Diskus

#1 - 16 juli 2005 15:13
Hej! Jag köpte tre diskus ca 10 cm i torsdags kväll och koppade in dem i ett tillfälligt kar på ca 90 l på väntan till ett 375l. Det karet de går i nu har varit igång länge och har ett ph runt 6-7. Problemet är att de står i stort sett stilla och matvägrar. Jag har försökt med frysta svarta mygglarver samt de pellets som de matats med i butiken men inget fungerar.... Kan det ta några dagar innan de aklimatiserar sig och hur länge kan de gå utan att äta innan det blir akut? Börjar bli lite orolig, det är ju ing a billiga fiskar direkt...:eek:
Kjell Fohrman
Administrator
#2 - 16 juli 2005 15:31
Akvariet är ju väl litet och detta i kombination med stressen under flytten är väl sannolikt problemet.
Vad har du för temp. i akvariet? Kanske skall du höja den lite.
Testa lite försiktigt med lite olika mat. Ett tips kan också var att ha dem ihop med andra matfriska fredliga fiskar (några tetror) som också kommer att trigga diskusarna till att äta.
Är de i bra kondition kan de klara sig ganska länge utan mat
#3 - 16 juli 2005 15:38
temperaturen ligger mellan 27,5 till 28,5 beroende på vilken tid på dygnet. Jag ska flytta över dem till 375 men det har inte varit igång mer än några dagar och jag vill inte belasta det för hårt. För att påskynda karet har jag dock satt in en pump som gått länge i ett annat kar och även några bitar filtermatta som varit igång länge samt lite vatten från ett annat kar. Fiskar verkar ju vara i bra kondition men på butiken sa de att det kunde vara svårt att få igång fiskarna om de inte äter på ca 4 dagar.
#4 - 16 juli 2005 15:46
jag har mina discus i 30 g .så jag tror att du har för kallt

mvh janne
Kjell Fohrman
Administrator
#5 - 16 juli 2005 16:26
I naturen så går det ju inte varmare än övriga sydamerikanska fiskar så utifrån den synpunkten så behöver de egentligen inte en högre temperatur men om de är sjuka kan det vara vettigt att höja tempen några grader.
Tänk dock på att ju varmare vattnet är ju syrefattigare är det så öka samtidigt syresättningen i akvariet.
Och som sagt testa med några "triggar-fiskar" i akvariet så att de av dessa lär sig att det är matdags.
#6 - 16 juli 2005 16:37
Tack för svaren! Jag testar att höja tempen lite och har satt i några tetror så får jag hålla tummarna... Vore inte så kul att köpa fiskar för 2000 som dör efter några dagar....
#7 - 16 juli 2005 16:38
Hej jag tog hand om ett par discusar för ngra veckor sedan de mat vägra de med tills jag slängde ner röda mygg (jaja tjata...de kan skapa allergi blabla) men de plockade dessa med en gång dock var de i dåligt skik från början och den ena dog. men den andra e glad och stimmar ihop med 6 st scalarer nu äter den allt från röda mygg, mysis, svarta mygg, artemia/nykläckta/stora och dafnier...Nu skall jag hitt tre eller 4 gröna diskusar till så han slipper pola ihop med scalarerna... ja jag glömde det att allt e frysfoder som jag nämnt ovan men den tar discus pellets, tropical alge waffers och vanliga flingor med....om nu någon e intresserad...
#8 - 16 juli 2005 17:31
Bara lugn!de kommer igång med maten,Röda mygglarver ÄR väldigt bra att trigga igång dem med.När jag satte in discusar första gångerna så tog det en vecka innan de började att äta.Men höj gärna upp tempen till 29c iallafall.Jag arbetar lite i djuraffär så jag har kontakt med Akvarieteknik i Filipstad,där går discusarna från Asien i ca 27c vatten,de klarar tydligen detta.Jag vill nog ha lite varmare iallafall.Höjer du tempen så höjer du även deras ämnesomsättning då kommer de igång snabbare med att äta.Börjar en äta så startar resten upp i regel direkt.

