Discusvatten?

#1 - 7 juni 2005 21:14
Hej, vet inte om denna fråga ska vara här eller på fisktråden. Ialla fall är frågan hur gör jag med mitt vatten för att det ska passa kommande discus.
pH 8,7-8,8 Kh 4 Gh 3,7 aluminiumsulfat tillsatt(för att höja pH eller?) men det sa de på vattenverket att de tog bort innan det gick ut till oss med kommunalt vatten, en viss rest på 0,012 typ något jag tyvärr inte minns.
Kan man överhuvudtaget fixa till det så jag kan ha discus. Läst om allt från torvfiltrering till ......;)
Tips mottages tacksamt
MVH
Annelie
#2 - 7 juni 2005 23:16
Vissa konstigheter finns det i dina värden... 1/pH ingen kommentar.
2/ Kh,4. -ett ovanligt lågt värde med tanke på pH´t! (hur mycket ditt vatten buffrar) 3/ Gh -konstigare..Normalt sett är alltid Gh
högre än Kh.Detta därför att Kh-testet mäter kalsium & Natriumkarbonater.
Och att Gh-mäter total salthalten.
Lucas_no1
#3 - 9 juni 2005 21:33
Vad jag har hört kan du ha discus i ph 8 utan problem men vill du sänka ph värdet på ett lätt sätt så köpa "sera ph buffer 6,5" då får du alltid samma ph värdet på vattnet.

Mvh Lucas
#4 - 10 juni 2005 20:28
[QUOTE=Lucas_no1]Vad jag har hört kan du ha discus i ph 8 utan problem men vill du sänka ph värdet på ett lätt sätt så köpa "sera ph buffer 6,5" då får du alltid samma ph värdet på vattnet.

Mvh Lucas[/QUOTE]
Ok, tack
MVH
Annelie
#5 - 11 juni 2005 07:17
[QUOTE=Geezer]Vissa konstigheter finns det i dina värden... 1/pH ingen kommentar.
2/ Kh,4. -ett ovanligt lågt värde med tanke på pH´t! (hur mycket ditt vatten buffrar) 3/ Gh -konstigare..Normalt sett är alltid Gh
högre än Kh.Detta därför att Kh-testet mäter kalsium & Natriumkarbonater.
Och att Gh-mäter total salthalten.[/QUOTE]
fick upplysningen av vattenverket så det bör stämma, kan de inte höjt pH för att vattnet är mjukt? Jag vet att jag har läst någonstans att Gh kan vara lägre än Kh men minns inte var, kanske någon annan vet?
MVH
Annelie
#6 - 11 juni 2005 16:14
Igentligen kan inte Kh vara lägre, för Kh är den delen av Gh som inte är mg o cl. Men, alkaniteten kan vara högre, och det är den som ofta igentligen felaktigt kallas för Kh
#7 - 12 juni 2005 09:43
[QUOTE=Shagrat]Igentligen kan inte Kh vara lägre, för Kh är den delen av Gh som inte är mg o cl. Men, alkaniteten kan vara högre, och det är den som ofta igentligen felaktigt kallas för Kh[/QUOTE]
I så fall är det fel på väldigt många ställen där det står att det är samma, vad är skillnaden?
En som inte kan så mycket:)
MVH
Annelie

Annons