mrfrost skrev:Är själv ganska ny på diskus har bra haft mina i ett år
Men jag skulle säga att så länge du har koll på vattenvärden och byter vatten då dom vill ha
Ganska rent så ska du se att det blir bra. Variera kosten är med ett bra tips för att hålla
Fisken glad och frisk. Diskus är en stimfisk och vill gärna vara några fler.
Sen inte hålla dom med andra livliga fiskar för det kan stressa dom.
Och grattis till dina nya vänner
woodlund skrev:Det absolut bästa tipset jag kan ge dig är att spendera mycket tid att titta/iaktta din nya bebisar på detta sätt lär du dig hur varje individs personlighet är och när något inte står rätt till .
sist men inte minst får man lära sig att ha lite is i magen som fiskägare oavsett vilken slags fisk man än har , medicinera inte vid första tillstymmelse till ovanligt beteende utan lita till dina rutiner till en börja med , sålänge du sköter matning , vattenbyten ect så har du en bra grund att stå på .
Lycka till med dina nya fiskar och hoppas att dom kommer skänka dig många härliga stunder :)
henrikl skrev:Diskus behöver regelbundna vattenbyten helst flera gånger i veckan för att ha rent vatten. Det mår de bra av. Hade diskus ett tag men det var för mycket arbete så jag skickade iväg mina. Tetror och scalarer brukar inte vara en bra kombination men ett bra sätt att ha levande foder till scalarerna...:p
woodlund skrev:Nja jag håller inte riktigt med om att man måste göra så mycket vattenbyten som varje dag om det inte är så att man kör odling av diskus , i odlings karen köra jag dagliga byten men i de "vanliga" akvariumen där jag hållet de andra diskusarna kör jag byte en gång i veckan på ca50% och det räcker alldeles utmärkt sålänge man har bra filtrering :)
Bluewing skrev:Precis KJE det gör det. Precis den setup kör jag själv. Fördelen med det är att du lätt gör rent innerfiltret medan ytterfiltret bara tickar och går.
woodlund skrev:Du kan mata alla fiskar för mycket , det är faktiskt ett av de vanligaste felen man gör och detta kan i sin tur skapa nitritproblem speciellt i nystartade akvarium , jag personligen skulle nog låta bli att rengöra botten såhär i början för att få igång den goda bakteriekulturen i akvariet , när det gäller filtrering kör jag själv med 2 ytterfilter i vårat 450 liters men ett ytterfilter samt juwels original funkar alldeles utmärkt.
Hella2 skrev:låter utmärkt! vad för märke på ytterfiltren? hade ett eheim förr och var nöjd, men nyfiken på vad andra har med:)
mitt kar är ett juvel trigon så det blir alltid lite extrimiteter kvar längst in om inte malarna tar det,
Hella2 skrev:såg att du hade fluvalfilter:) sjukt snyggt akvarium du har! avis är bara förnamnet:)
woodlund skrev:Jo det stämmer att jag har ett fluval (fx5) , det akvariet på den bilden har ändrats en hel del sedan den bilden togs , mycket av växterna åkte ut och i med mycket rötter och grenar , visste inte så mycket av de växter som var i det akvariet när jag köpte dom så jag blev inte nöjd alls till slut .
I helgen som var beställdes lite växter från Tyskland som nu är på väg så i mellandagarna kommer det att ske en rejäl omscape , denna gång inspirerad av en del andra akvarium här på forumet sedan spetsat med lite egna tankar och idéer så vi får se hur det utvecklar sig :)
woodlund skrev:Det är svårt att säga vad du bör göra utan att ha sett filmen men sålänge diskusarna inte verkar bli för störda av skalaren ser jag inget skäl att göra något i nuläget
Bluewing skrev:Av något skäl är även mina Diskusar helt besatta av just det fodret. Men Tropicals D50 Plus granulat är ett bra foder. Men matar själv mina med djupfrysta artemia, vita mygglarver, frystorkad tubifex uppblött i Aqua-Kraut, frystorkad artemia uppblött i Aqua-Kraut. Testat allt möjligt annat. Men detta har funkat med mina.
Skall du testa ett nytt foder de inte verkar gilla, kan du låta dem svälta lite ett par-tre dagar sedan ger du dem det nya. Tycker ofta att har de ätit fodret en gång ordentligt är det ok med just det fodret efter det.
Bluewing skrev:Av något skäl är även mina Diskusar helt besatta av just det fodret. Men Tropicals D50 Plus granulat är ett bra foder. Men matar själv mina med djupfrysta artemia, vita mygglarver, frystorkad tubifex uppblött i Aqua-Kraut, frystorkad artemia uppblött i Aqua-Kraut. Testat allt möjligt annat. Men detta har funkat med mina.
Skall du testa ett nytt foder de inte verkar gilla, kan du låta dem svälta lite ett par-tre dagar sedan ger du dem det nya. Tycker ofta att har de ätit fodret en gång ordentligt är det ok med just det fodret efter det.
Bluewing skrev:Roligt att de gillar Tubifex+AK :) Ja visst är det en underbar känsla när det går att mata med händerna. Märker ju att det underlättar mycket när man gör annat i karet med händerna. De ser ju då händerna som något positivt och blir då inte stressade av slamsugning, algskrapning eller vad man nu gör.
Mr Woods skrev:Delikata problem du har! ;)
Mina bolivianer är på gång att komma i lekstämning igen och jag hoppas att det blir tre lekar samtidigt och rejält med gnäll!
De har varit tråkigt artiga mot varandra ett tag och för det mesta nöjt sig med att försöka fladdra och stirra ihjäl varann! :D
Hur nära har diskusarna tänkt sig att etablera barnkammare?
woodlund skrev:I värsta fall kan det vara så att det är 2 honor som håller på , det är inte ovanligt att detta händer jag har själv varit med om det vid ett flertal tillfällen .
Om det är två honor kommer den andra honan att följa med upp efter den som lägger äggen och glufsa i sig dom med god aptit, när de putsade såg det då ut som att den ena diskusen försökte knuffa den som lade äggen ?
Bluewing skrev:Ett par kan ibland behöva ganska många lekar på sig innan de får till det och lär sig hur de ska göra. Bland mina egna Diskusar finns ett par som nog lekt 25 ggr. De har klarat rommen lite längre efterhand. Men något gör att de äter upp ynglen lagom när de kläcks. Hoppas ff att de ska få till det så småningom. Sedan kan de ju bli störda av något och då ramla ur sitt lekbeteende. Men jag tror bara du har 2 nybörjare som inte har synkat ihop sig än. Det kan ta ganska många lekar innan de får allt rätt.