Hej!
Jag tycker att du kan ha ett stim unga diskusar i ett 112 liters akvarium. Men glöm inte att det växer ganska fort och att det därför efter en tid blir dags att köpa ett nytt akvarium på åtminstone den dubbla storleken.
För cirka ett år sedan började jag med diskus och köpte då åtta stycken "ungdjur" av en privat odlare. Han ansåg att jag skulle ha dessa fiskar ensamma i ett 80 liters akvarium, gärna utan grus och övrig inredning. Sedan när de blev kring en 6-7 cm ansåg han att jag kunde lägga över dem i ett större akvarium. Han tyckte också att eftersom de är "ungdjur" borde de få mat 4(!) ggr per dag.
Jag fick inte tag i något 80 liter akvarium utan hade de därför i ett 40 liters. Det kändes ganska hemskt litet, men de trivdes väldigt bra där och åt med god aptit, även om det bara fick mat 2-3 ggr/dag.
Men jag blev sedan "för ivrig" och hade över diskusarna till ett större akvarium med annan fisk. Där dog de en efter en och idag lever endast två stycken av dem.
Men jag har köpt några nya och nu verkar de trivas riktigt bra och jag väntar på att det ska börja bildas par.
/Nille