Diskus

#1 - 25 april 2007 14:48
Hur får jag bättre fårg på mina diskus, jag tyker att dom har varit så dassiga i färgen, vill få bättre färg.. Några tips??????
#2 - 25 april 2007 14:50
Du får förklara mer.
vad har dom för akvarium, vad matar du med, vattenbyten osv..
#3 - 25 april 2007 14:54
Vic skrev:
Du får förklara mer.

vad har dom för akvarium, vad matar du med, vattenbyten osv..

Jag har ett 220L kar, men finkornigsand, vilket jag bytte till i dag,några rötter och lite växter.matar dom med svarta och
röda mygglarver, dom bor med 3ciklider och 2 guldfiskar, Dom ska vara
turkos, men dom blänker bara lite turkost i ljuset, Vill ha mer färg, vet du om det finns något bra foder, eller något annat ,, jag blir galen, för jag vill att dom ska få bättre med färg.
#4 - 25 april 2007 15:14
Att blanda guldfisk och diskus är kanske inte så bra. guldfisk är en kallvattenfisk medans diskusen ligger i andra ändan och vill gärna ha runt 30grader.

När det gäller färgerna så kan jag misstänka att du har handlat ungfiskar. De kanske inte har färgat ut ännu och har därför inte fått sina "vuxen" färger ännu. Kan vara att vattnet du har är för kallt och därför trivs de inte och färgerna blir inte till sin fördel. Vatten värdena? Hur har du det med dem?

Finns gott om foder som förstärker fiskarnas färger men tror inte det är lönt förren du har koll på alla andra saker.

Hur stora är dina diskus?

Jens
#5 - 25 april 2007 15:31
spazm skrev:
Att blanda guldfisk och diskus är kanske inte så bra. guldfisk är en kallvattenfisk medans diskusen ligger i andra ändan och vill gärna ha runt 30grader.

När det gäller färgerna så kan jag misstänka att du har handlat ungfiskar. De kanske inte har färgat ut ännu och har därför inte fått sina "vuxen" färger ännu. Kan vara att vattnet du har är för kallt och därför trivs de inte och färgerna blir inte till sin fördel. Vatten värdena? Hur har du det med dem?

Finns gott om foder som förstärker fiskarnas färger men tror inte det är lönt förren du har koll på alla andra saker.

Hur stora är dina diskus?

Jens

Ja dom är kanske 3-4 cm stora.,, ska jag höja tempen lite försiktigt då??, Hur stora ska dom bli innan dom bli "vuxen" då.. Vet du hur man ser skillnad på könet?? Kanske finns en chans att jag får tillökning när dom blir större?? Kan juh alltid hoppas!!
#6 - 25 april 2007 15:39
Ajdå säger jag bara. Du har en bit kvar på dessa fiskar innan de är stora nog då de kan betecknas för stora när de är runt 12-13 cm, och det utan fenor!
När de är små och man vill ha upp dem i storlek är det lättare att köra med många vattenbyten, mata ofta i ett ganska sterilt kar utan sand eller växter men med ett bra filter.
De vill gärna ha varmt med, gärna runt 31 grader för att lättare hålla sig från sjukdomar och då är det inget vidare at ha slöjstjärtar i samma kar.
Det finns en genväg, och det är att köpa större fisk från början, då ser du hur de kommer att arta sig samt är inte lika känsliga för sjukdomar och annat som ofta drabbar smådiskus. Att de inte är utfärgade beror på storleken, den kommer inte på riktigt innan de är runt 10 cm, nu ser du mest en antydan hur de kommer att bli.
#7 - 25 april 2007 17:22
ansjo skrev:
Ajdå säger jag bara. Du har en bit kvar på dessa fiskar innan de är stora nog då de kan betecknas för stora när de är runt 12-13 cm, och det utan fenor!

När de är små och man vill ha upp dem i storlek är det lättare att köra med många vattenbyten, mata ofta i ett ganska sterilt kar utan sand eller växter men med ett bra filter.

De vill gärna ha varmt med, gärna runt 31 grader för att lättare hålla sig från sjukdomar och då är det inget vidare at ha slöjstjärtar i samma kar.

Det finns en genväg, och det är att köpa större fisk från början, då ser du hur de kommer att arta sig samt är inte lika känsliga för sjukdomar och annat som ofta drabbar smådiskus. Att de inte är utfärgade beror på storleken, den kommer inte på riktigt innan de är runt 10 cm, nu ser du mest en antydan hur de kommer att bli.

Jag har ett litet kar, kan jag flytta dom till ett 52L kar och höja temp eftersom.. tills dom blir lite större, och mata 2gr om dagen och utan något i karet???
#8 - 25 april 2007 17:32
Det kanske är i minsta laget med ett kar runt 50 liter, men det kan gå ett litet tag då de är såpass små än så länge. När man matar upp smådiskus så matar man ungefär 6-8 ggr per dag och byter minst 50% vatten med.
Men samtidigt är detta de mest extrema fall, men ska du ha diskus som är proportionerliga i formen och inte får jättestora ögon i förhållande till kroppen samt bra avelsdjur är det nog denna väg man får gå.
Det finns lika många råd som diskusägare och du kommer säkert att få fler förslag. Själv har jag valt den lite enklare vägen att gå genom att köpa större fisk från början, iofs dyrare men enklare för mig själv;).
#9 - 25 april 2007 17:37
ansjo skrev:
Det kanske är i minsta laget med ett kar runt 50 liter, men det kan gå ett litet tag då de är såpass små än så länge. När man matar upp smådiskus så matar man ungefär 6-8 ggr per dag och byter minst 50% vatten med.