lennart
#9 - 16 juli 2005 18:17
Ok, det låter tryggande. Jag har höjt tempen lite så nu ligger den runt 29 g. Jag köpte röda mygglarver för ett tag sedan men kastade dem direkt efter allt folk har skrivit på nätet ang röda... Det var ju väldigt mycket negativt. Jag har prövat svarta men det fungerade inte, det har ju dock "bara" gått två dygn så jag kanske ska ha lite tålamod.
#10 - 16 juli 2005 19:36
[QUOTE=ovj78]Ok, det låter tryggande. Jag har höjt tempen lite så nu ligger den runt 29 g. Jag köpte röda mygglarver för ett tag sedan men kastade dem direkt efter allt folk har skrivit på nätet ang röda... Det var ju väldigt mycket negativt. Jag har prövat svarta men det fungerade inte, det har ju dock "bara" gått två dygn så jag kanske ska ha lite tålamod.[/QUOTE]
Ja det är som det är med röda mygg.De fångas i väldigt förorenade vatten,de kan sprida mycket sjukdomar.MEN i undantagsfall kan de vara bra, som en sådan här gång.Jag matade mycket med röda från början,men har slutat.Tror att mina discusar fick gälparasiter av de röda mygglarverna.Fick salta upp rejält samt höjde tempen till 32c under ca en vecka.nu är de kvitt ohyran tror jag.Jag använder fryst discusfoder.dels intensiv blå samt intensiv röd.matar även med lite banan som de tycker om!Husflugor som kläms ihop så de sjunker till botten är även delikat!samt lite oxhjärta mellan varven.oxhjärta tror jag man skall vara lite försiktig med,då det är ganska kraftigt!
Men tycker jag kan användas om någon är lite tunn över pannan eller växer dåligt.

lycka till med dina skönheter.

Själv skall jag ner till Akvarieteknik i Filipstad till veckan och titta på deras anläggning samt hämta med mej några fina discusar hem till Jämtland!

lennart
#11 - 16 juli 2005 19:45
Glömde att berätta för dej om ett bra torrfoder!
Det heter doctor basslers biofishfood.
Detta är mycket bra för discus.
Sedan har du ett som tropical tillverkar.Det heter D-ALLIO PLUS.
Detta inehåller vitlök.Enligt Morgan som min guru på akvarieteknik heter(denne man är mycket kunnig)skall man ge discusarna detta vitlöksfoder 4-5 dagar sammanhängande varje månad, samt höja upp tempen några grader under dessa dagar.Då skall diskusarna skita ur sig ev ohyra!Hur nu detta är då det kan jag inte riktigt svara på,men så gör dom där nere med sina discusar.Jag kan ju säga att discusarna därifrån som vi fått till våran affär är mycket fina,kraftiga samt friska!

lennart
Lucas_no1
#12 - 16 juli 2005 20:05
Jag vill först säga att vilda discusar "inte alla" men de flesta går i områden där temperaturen faktsit är en aning högre än vad man brukar säga att sydamerikanare ska ha.
28,5 till 32 grader om inte högre vid vissa perioder.
Så försök hålla dom i det intervallet.

Det kanske var lite dumt att ta hem dom från butiken innan deras hem är färdigt för inlyfttning.
Men det går ju inte att göra ogjort.

Att ha tre discusar i den storleken i ett 90liters är inga problem, man kan ju ha ett lekpar i ett kar i den storleken så en till gör ingen större skillnad.
Fast jag menar inte att dom kan gå där permanetn men någon månad är absolut inga problem.
Däremot får du vara noga med vattenbyten.
Minst varannan dag och ingen nitrit.
Personligen så skulle jag låta dom gå kvar i det lilla karet tills jag såg att dom äter bra och inte längre är rädda.
Det för att inte öka på stressen med ytterligare flyttar!
Triggerfiskar kan vara mycket vettigt och så länge discusarna är friska och ser andra äta så kommer dom börja äta.
Det kan gå upp till fyra veckor innan dom börjar äta och så länge är inga problem för dom att vara utan mat.
Det känns dock svettigt och trist när dom inte äter men sålänge dom är friska så kommer dom börja äta.

Du kan pröva att mata med små fina lövmaskar.
Det är det godaste dom vet!

