Diskus

#1 - 18 november 2003 22:14
Jag vill skaffa ett akvarium med Diskus. Jag tänker mig ca 375l och har några frågor.

Hur många fiskar är lämpligt?
Kan jag blanda olika Diskus helt fritt?
Bör jag undvika växter? om inte vad skall jag skaffa?
Kan/bör jag kombinera med någon annan sorts fisk?

Från det ena till det andra finns det information om Zebrasoma flavescens på zoopet, vilken grupp tillhör denna?
#2 - 19 november 2003 12:39
Hej!
Om det här är ditt första akvarium så bör du nog vänta med Discus. Men om du läser på ordentligt innan du börjar så kan det säkert gå bra.
Du bör köpa discusar som är ganska stora, de är mer lättskötta då. Man brukar räkna med ca 1 fisk på 50 liter vatten så då borde det bli laom med ca 6-7 st Discusar i ditt akvarium. Tror inte att de tär något problem att blanda olika färgvarianter men det är nog snyggast om du håller dig till en färgvariant. Du kan ha växter, det är inga problem, ha även gärna mycket mangroverötter.
Du bör nog ha dem ensamma med kanske några ancistrusar som städar lite.
Jag måste också tillägga att jag själv aldrig har haft några Discusar men har tänkt att skaffa så jag är väldigt påläst. Ett bra tips är att skaffa boken Back to Nature Discus. Den är mycket bra och dessutom ganska billig. Där står det mesta du behöver veta.

Lycka till!

Mvh Maria [:-164]
#3 - 19 november 2003 14:00
Hej Msvardh!
Vill först bara säga att discusen faktiskt inte är så svår som det pratas om! Sköt bara vattenkvalitén och ha koll på värdena så funkar det! sen,visst, kan man stöta på bekymmer men det gör ALLA discusägare, även den mest erfarna.
Sen vad det gäller fisk/Liter vatten så kan du ha klart fler än
6-7 st i ett 375liters förutsatt att du då har en mycket bra filtrering.
Om du undrar över nåt över lag så är du varmt välkommen in på "våran" chat som är inriktad just på discus! (okej, ibland andra saker oxå :-))
kom in på : www.discusklubben.se
välkommna
#4 - 19 november 2003 15:24
Zebrazoma Flevenscens (Gul Kirurgfisk) tillhör släktet Kirurg fiskar & är en saltvattens fisk den kräver betydligt mycket mer för att må bra än en discus.Kolla på saltvattens guiden om du är intresserad.
#5 - 20 november 2003 10:05
Maria, Pelle och wagleri,
stort tack för tips och hjälp!!!!

Pelle, hur många Discus håller du i 425L akvariet?
#6 - 20 november 2003 10:16
I deras naturliga miljö så finns det inte mkt växter vad jag har förstått, det är bara när vattenet stiger så hamnar en del växter under vatten.

Annars så är det väl mest rötter och grenar som dom lever bland.
Ha gärna rötter som går upp till ytan.
Tänk dig själv ett träd som har falt ned över en flod eller liknande.

Tetror har dom flesta till Discus, tänk på att inte ha för "stressiga" fiskar till Discusarna för då blir dom stressade.

Ett tips är att ha många "exotoska" malar i karet det blir häftigt:)

Det är både en för och nackdel att ha ex Praktbotior på botten. Dom städar upp mat resterna men Discusarna vill ibland plocka matten från botten och då hinner dom inte före Botiorna.

Är rätt bra påläst också om Discus men har aldrig haft=)
Jag tvekar eftersom dom står still till mesta delen.

Mvh Ola
#7 - 20 november 2003 11:15
Hej!
just nu har jag 18st i varierande storlekar från ca6-7 tillca13cm!
hälften är "stora" ungefär! men så byts det en del vatten också.....

Annons