Vic skrev:Du får förklara mer.
vad har dom för akvarium, vad matar du med, vattenbyten osv..
spazm skrev:Att blanda guldfisk och diskus är kanske inte så bra. guldfisk är en kallvattenfisk medans diskusen ligger i andra ändan och vill gärna ha runt 30grader.
När det gäller färgerna så kan jag misstänka att du har handlat ungfiskar. De kanske inte har färgat ut ännu och har därför inte fått sina "vuxen" färger ännu. Kan vara att vattnet du har är för kallt och därför trivs de inte och färgerna blir inte till sin fördel. Vatten värdena? Hur har du det med dem?
Finns gott om foder som förstärker fiskarnas färger men tror inte det är lönt förren du har koll på alla andra saker.
Hur stora är dina diskus?
Jens
ansjo skrev:Ajdå säger jag bara. Du har en bit kvar på dessa fiskar innan de är stora nog då de kan betecknas för stora när de är runt 12-13 cm, och det utan fenor!
När de är små och man vill ha upp dem i storlek är det lättare att köra med många vattenbyten, mata ofta i ett ganska sterilt kar utan sand eller växter men med ett bra filter.
De vill gärna ha varmt med, gärna runt 31 grader för att lättare hålla sig från sjukdomar och då är det inget vidare at ha slöjstjärtar i samma kar.
Det finns en genväg, och det är att köpa större fisk från början, då ser du hur de kommer att arta sig samt är inte lika känsliga för sjukdomar och annat som ofta drabbar smådiskus. Att de inte är utfärgade beror på storleken, den kommer inte på riktigt innan de är runt 10 cm, nu ser du mest en antydan hur de kommer att bli.
ansjo skrev:Det kanske är i minsta laget med ett kar runt 50 liter, men det kan gå ett litet tag då de är såpass små än så länge. När man matar upp smådiskus så matar man ungefär 6-8 ggr per dag och byter minst 50% vatten med.
Men samtidigt är detta de mest extrema fall, men ska du ha diskus som är proportionerliga i formen och inte får jättestora ögon i förhållande till kroppen samt bra avelsdjur är det nog denna väg man får gå.
Det finns lika många råd som diskusägare och du kommer säkert att få fler förslag. Själv har jag valt den lite enklare vägen att gå genom att köpa större fisk från början, iofs dyrare men enklare för mig själv;).
Jessica_1985 skrev:Ja dom är kanske 3-4 cm stora.,, ska jag höja tempen lite försiktigt då??, Hur stora ska dom bli innan dom bli "vuxen" då.. Vet du hur man ser skillnad på könet?? Kanske finns en chans att jag får tillökning när dom blir större?? Kan juh alltid hoppas!!
spazm skrev:http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=113&Itemid=80
Där är en jätte bra länk till info om diskusar. Så små diskusar som du har måste ha 30+ i temp för att inte blir sjuka. När de är större (som ansjo skriver 12-13cm) så kan man gå ner lite.
Problemet för dig att sakta höja tempen är att dina guldfiskar inte är så glada för de temperaturerna.
En fullvuxen diskus blir 20cm+ och att könsbestämma är INTE lätt. Man får låte dem växa upp och "para" ut sig.
Jens
rsoderberg skrev:MAXB, jag har skickat mail till dig!
Gällande discus kan jag i alla fall ge några råd.
1. Flytta dom andra fiskarna till det lilla.
2. Köp minst 4st till.
När du köper dem.
1. Kolla så att ögonen är röda, man brukar säga att de ska brinna.
2. Dom ska vara tjocka över pannan, en som har insjunken panna brukar inte klara sig.
3. Be affären mata dem så att du kan se att de äter ordentligt.
4. Fråga i affären om dom har ett hopkopplat system, har dom det kolla så att fiskarna i alla burkar som sitter ihop ser friska ut. Dom är för känsliga i den storleken och för dyra fiskar för att chansa.
MaxB skrev:Jag fick ditt mejl!!! you know!
1-, 2-, och 1-, 2-, 3-, och 4:an gäller inte mig, va?
rsoderberg skrev:
1. Kolla så att ögonen är röda, man brukar säga att de ska brinna.
ansjo skrev:Beror lite på vad det är för sorts diskus då en del inte har dessa ögon.