Lycka till! :-)
#13 - 17 juli 2005 01:59
Kom hem från jobbet nu och vill tacka för alla hjälpsamma svar, det känns som att jag kanske inte ska oroa mig för mycket. Ang vilket kar de går i så kommer jag defenitivt att låta dem gå kvar ett tag i det lilla tills jag känner att det känns säkert att flytta dem, att jag inte väntade tills jag kunde lägga i dem i 375l beror på att jag fick dem i present. Jag har som sagt höjt tempen till 29 g och imorgon kommer det att bli delvattensbyte ca 20% och sen ska jag testa fler foder. Kanske ger mig på röda mygglarver om jag känner mig alldeles för nervös men då blir det plasthandskar mm på. Nog för att man vill att de vackra fiskarna ska överleva och att de kostade mycket men det känns som att det vore värre att få massa problem med allergier och utslag mm. Vill tacka än en gång för alla svar och hjälpsamma tips!:o
Lucas_no1
#14 - 17 juli 2005 06:53
Så farliga är nog inte rödamygg däremot är ett tips att spola dom i rinnande vatten innan du ger dom till fiskarna.
Om du har en vattentunna eller någon vatten pöl ut så kan du ju annars pröva med levande svartamygglarver :-)
#15 - 17 juli 2005 13:53
Jo, fast det är inte så mycket mygg där jag bor. Jag har haft flera olika behållare med vatten av olika anledningar på balkongen men det har inte synts en larv i dem...
#16 - 17 juli 2005 14:08
Äntligen ngt!!!! Gjorde ett delvattensbyte och matade ca en halvtimma senare med de röda pellets som butiken matat med och två av diskusarna började faktiskt äta lite av dem från botten... Känns skönt, hoppas att de fortsätter nu. Återigen tack för all hjälp!
#17 - 7 augusti 2005 17:06
Har samma problem med mina som jag har haft i 4 dagar nu. Men har bytt 40-50 l av ca 270l idag men ngn av dem har ätit lite grand innan men långt ifrån alla. De står mest och trycker bakom en sten och "flämtar", men däremot så hade värmaren hängt upp sig så att vattnet var nere i 24-25g mot 28-29g i vanliga fall man känner ju sig lite lugnare när man har läst att det kan ta upp emot 4v innan de börjar äta. Men mina har simmat runt lite när de tror att ingen kan se dem har jag märkt. Har dina hoppat igång med maten? I så fall hur lång tid tog det för dig ovj78?
#18 - 7 augusti 2005 21:19
Långt ifrån någon expert men; Diskusar är ofta lite "blyga" i början har jag märkt. Försök att kolla in hur de beter sig när du sitter en bit från karet. Verkar de andas lungt så står de still för att söka skydd hos varandra gissar jag?
Dessutom värt att påpeka att dikus gillar att plocka mat från botten så det kan dröja lite innan de fattar vad som är käk och att de vågar plocka maten efter att de får den.
#19 - 7 augusti 2005 21:51
Själv har jag varit till Filipstad och Akvarieteknik.
Där har jag hämtat med mej 7st 10-12cm ruby red hem.
Gisses så fina discusar,men de står gömda i karet ännu.De har bara varit två dygn hos mej,men några har börjat äta lite smått!
2st av dem åt oxhjärta ur fingrarna idag!!
Skall ner till akvarieteknik igen på "öppethus dag 19-21 denna månad(nån som skall dit??)har bokat 4st fina pigeon blod som skall med hem på den resan!
De kom från thailand i tisdagsnatt så jag ville inte ta med dom hem i torsdags.

lennart
Lucas_no1
#20 - 7 augusti 2005 22:23
[QUOTE=lennart wiklund]Själv har jag varit till Filipstad och Akvarieteknik.
Där har jag hämtat med mej 7st 10-12cm ruby red hem.
Gisses så fina discusar,men de står gömda i karet ännu.De har bara varit två dygn hos mej,men några har börjat äta lite smått!
2st av dem åt oxhjärta ur fingrarna idag!!
Skall ner till akvarieteknik igen på "öppethus dag 19-21 denna månad(nån som skall dit??)har bokat 4st fina pigeon blod som skall med hem på den resan!
De kom från thailand i tisdagsnatt så jag ville inte ta med dom hem i torsdags.

lennart[/QUOTE]

Hej!

