diskmedel

#1 - 20 juni 2006 18:12
jag tror jag har fått lite diskmedel i akvariet...vad ska man göra åt det vänta eller???....är inte säkert om det hann komma men
#2 - 20 juni 2006 18:30
Syns det inte ganska väl om du fått diskmedel i akvariet?

Jag har ju ingen aning nu men det jag skulle gjort är nog att byta typ 40-50% av vattnet direkt och byta lite varje dag i några dagar, plus att hålla koll på fiskarna så att dom ser ut att må bra.
Men jag har som sagt ingen aning om vad man ska göra egentligen, diskmedel i liten mängd kanske inte ens är farligt?
#3 - 20 juni 2006 18:31
En del påstår att tensider (som finns bl a i diskmedel) är mycket farliga för fiskar.
Och själv är jag hysteriskt rädd för att få det i akvarievattnet.
Men å andra sidan har jag på Filippinerna sett fisk simma runt i bäcken där alla pytsar ut sina disk- och tvätt-vatten däri.
Så jag skulle själv nog bara avakta om jag vet att det bara var "lite"
:)
#4 - 21 juni 2006 18:47
En nyfiken fråga bara :D..... hur får man ner lite diskmedel i ett akvarium, förut satt att det inte står på diskbänken? ;)

Mvh Peter
#5 - 21 juni 2006 18:49
Börjar du göra ett vattenbyte brde det ju skumma i det kärl där vattnet plaskar ut?
Om du vispar runt i karet borde det även bli lite skum... Och häller man en droppe diskmedel i en tillbringare med vatten syns det ju direkt att vattnet inte är rent.
#6 - 21 juni 2006 19:56
På frågan om hur man får ned diskmedel i akvariet så är väl svaret ganska uppenbart
#7 - 21 juni 2006 21:36
Det går väl att filtrera över aktivtkol det tar ju bort gifter.
#8 - 22 juni 2006 11:29
Det är bara att lägga i tallrikarna och besticken och rikta utblåset ditåt, så är det färdigt efter 10 minuter;) :D .

Gör ett 50% vattenbyte ett par dagar så är det ingen fara. Jag förmoder att det inte var 2 dl diskmedel du tappade i.
Hur lyckades du få i diskmedel i karet? Jag tycker det inte är så uppenbart som Tri-X 400 antyder, om du inte har karet på diskbänken.
#9 - 23 juni 2006 18:54
Det är uppenbart men för vissa är det.............nog om detta
#10 - 23 juni 2006 19:23
[quote=Tri-X 400]Det är uppenbart men för vissa är det.............nog om detta[/quote]

Vad menar du egentligen? :confused:

Annons