Discusfunderingar

#1 - 8 februari 2014 10:57
Hej, jag har ej hållt Discus... än

Har fattat att man bör göra vb ofta och och har en fråga runt filterining i relation till vb (vattenbyte). Jag har just nu tetror scalarer mm i ett 160 liters akvarium på en möbel. Möbeln är försedd med en unimax ytter som drar runt 700 liter. Utslangen går ner under möbeln där det hänger ett pvc-rör 100 mm som är 70 cm långt fyllt med rockwool (husisoleringsmaterialet)

Vattnet håller sig absolut kristallklart och vattenbyten tycks närmast onödiga i dagsläget.

Så, om jag på möbeln ställde ett ca 500 liters med 5 Discus och bytte till 1500 liters ytter i samma system samt öka filtringen med ett pvc-rör till på 140 cm monterat under fyllt med krossade lecakulor + en glasburk på 7 liter inne i möbeln med 60% sand! alltså filternördigt!
Vet att flera har koll på nitrit-nitrat processandet

Frågan:Skulle detta påverka frekvensen av vattenbyten? [:o] Johannes
#2 - 8 februari 2014 13:17
Filtreringen är det inte fel på, men det får inte vara för strömt. Anledningen att man verkligen kräver god filtrering och vattenbyten är att man matar diskus oftare än vanliga fiskar (oftast med grovt foder som oxhjärta). Det skitas ner en hel del kan jag lova. Köper man ett gäng ungfiskar får man mata 4-8ggr per dag med en rimlig fodermängd. Du har ca 16-18 månader på dig att driva upp en ungdiskus till fullstor individ. Äldre individer matade jag ca 3ggr/dag med blandat foder. Oftast räcker det med att man suger upp kvarvarande foder och bajs med en hävert för att hålla värdena ok. Diskus har som skalarer kort tarm så de skiter snart ut maten de ätit. Temperaturen i akvariet (28-31grader) gör att gammalt foder ruttnar snart och försämrar vattenvärdena. Därför är det inte fel att ha lite dropptester/stickor hemma för just vattenvärde koll. :)
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 12 februari 2014 08:45
Det viktiga med diskusfiltrering/vattenbyten är ju egentligen vad du matar med - om du kör med ett oxhjärtefoder så skitar det ner väldigt mycket samtidigt som man ofta har lite högre temperatur vilket gör vattnet syrefattigare.
Men som sagt - varför köra med oxhjärta det är ju ändå ett onaturligt foder så det funkar alldeles utmärkt med foder som inte har sitt ursprung i däggdjur.

Annons