Diskus 180l

#1 - 5 december 2009 14:05
Idag var jag in om min lokala Zoobutik för att köpa medicin till mitt kar.

Passade på att fråga om diskus då jag är så stormförjust i dem och har varit det så länge mitt akvarieintresse har funnits x antal år.

Dock har jag aldrig vågat mig på dem, men är så grymt sugen.

Har tidigare även pratat med dem på Akvarietjänst, akvarielagert samt zoogiganten.

De har alla sagt att visst är det möjligt att ha diskus i 180l kar och att de skulle trivas bra. De jämförde det med deras vuxa som gick i hyfsat små, men ändå trivdes bra med det.

Detta gjorde ju inte saken lättare för mig Nu är det ännu svårare att motså att skaffa ett diskuspar....
#2 - 5 december 2009 14:13
Nja, tycker det är för litet.
#3 - 6 december 2009 13:07
Du tror inte att dom säger så för att dom vill sälja diskus till dej?
Bilagor:
#4 - 6 december 2009 13:28
För litet enligt mig. Har själv haft 6st diskus i ett 205l. Var eg. tänk till ett par för lek, men fick med 4 extra diskus vid köp av en. Ser inget nöje med denna hållning. Mycket jobb för att hålla bra kvalité på vatten. Om jag nu skulle vara intresserad av att hålla diskus skulle jag läsa på ordentligt, för denna fisk är inte "bara" att ta hem och ha som vanliga sällskapsfiskar.
//Camilla
#5 - 6 december 2009 14:10
Tack för era svar. Det var lite det jag tänkte också. Det låter lite för bra för att vara sant när de sa så.

självklart har jag avsikt att läsa på en del om diskus innan jag väl skaffar dem.
#6 - 6 december 2009 14:16
MissB skrev:
Tack för era svar. Det var lite det jag tänkte också. Det låter lite för bra för att vara sant när de sa så.

självklart har jag avsikt att läsa på en del om diskus innan jag väl skaffar dem.

Skaffar dom till ett större akvarium hoppas jag ;)
#7 - 6 december 2009 14:35
Och kanske få balans i karet innan med;)...
#8 - 6 december 2009 14:59
Större kar javisst.

Ansjo! Jotack balans vill jag ha!! inte kaos som nu haha

Ska nog hålla mig till skalar och dvärgciklid i detta karet.
#9 - 6 december 2009 15:05
Då går jag mot strömmen lite;). Nog tycker jag att ett 180 liters skulle funka bra för ett lekpar diskus, eller en liten grupp på 5-6 individer.
Kruxet kommer senare när denna grupp blivit stora, då är karet i minsta laget.
Men å andra sidan, skalarer och dvärgciklider är inte fel det heller:)!
#10 - 6 december 2009 15:05
MissB skrev:
Större kar javisst.

Ansjo! Jotack balans vill jag ha!! inte kaos som nu haha

Ska nog hålla mig till skalar och dvärgciklid i detta karet.

Antar att du redan vet detta men Scalarer behöver ett relativt högt kar, 50cm är att föredra. Vad är dina mått? Med för lite höjd så blir deras fenor felväxta och dom utvecklas inte rätt.
#11 - 6 december 2009 15:10
Skulle tippa på att det är ett Juwelkar hon har, de flesta kar som är på 180 liter är Juwel tillverkarna, och då är det hyffsat bra mått för både skalarer och diskus:).
#12 - 6 december 2009 15:13
ansjo skrev:
Skulle tippa på att det är ett Juwelkar hon har, de flesta kar som är på 180 liter är Juwel tillverkarna, och då är det hyffsat bra mått för både skalarer och diskus:).

Ah, man vet aldrig så det är bäst att informera så att det inte blir något fel :)
#13 - 6 december 2009 15:14
Jepp, håller med dig:)!
#14 - 6 december 2009 15:30
Det stämmer
Har ett 180 L jewel. Det gick skalarer i det fram till för någon dag sedan. Ett riktigt fint lekpar faktiskt. Men honan dog nu i veckan :( p.g.a sjukdom i akvariet.

Och de trivs faktiskt riktigt bra. Höga och fina fenor.
#15 - 6 december 2009 16:53
MissB skrev:
Det stämmer

Har ett 180 L jewel. Det gick skalarer i det fram till för någon dag sedan. Ett riktigt fint lekpar faktiskt. Men honan dog nu i veckan :( p.g.a sjukdom i akvariet.

Och de trivs faktiskt riktigt bra. Höga och fina fenor.
synd

Annons