deras tid börjar lida mot sitt slut & då tänkte jag mig köpa discus. Discusen är trots allt ciklider ,och de är dominanta mot nästan alla andra typer av fiskar. De bör bemästra fredliga fiskar som silverhaj även om de är extremt oroliga & lättstressade. Deras fysik är det inget fel på när de som raketer kastar sig upp ur akvariet så fort man gör någonting i akvariet. De skulle lätt kunna döda en ciklid men deras instinkter säger åt dem att fly vid minsta lilla fara. Därför tror jag personligen att man kan ha dem tillsammans med discus i ett stort akvarium.
#4 - 25 juni 2007 05:53
QWERTYpro skrev:
vilka fiskar kan man ha med diskus:confused:

tänkte fjärilsciklider kakadu ciklider och några neontetror?

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Det beror lite på hur stort akvarium du har. Jag hade valt fjärilscikliderna som är snällare vid lek, dessutom hade jag valt kardinaltetror istället för neontetror eftersom discus är värmeälskare och neontetror gillar svalt vatten.[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][/FONT]
#5 - 25 juni 2007 05:58
Jag har/har haft bolivianska fjärilsciklider, apistogramma, laetacara, skalarer, citrontetror och lite malar med mina diskusar och det fungerar bra. Skalarerna är lite snabbare på maten än diskusarna så där finns en liten risk förstås, men det brukar gå bra.
Neontetror kan vara lite tveksamt vad jag läst då det finns risk att diskusarna ser dem som mat när de blir lite större. Däremot skulle jag inte ha silverhaj tillsammans med diskus som stefan tipsar om, just pga att de är stressiga och diskus vill helst ha lugnt sällskap.
#6 - 25 juni 2007 14:50
rsoderberg skrev:
[SIZE=3][FONT=Times New Roman] eftersom discus är värmeälskare och neontetror gillar svalt vatten.[/FONT][/SIZE]

Jag tror snarare att det är discusägarna som är värmeälskare!
Hög temp och discus är en internet fluga!

Mvh :-)
#7 - 25 juni 2007 15:49
Jag tror snarare att det är discusägarna som är värmeälskare!

Hög temp och discus är en internet fluga!

Mvh :-)

Säger du det, varför har då dom flesta dem i 28-30 grader?
#8 - 25 juni 2007 15:58
rsoderberg skrev:
Säger du det, varför har då dom flesta dem i 28-30 grader?

För att diskus trivs bra i varmare temperaturer, medans de som går i lite kallare vatten, typ 26 grader oftast får problem med att de inte äter, de blir sjuka m.m.

//Camilla
#9 - 25 juni 2007 16:11
Ja lite nya studier och mätningar visar sig att det inte stämmer med hur fisken lever i amazonas.
Mätningarna visar att "innan" regnperioden då det bör vara som varmast var det bara 26 grader i vattnet.
Jag förstår inte varför dom skulle bli sjukare vid lägre temp?
Kan du förklara varför de skulle bli det c.ciklid eller har du bara läst på nätet?
Det är klart tar du en odlad fisk som gått i 30 grader och placerar dessa i 26grader kommer de inte se glada ut.
Men den som inte tror mig kan ju testa att sänka 0,5 grader varannan vecka för att sedan landa på 26-27grader.
Skadliga bakterier växer inte lika fort i låga temperatuerer samt vattnet är betydligt bättre syresatt vid 26 än 30.
Att fiskarna äter mindre vid lägre temp är ju pågrund av att ämnesomsättningen går ner men det är ju bara normalt och inget skadligt!

Men vill ni koka era kära fiskar så stoppar jag inte er! :-)
#10 - 25 juni 2007 16:24
Ja lite nya studier och mätningar visar sig att det inte stämmer med hur fisken lever i amazonas.

Mätningarna visar att "innan" regnperioden då det bör vara som varmast var det bara 26 grader i vattnet.

Jag förstår inte varför dom skulle bli sjukare vid lägre temp?

Kan du förklara varför de skulle bli det c.ciklid eller har du bara läst på nätet?

Det är klart tar du en odlad fisk som gått i 30 grader och placerar dessa i 26grader kommer de inte se glada ut.

Men den som inte tror mig kan ju testa att sänka 0,5 grader varannan vecka för att sedan landa på 26-27grader.

