Diskus

#1 - 27 december 2005 21:07
hur vet man hur mycket mat man ska ge sina diskusar.
samt vad e viktigast för att dem ska trivas.. mer än att ha mjukt vatten 0 29 grader i karet?
#2 - 28 december 2005 08:20
Beroende på storlek så mata 2-6 ggr/dag. Mata så att all mat äts upp inom 5 minuter.
Oxhjärta, räkmix, granulat, flingfoder, artemia, mysis.
Omväxlande "kraftigt" mat gynnar tillväxt och magar.
Discus tål egentligen ganska överbelastat (nitrat) vatten. Men dom är känsliga för bakterier. Överdim. filter samt städa ofta. Egentligen är discus inte svårare än någon annan fisk eftersom dom tydligt visar genom sitt beteende när dom inte trivs.
Prova dig fram hur mycket skötsel dina firrar behöver för att trivas. Skaffa dig ett nitrattest och studera dina fiskar så kommer du snart att märka att discus inte behöver mycket mer pyssel än andra fiskar.
Stabilt vatten (inga ph-svängningar) är viktigare än än ph värdet.
Jag kör med torv i filtert samt har en påse kalksand i akvariet.
En annan sak som jag har hittat är att mina fiskar leker, äter, färgar och växer bättre med lite salt i karet.
Att ge fiskarna för mycket lugn och ro tror jag inte på utan vänj fiskarna vid din/er närvaro genom att pyssla i karet.
#3 - 29 december 2005 09:52
Kan någon ge exempel på hur mycket mat som är relevant till nio Diskus (cirka 8 cm). Ger dem röda mygglarver, artemia och granulat. Problemet är att vi har även sällskapsfiskar i akvariet så det känns som om de kan få hur mycket mat som helst på 5 min. (Svärbärarhannarna ser ut som gravida honor men de har aldrig varit så fina och pigga) Har haft Diskus i 4 veckor. // Marie
#4 - 29 december 2005 10:21
Discus har en kort tarmkanal. Det gör att du kan fullmata dom var 3:e timme utan problem. Det som däremot begränsar matningen är vattenvolymen, filtervolymen, syresättningen samt antal vattenbyte du är sugen på att utföra.
Säg att dina firrar går i ett 450l kar 29´c med 5%(filtervolym i förhållande till tank) väl fungerande filter. Du byter vatten 40% 2 ggr i veckan.
Då hade jag provat att mata 3-4 ggr/dag. Spirulinaflingor (36%) 1cl., artemia 1 femkrona samt granulat 0,5cl. Jag har ett rackarns kraftigt granulat därför har jag den lilla mängden angiven. dessutom hade jag innan vattenbyte matat 2 gånger i veckan med oxhjärta 1 femkrona.
Köp dig ett nitrat test. När du har 40ppm så är vattnet någorlunda fullt och det är dax för vattenbyte.
Men det viktigaste av allt är att prova sig fram hur mycket ditt akvarium tål.
Skippa röda mygg - det hade jag gjort allra först.
#5 - 29 december 2005 10:46
Tack Larry för ett bra svar... //Marie

Annons