Men samtidigt är detta de mest extrema fall, men ska du ha diskus som är proportionerliga i formen och inte får jättestora ögon i förhållande till kroppen samt bra avelsdjur är det nog denna väg man får gå.

Det finns lika många råd som diskusägare och du kommer säkert att få fler förslag. Själv har jag valt den lite enklare vägen att gå genom att köpa större fisk från början, iofs dyrare men enklare för mig själv;).

Ja, man lär sig av mistagen, tyckte att jag läst en del innan jag köpte, men ack vad jag bedrog mig, då ska jag banne mig flytta dom ett tag och mata på dom... Och höja tempen... Så kanske det ordnar tills sig... Näst gång blir det större fiskar!!!!!! Tack för råden...GULD VÄRT!!!!:)
#10 - 25 april 2007 17:41
Ja dom är kanske 3-4 cm stora.,, ska jag höja tempen lite försiktigt då??, Hur stora ska dom bli innan dom bli "vuxen" då.. Vet du hur man ser skillnad på könet?? Kanske finns en chans att jag får tillökning när dom blir större?? Kan juh alltid hoppas!!

http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=113&Itemid=80

Där är en jätte bra länk till info om diskusar. Så små diskusar som du har måste ha 30+ i temp för att inte blir sjuka. När de är större (som ansjo skriver 12-13cm) så kan man gå ner lite.

Problemet för dig att sakta höja tempen är att dina guldfiskar inte är så glada för de temperaturerna.

En fullvuxen diskus blir 20cm+ och att könsbestämma är INTE lätt. Man får låte dem växa upp och "para" ut sig.

Jens
#11 - 25 april 2007 19:18
spazm skrev:
http://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&task=view&id=113&Itemid=80

Där är en jätte bra länk till info om diskusar. Så små diskusar som du har måste ha 30+ i temp för att inte blir sjuka. När de är större (som ansjo skriver 12-13cm) så kan man gå ner lite.

Problemet för dig att sakta höja tempen är att dina guldfiskar inte är så glada för de temperaturerna.

En fullvuxen diskus blir 20cm+ och att könsbestämma är INTE lätt. Man får låte dem växa upp och "para" ut sig.

Jens

Nu har jag flyttat dom... En höll på att stryka med... Vart lite rädd ett tag... Men ska jag inte ens lägga i en rot, för dom är ju van att ha ett inrett kar, så dom känner sig lite tryggare???
#12 - 26 april 2007 08:58
Är det inte bättre att ta bort dom andra fiskarna du har i det stora karet? Hur många diskus har du? Ett bra sällskap till diskus är skalarer som kan vara lite mer framåt än diskus. Dom klarar tempen i ett diskuskar bra med.
#13 - 26 april 2007 10:19
Dessa 2 diskusar är såpass små och skulle de gå tillsammans med skalarer kommer de inte att få så mycket mat som de så väl behöver. Det funkar ett tag att ha dem i ett mindre kar, men sköts vattenbyten och matning så kommer de förhoppningsvis att växa ur det karet snart och då är det läge att flytta dem till ett större kar.
#14 - 26 april 2007 10:55
Vad det gäller mat, utfodra inte med röda mygg!! Svarta mygg är ok men inte allt för ofta, men röda kan göre dina diskus sjuka. Det finns även olika typer av granulat (torrfoder) som man kan välja till beroende på om du har ung eller vuxendiskus. Frusen artemia som du tinar upp är åxå lämpligt foder.
Dessa diskus, som jag vill kalla yngel, är väll eg. inte säljningsdugliga. Storl: 5krona i kroppen ok, men med tanke på hur kännsliga dessa små är mot förändringar skall du inte bli förvånad om de stryker med!! Ett tips till dig om du vill fortsätta med diskus är att skaffa minimum 10cm diskus. Läs även på om dina olika fiskars behov. Släng ut guldfiskarna, satsa på att ha fiskar som tål en högre temperatur runt 27-30 grader, det är då diskusen mår som bäst.
De vill även ha välfiltrerat vatten, så ett bra filter, helst ett ytterfilter är att föredra. De vill dock inte ha det strömt så man får ev. strypa filtret lite.
Dina småttingar har inte färgat ut ordentligt än och könsbestämma dem är enklast i storl: 12-25cm.
De är stimfisk när de är små och håller ihop då de känner sig tryggare. Så minst 4st till skulle göra dina småttingar glada. Även när de är större och bildat par kan de stimma med.

Antagligen är dina småttingar blekare än vanligt? för att de inte känner sig trygga, inte får tillräckligt med mat (rätt mat flera ggr om dagen), dålig vattenkvalite och låg temperatur.

