Discusfoder

#1 - 2 december 2004 18:30
En liten fråga till....

Är det ingen här som har oxhjärta i ditt hemmagjorda foder????

Jag bara undrar vad som är bäst, med eller utan[:-164][:-164]
#2 - 2 december 2004 18:57
det beror på vem du frågar. själv har jag en blandning av räkar,ärtar ,spenat,mussler,vitfisk(obs måste ha varit fryst för att undvika parasitter)vitlök,betakarotin,vitamin banan och gelatin . jag vet inte om det är det optimale men det funkar för mig
#3 - 2 december 2004 20:03
Kalkon lr kyckling hjärta e ju bättre än oxhjärta.Mindrr fett liksom
#4 - 2 december 2004 20:44
Jag e lite efter i det här men... Varför har man vitlök i discusmix??
Värkar ju helsnurrit tycker jag :S
#5 - 2 december 2004 20:44
Jag har inte provat med oxhjärta i hemmagjord men jag tänker nog göra det.
#6 - 2 december 2004 21:26
tror jag-att det beror på gammel övertro =)vitlök har en del bakteriel hämmande "funktion" vad det nu heter .om du är förkyld eller liknd. så sägar man att man skall andv. vitlök .....jag"tror "att det hjälpar på fisk med .altså en bakt,, virushämmande funktion ,men det är vad jag tror
#7 - 2 december 2004 21:37
Hellooo helooo
Hur mycket vitlök kan man ha i?
Tackar för svar
Ursprungligen skickat av janne dansk

tror jag-att det beror på gammel övertro =)vitlök har en del bakteriel hämmande "funktion" vad det nu heter .om du är förkyld eller liknd. så sägar man att man skall andv. vitlök .....jag"tror "att det hjälpar på fisk med .altså en bakt,, virushämmande funktion ,men det är vad jag tror

#8 - 2 december 2004 22:27
Ja gör min mix av kycklinghjärta, torsk (fryst), spenat, basilika, gelatin, halv burk discus granulat, vitaminer, banan och vitlök.
jag änvänder ca 2-3 st vitlökar till mitt foder som blev ca 2kg.
#9 - 2 december 2004 22:28
Jag har gjort oxhjärte mix hemma pga att jag började hitta en massa senor etc i den mix jag köpte. Sen nu har jag börja gå ifrån de hela och använder de bara till yngre diskus.
Jag hade 2 "klyftor" vitlök på 350 gr oxhjärta.
Du kan säkert hitta nåt resept av Dick Au han favoriserade vitlök för sjuka diskusar.
#10 - 2 december 2004 23:21
Tackar tackar, jag får hoppas att de kommer tycka om det hemmalagade hihi[:-34][:-34]
Ursprungligen skickat av NiXoN

Jag har gjort oxhjärte mix hemma pga att jag började hitta en massa senor etc i den mix jag köpte. Sen nu har jag börja gå ifrån de hela och använder de bara till yngre diskus.

Jag hade 2 "klyftor" vitlök på 350 gr oxhjärta.

Du kan säkert hitta nåt resept av Dick Au han favoriserade vitlök för sjuka diskusar.

#11 - 3 december 2004 00:24
hur orkar ni med alla ingridienseer vill ni ha ett tips resept på egan alg tabletter 50%ärtor 25% räkor och 25% gurka och 50 gram gelatin pulver dom blir skit hårda och malarna gillar dom
Lucas_no1
#12 - 4 december 2004 23:37
Jag var på akvarie lagret och pratade lite om diskus foder och dom hade just varit på föreläsning i ämnet och uppdaderade.
Oxhjärta är inte alls bra i fodret enligt dom för det är animaliskt fett i det.
Animaliskt fett löser sig dåligt i vattentemperaturer så inget att rekomendera.
Fettet blir segt och smetigt pröva själva att röra ut en bit smör i vatten.. :-)
#13 - 6 december 2004 19:01
Ja det är delade meningar om det där.
Köpte boken back to nature om discus.
Författaren hade hållit på med discus i 40 år och rekomenderade oxhjärta.
Vad vet jag.......
Ursprungligen skickat av Lucas_no1

Jag var på akvarie lagret och pratade lite om diskus foder och dom hade just varit på föreläsning i ämnet och uppdaderade.

Oxhjärta är inte alls bra i fodret enligt dom för det är animaliskt fett i det.

Animaliskt fett löser sig dåligt i vattentemperaturer så inget att rekomendera.

Fettet blir segt och smetigt pröva själva att röra ut en bit smör i vatten.. :-)

Annons