Diskus?

#1 - 9 februari 2003 16:10
Kan man ha Diskusar i ett 112 liters kar?
JAg funderar på att köppa ett större men jag har dåligt mad pengar hur många kan jag ha i 112 liters och hur mycket kostar diskusar är det billigare med stora eller små och vad ätter de når de lägger rom vad gör man då?
//Emmily
#2 - 9 februari 2003 16:22
Hejsan Du kan nog ha 2-5 små discusar (5cm-7cm) men du måste ha ett större sen när dom växer:D. Det finns massa olika priser men du får räkna med 195kr st om inte mera för 5-8cm disucar. Dom äter Disucs Quick, vita mygglarver, oxhjärta m.m. Du måste ha surt vätten när dom börjar leka runt 6,4-7,0 PH. Ynglena äter på föräldrarnas kroppar i ungefär 4-6veckor sen bör du plocka bort föräldrarna från ynglen så dom får sår på kroppen.
Lycka till!!
MVH Jonas
#3 - 9 februari 2003 18:52
Nej, du kan nog inte ha discusar i ett så litet akvarium. Discusar gillar stora ytor att simma på, du behöver nog minst 200-250.
Du kan ju såklart köpa små discusar men jag tror inte de skulle må så bra. Det är vad jag tycker, det finns ju ändå ganska många som har discusar i små akvarier.

Mvh Melina
#4 - 9 februari 2003 18:59
jag har ju 2st 188 liters med 9st disucar 5-8cm stora.. dom stor trivs.. jag ahr haft 4 små i ett akvarium för många år sen som blev stora 15cm.. så det skulle gå för henne att ha 4små till att börja med ju utan problem om hon inte kör med en massa växter..
#5 - 10 februari 2003 09:04
Hej,

112L känns lite för litet för vuxna diskus. De behöver lite simyta och höjd.

Med yngdiskus skulle det funka, med då bör de vara ganska många (6+ stycken 5+ cm). Små diskus kan dock vara mer känsliga och krävande.
När de sedan växer måste snart nytt hem hittas.

Annons