Jag har själv aldrig haft discus, men av vad jag har hört här skall man köpa alla samtidigt i samma storlek från samma affär. Affären tar in från grossisten fiskar i storleksordning, och skickar iväg fiskarna till affärerna slumpvis, så även om man köper alla från samma affär är risken minimal att man får fiskar som är släkt med varandra. Man skall med discus börja med en grupp på 6-8 ungdjur, och jag skulle gissa på att det är lagom till din burk.
Discus skall man mata omväxlande med många olika sorters mat, typ mygglarver, oxhjärta, artemia, torrfoder, räkmix och sådant, mycket varierad diet är bra. Temperaturen skall ligga mellan 26 och 29 grader enligt vad jag har hört, och ph tror jag är bra mellan 6 och 7, men det är någonting jag tror jag hört, ingenting säkert alltså. Tillsammans med dem kan man väl ha lite av varje, men inga vilda fiskar eller fenbitare, och inte heller små små fiskar som t.ex. neontetror då de med största sannolikhet blir mat. Att rekommendera är sydamerikanska fiskar eftersom det blir mera biotopriktigt. Pansarmalar är bra på att äta upp mat som faller till botten, och ancistrus eller otoclinus äter alger. Man kan säkert hålla discus med inte alltför agressiva ciklider också, till exempel apistogrammadvärgciklider och bågciklider. Bilbukfiskar kan vara fina som ytfiskar tillsammans med discus, och de är så höga att de inte blir uppätna.
Discus lever i naturen i en biotop utan växter, om jag inte minns fel finns de i svartvattendelen av amazonas. Växter kan man dock ha så länge de tål det varma vattnet.
Jag är inte säker på min sak eftersom jag aldrig haft discus själv, och allt jag skrivit kommer antingen från böcker, zooaffärsinnehavare eller andra akvarister, så om någon annan säger någonting annat har de säkert rätt.