Discusfunderingar

#1 - 6 januari 2005 11:22
Hej!

Tänkte starta ett discuskar inom kort. Har funderat på detta länge nu, och har några frågor.

Tänkte ha i ett 400L-akvarium:
6-8 Discus
10-12 Corydoras schwartzi
2 Gibbiceps
X Kardinaltetror

Vattenvärdena är inte optimala med ph strax över sju och ganska hårt vatten (15-20 dGh). Har redan malarna - dessa och tetrorna trivs alldeles utmärkt. Av det jag läst verkar verkar vattenvärdena viktigast om man vill att discus ska leka. Kan man få även diskus att trivas i detta vatten vore det ju skönt att slippa laborera med vattnet.

Hur brukar ni annars göra för att enklast sänka ph och hårdheten? Avhärdare eller kemikalier?

Finns det för-/nackdelar med att blanda flera färgvarianter? Tycker personligen det är mest estetiskt tilltalande med endast en färgvariant, men risken är väl stor att man köper ett gäng syskon om man köper sin grupp på ett och samma ställe. Någon som har kommentarer till detta?

Sedan en klassisk fråga - hur många kardinaltetror tror ni man kan klämma in i akvariet? Filteret är en Aqua Pro 3 ytterfilter 1000L/h. Kanske behövs det ytterligare kapacitet?

Sysslat med akvarium i 15 år men nybörjare på discus får man ju erkänna.
#2 - 6 januari 2005 19:18
Du borde kunna ha diskusarna i de värden du beskriver. Försök få tag i fiskar som är uppfödda i liknande vatten som du själv har. De kan vara besvärligare med importerad och vildfångad fisk som är vana vid andra vattenvärden.

Jag tycker du kan göra med en och samma färgvariant. Är du orolig för inavel kan du ju köpa från två ställen. Men sätt i dem samtidigt iakvariet så slipper du att de skall rangordna om sig.

Tycker du kan släppa i 20 -30 kardinaler. Jag skulle ha mer filter, men du kan kompensera det med tätare vattenbyten. Diskus mår bra av täta vattenbyten.
#3 - 6 januari 2005 19:48
Enklaste sättet att sänka hårdhet och ph är att filtrera med torv granulat, vilket kan köpas eller beställas från vilken akvarieaffär som helst.

Jag tror du kan behöva ett till ytterfilter för att slippa byta för mycket vatten i veckan.

Ja, det är snyggast med en eller två färgvarianter :)

jag tycker däremot att du ska skippa kardinalerna. Har en kompsi som hade discus-kardinal blandningen och det var inte snyggt. Passar bättre i ett växtakvarie + att man hellre har några fler discusar. Eller?

Lycka till!
#4 - 7 januari 2005 13:33
Alla fiskarna du nämner kan du ha ihop. Vill du påverka vattnets värden så köp Waterlifes ph 6,5 buffert. 1 tesked räcker till att preparera 100l vatten. Häll ej pulver rakt i akvariet över fiskarna utan buffra vatten i ett annat kärl.
Pulvret finns i de flesta välsorterade akv. affärer.
Lycka till!

Annons