Diskus

#1 - 6 december 2006 18:18
Jag har hört så mycket olika nu så vill ha bra svar.

Jag har tänkt att starta upp ett kar på ca 250-400 liter..
Vill ha något färgstarkt och shysst....
Funderar på Scalarer och diskus.. Passar dessa bra ihop?.....Sett många som har det men scalarer kan ju vara lite aggressiva ibland.

Hur pass krävande är det att ha diskus.. vet att de äter mycket men hur mycket?.....Vad mer bör man tänka på.....

Har 3 års vana av "vanliga" akvariefiskar.

Någon som har någon roligare idé... Svårt att hitta inspiration...
Vill ha något riktigt levande och vacker... malawi går bort.
#2 - 6 december 2006 22:24
Dom går ju i samma biotop i alla fall, en annan aspekt är ju om man som jag köper ungfisk av båda sorter att scalarer växer precis så som man skulle vilja att discusarna växte...
Har själv nu 4 magnum scalarer, visste inte ens att de blev så stora :D
Mina scalarer har aldrig visat aggresivitet mot discusarna annat än när de lekt på ett blad och fösvarat reviret.
De är glupska och tar enorma tuggor av oxhjärtat, tar massa granuler, äter mygglarver skitsnabbt, så var beredd på att de tar lite extra av maten.
Men å andra sidan blir det lite fart på discusarna också, de vill ju ha mat de med...
Men visst passar de ihop, men inte om du ska ha mindre fisk... släppte jag i fullvuxna kardinaler nu... oj oj vilken middag det hade blivit.
Min ena scalar till och med försökte sig på en 4-5 cm praktbotia.

Sen angående discusarna.... rekomenderar en sökning här i forumet, du lär ha att göra de närmsta 48 timmarna då! ;)
#3 - 6 december 2006 23:52
Jag har diskusar skalerer practbota neontetror i ett 450 liters akvarium
min skalar hona som är 14 cm är kär i min diskushane som är 15 cm
gå in på min fotosida så ser du hur fint dom har det tillsammans
#4 - 7 december 2006 15:06
Vist går skalarer och diskus tillsammans.
Lite tips ang. diskus. Jag själv matar mina diskus 3ggr om dagen med bla. oxhjärta, räkmix, artemia, stendkermix mf. sorter. Rätt grovt foder som gör att vattenbytena är viktiga. Jag gör ett vattenbyte i veckan, ca 30-60%. Slammsuger då bottnen på 2-3 hinkar, sedan slangas resterande belopp ut i duschen (har ett 450l).

Vid köp av mindre diskus, 5-10cm, rekomenderar jag att köpa minst 6 st då de är stimmisar och oftast känner sig lite bortkommna vid mindre antal. Mindre individer kan även vara lite svårare att hålla i liv. Diskus kan vara väldigt kräsna och det är värt att känna till lite metoder vid tex. matvägran. Sök här på forumet så hittar du lite tips. Men det mesta brukar lösas med lite salt och höjd temperatur. Om du tittar i sötvattens artregistret här på zoopet hittar du många vackra individer och lite info.

//Camilla

Annons