Du skriver att du bytt gruset till sand.. tömde du ur allt vatten och gjorde allt i akvariet kliniskt rent då?

//Camilla
#15 - 26 april 2007 12:05
Hej Alla!
Jag lånar tråden lite. Det här med röda mygglarver (bloodworm) undrar jag lite över. Jag har matat mina fiskar med detta (bland annat) så länge jag kan minnas. Förr köpte man dom dessutom levende och satt och portionerade ut dem, eller la i en såndär liten kopp med hål i.
Nåväl, jag har aldrig märkt att det skulle vara dåligt för fisken, men däremot hört att vissa människor faktiskt är allergiska mot röda mygg, och det är ju inte så bra.
Jag har läst i en del trådar om att det är dåligt för fisken att äta RM, och nu senast C. Ciklids inlägg här ovan.
Jag skulle vilja veta vad exakt som är farligt? Det är ju trots allt ett väldigt vanligt foder. Finns det någon dokumentation i ämnet, gärna på nätet. Kan någon länka?
Detta inlägget är menat i all vänskaplighet. Jag vill, som sagt, bara veta.:)
#16 - 26 april 2007 13:12
#17 - 26 april 2007 13:36
Tack för trådtipset Kaj! Jag har läst den en gång förut faktiskt, och tror det var bl.a. den jag refererade till.
Nå, det tycks finnas massor med trådar om RM, så vi skall kanske inte fördjupa oss i denna tråd, i detta ämne, också.
Vill bara säga att jag lider med dem som är, eller blir, allergiska av RM.
Jag själv ger mina fiskar en så varierad kost som jag bara mäktar med, däribland RM, och jag har aldrig känt av någon allergi, trots många års användade.
Vad jag egentligen undrar är om det finns dokumentation på att RM skulle vara skadligt för fiskar (inte människor) oavsett låg näringshalt o.s.v.
#18 - 11 maj 2007 18:52
Jag kan bara säga att jag skulle inte bli förvånad om jag är allergisk för det. Mina eksem är värre än någonsin, och dem går aldrig bort hur mycket man än behandlar dem. Och ja, jag matar mina fiskar med det. Får väl lägga va med det, eller kanske variera maten lite mera.
#19 - 11 maj 2007 19:22
MAXB, jag har skickat mail till dig!

Gällande discus kan jag i alla fall ge några råd.

1. Flytta dom andra fiskarna till det lilla.
2. Köp minst 4st till.

När du köper dem.

1. Kolla så att ögonen är röda, man brukar säga att de ska brinna.
2. Dom ska vara tjocka över pannan, en som har insjunken panna brukar inte klara sig.
3. Be affären mata dem så att du kan se att de äter ordentligt.
4. Fråga i affären om dom har ett hopkopplat system, har dom det kolla så att fiskarna i alla burkar som sitter ihop ser friska ut. Dom är för känsliga i den storleken och för dyra fiskar för att chansa.
#20 - 11 maj 2007 19:32
Vilka växter kan man ha med diskusar å i 30gradit vatten?
#21 - 11 maj 2007 21:29
Jag fick ditt mejl!!! you know!

1-, 2-, och 1-, 2-, 3-, och 4:an gäller inte mig, va?

rsoderberg skrev:
MAXB, jag har skickat mail till dig!

Gällande discus kan jag i alla fall ge några råd.

1. Flytta dom andra fiskarna till det lilla.

2. Köp minst 4st till.

När du köper dem.

2. Dom ska vara tjocka över pannan, en som har insjunken panna brukar inte klara sig.

3. Be affären mata dem så att du kan se att de äter ordentligt.

4. Fråga i affären om dom har ett hopkopplat system, har dom det kolla så att fiskarna i alla burkar som sitter ihop ser friska ut. Dom är för känsliga i den storleken och för dyra fiskar för att chansa.
#22 - 11 maj 2007 21:33
Anubias, javaormbunkar och svärd (bärare höll jag på att skriva)... svärdsplantor växer så det knakar i mitt Discuskar (29-30 grader)...:)
#23 - 12 maj 2007 04:44
Cold skrev:
Vilka växter kan man ha med diskusar å i 30gradit vatten?

Kolla in på min zoon så får du se en del av växterna jag har;)!
#24 - 12 maj 2007 06:27
MaxB skrev:
Jag fick ditt mejl!!! you know!

1-, 2-, och 1-, 2-, 3-, och 4:an gäller inte mig, va?

Nä dom gäller inte dig, du har ju ordning på grejorna du :)
#25 - 12 maj 2007 06:37
rsoderberg skrev:

Beror lite på vad det är för sorts diskus då en del inte har dessa ögon.
Bilagor:
#26 - 12 maj 2007 07:45
ansjo skrev:
Beror lite på vad det är för sorts diskus då en del inte har dessa ögon.

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Så sant men majoriteten har det, det viktigaste är att dom är tjocka och fina över pannan och äter ordenligt.[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]
[FONT=Times New Roman][SIZE=3] [/SIZE][/FONT]

Annons