Skadliga bakterier växer inte lika fort i låga temperatuerer samt vattnet är betydligt bättre syresatt vid 26 än 30.

Att fiskarna äter mindre vid lägre temp är ju pågrund av att ämnesomsättningen går ner men det är ju bara normalt och inget skadligt!

Men vill ni koka era kära fiskar så stoppar jag inte er! :-)

En fråga bara... har du hållt på med diskus själv något eller har du bara läst på nätet??

Har själv nu hållt på med diskus i några år och inte haft en enda död diskus. Jag har läst på i massor, sållat och tänker logiskt. Alla dessa "regler" kanske inte passar just dina diskus osv. Det är klart att man kan "jämna ut" vad fisken en gång simmat i, men som sagt, har själv sett många som fått problem vid lägre temperaturer och har då höjt upp tempen till ca 28-31 grader.

//Camilla
#11 - 25 juni 2007 17:00

Den undersökningen skulle jag vilja se. Det kan vara möjligt att det var de temperaturerna på något ställe som de kollade, men att det skulle vara 26 grader i vattnet där diskusarna lever undrar jag.
Att det funkar ett tag att ha diskus i kallare vatten tror jag nog, och även jag klarar att gå naken i 10 grader en stund utan att protestera.
Om det är en skröna att diskus vill ha vattentemp på 26 grader får nog de flesta skrivelser och artiklar ändras, som här på tex Ciklidbladet: http://www.ciklidbladet.se/artregister/artreg_visa.asp?ID=518
Att ungdiskus bör ha högre temp och äldre diskus gärna har ett par grader mindre är nog de flesta diskusägare och diskusodlare överens om.

Edit: Hittade en liten ordväxling som handlar om just detta, och vem man vill tro på är nog upp till var och en: http://www.zoopet.com/forum/archive/index.php/t-60669.html
#12 - 25 juni 2007 17:29
Jag har och har haft en hel del discus men skriver inte så mycke på det här forumet för det finns ju en del bättre forum när det gäller discus.

Har just sålt iväg ca 300 yngel av lite olika sorter vilka jag har kört i temp runt 28 grader från födsel till säljstorlek.
Mina vuxna går i ca 27grader och det fungerar smärtfritt det går inte att få ner tempen så mycket mer i karen pågrund av täckglas och belysnning.

Kan bara säga att hög temp är en internetmyt.

Eftersom ni tycker de ska ha så hög temp förutsätter jag att ni tror att discusen är den enda fisken som simmar i dessa områden eftersom discusen är den enda fisken som rekomenderas att hållas vid 30 grader! :-)
#13 - 25 juni 2007 17:47
Jag undrar fortfarande den undersökningen är som du läst att det är som 26 grader som varmast där diskusen kommer från.

Att du har 27 grader i karet med fullvuxen diskus kan jag köpa, men nu har plötsligt tempen hoppat upp till 28 grader i dina kar där du har yngel, och om nu tempen inte var över 26 i Amazonas så borde de leka i detta vatten med?
#14 - 25 juni 2007 17:56
ansjo skrev:
skulle jag vilja se. och även jag klarar att gå naken i 10 grader en stund utan att protestera.

Det skulle jag vilja se.:D:D:D

Skämt o sidor I mina kar har jag gått ner försöker hålla 28-29. Även för smått Hannen lär vara mest fertil vid 28.5 grader men det gäller ju vid lek. Men borde ju samtidigt ge en vink om trivsel eller?
#15 - 25 juni 2007 17:58
kaj.p skrev:
Det skulle jag vilja se.:D:D:D

Skulle inte du med Zoopetväst till Tyskland;)?
#16 - 25 juni 2007 18:01
Jaså det kommer där. Tar med alla objektiv hehe
#17 - 25 juni 2007 18:04
Ja, särskilt ditt macro:p!
#18 - 25 juni 2007 19:00
Även Kaj har sänkt, det säger väl en del?
Jag hörde ryktas om att asiaterna skratta åt dessa höga temperaturer som det skrivs om på internet.
Stämmer det Kaj eller har jag hört fel rykten från din avundsvärda tripp till asien? :-)

Ansjo även jag har kört höga temperaturer till mina discusar men jag har börjat inse att det är helt fel.

Annons