Varti ifrån går avresan? *nyfiken*
#21 - 7 augusti 2005 22:24
Jag kröp till korset och köpte röda mygg som jag matar med varannan till var tredje dag och det verkar helt klart vara favoritmaten. Jag gjorde dock en del för att gå igång dem, jag höjde tempen till 29-31 grader, tog bort alla gömställen samt alla andra fiskar förutom några endlers, neontetra och ancistrus. Dessutom har jag köpt 3 diskus till, 2 från samma butik och en lite mindre från en vanlig zoobutik. Jag är ju väldigt färsk på området men det känns som att de trivs bättre om de är några stycken och slipper andra större stressiga fiskar då de har lite svårt att hävda sig vid matning, åtminstone när de är nyinkoppade. Att ta bort den mesta inredningen tyckte jag gjorde dem mindre blyga då de inte har så mycket att gömma sig bakom. Den mindre diskusen käkar med glädje det mesta men i övrigt så är det de två största som håller sig framme mest och mobbar ut resten, den lilla blir självklart undanskuffad av de andra men verkar inte bry sig så mycket utan kommer snabbt igen och äter mycket bra. Det jag matar med nu är röda och svarta mygg, frusen artemia, röda pellets, diskusmix samt grindalsmask. Svarta mygg, diskusmix och frusen artemia verkar inte lika populärt som röda mygg och grindalsmask som de gärna äter. Men jag tror att man ska ge dem några dagar och inte bli för orolig, och sen testa sig fram tills man märker att aptiten ökar.
#22 - 8 augusti 2005 20:35
Jo,LUCAS!

Avresan går ifrån Järpen i Jämtland.
Akvarieteknik i Filipstad har öppethus helg!
Då måste man passa på!!
Det är ju en av fördelarna med att arbeta i djurbutik....
Roligt att komma ut på sådana tillställningar intressant samt lärorikt.

lennart
#23 - 8 augusti 2005 20:40
[QUOTE=ovj78]Jag kröp till korset och köpte röda mygg som jag matar med varannan till var tredje dag och det verkar helt klart vara favoritmaten. Jag gjorde dock en del för att gå igång dem, jag höjde tempen till 29-31 grader, tog bort alla gömställen samt alla andra fiskar förutom några endlers, neontetra och ancistrus. Dessutom har jag köpt 3 diskus till, 2 från samma butik och en lite mindre från en vanlig zoobutik. Jag är ju väldigt färsk på området men det känns som att de trivs bättre om de är några stycken och slipper andra större stressiga fiskar då de har lite svårt att hävda sig vid matning, åtminstone när de är nyinkoppade. Att ta bort den mesta inredningen tyckte jag gjorde dem mindre blyga då de inte har så mycket att gömma sig bakom. Den mindre diskusen käkar med glädje det mesta men i övrigt så är det de två största som håller sig framme mest och mobbar ut resten, den lilla blir självklart undanskuffad av de andra men verkar inte bry sig så mycket utan kommer snabbt igen och äter mycket bra. Det jag matar med nu är röda och svarta mygg, frusen artemia, röda pellets, diskusmix samt grindalsmask. Svarta mygg, diskusmix och frusen artemia verkar inte lika populärt som röda mygg och grindalsmask som de gärna äter. Men jag tror att man ska ge dem några dagar och inte bli för orolig, och sen testa sig fram tills man märker att aptiten ökar.[/QUOTE]

Härligt att de har börjat käka....
skäm inte bort dem bara med för mycket röda mygg..
säger jag ja....hmm.Själv har jag oxå triggat upp mina söta nya 7 små vänner med röda mygg,hmmm,samt oxhjärta.

lennart
#24 - 11 augusti 2005 21:36
Tackar för tipsen nu är det lite fart på dem när man ger dem lite röda mygg, det tyckte de om och i bara farten äter två av tre bra nu den tredje är lite seg än tycker jag. De andra två äter flingfoder också, kanske så ska jag testa bara med deras diskusfoder imorgon utan några röda mygg som de har fått två doser av ikväll se om det blir samma fart på dem. Eller ska man fortsätta tills man har fått igång nr 3 också?
Lucas_no1
#25 - 11 augusti 2005 23:44
Så länge ett par äter så kommer dom andra också komma igång förr eller senare.
Så testa utan mygg i någon vecka. :-)

Annons