Discusar i "fisksoppa".

#1 - 1 september 2007 21:38
Hej.

Jag hade för några år sen Discusar i ett 700 liters "fisksoppe akvarium" med gott resultat, enda förlusten var att katten lyckades fiska upp en genom hålet för kablarna. Men jag la ner akvariumet då jag flyttade flera ggr. på kort tid.

Men nu har jag startat upp igen, 700 liter "fisksoppa" +2 st 53 liters yngel akvarium ! Det har varit "igång" i snart 1 år och jag har istort sett total balans på det. Och jag är sugen på Discus.

De frågor jag har är: Hur mycket salt klarar Discusen. Jag odlar Mollys åt de lokala zoo butikerna, och de kräver en del salt. Jag har funderingar på om det går att driva upp Amano räkor i samma kar? Jag försöker att skapa en "biotop" som inte existerar i naturen.

Hur reagerar Discus på PMDD? :confused:
Jag har använt PMDD i snart ett år nu och Glasmalen verkar inte reagera.

Jag brukar ha Indisk Glasmal som "indikatorfisk", mår den dåligt så trivs inte Discusen heller.
Nu har jag 10 pigga, glada Glasmalar som har levt i akvariet i 1 år. Med [COLOR=black][FONT=Times New Roman][SIZE=3]0,0011428571428571428571428571428571 % salt (0,8 kg per 700 liter)[/SIZE] [/FONT][/COLOR]Bra tecken....Frågan är nu bara...: Hur mycket salt tål Discusen och hur mycket salt kräver Amano´n....?......:confused:

Är det någon som har ett svar är jag tacksam.

Pga en del inlägg i forumet jag läst gör jag ett tillägg:

Att driva fisk i en "naken" tank borde väl nästan vara jämnställt med djurpågeri. Även om det ger "vackra fiskar" och bra ekonomi..?

Jag brukar driva Discusar i ett "fisksoppskar" på 700 liter och jag har aldrig sett lyckligare Discusar. Allt hänger på balansen i akvariet.

Det är klart; dess fler faktorer du tar ut ur ekvationen, dess lättare blir den att lösa. Ett "naket" akvarium har inte så många "faktorer".
Men fisken trivs inte. Det är väl ändå ett husdjur som du vill det bästa för?!?

Mvh:
KJ
#2 - 1 september 2007 23:03
detta hittade jag på ett ställe :D
Effekten av salt på fisk bestäms av hur mycket salt och hur länge fisken utsätts för saltet.
Saltvatten från havet brukar ha en koncentration på 3% i vikt det är 30 ppt eller 30 000ppm.
En blandning på 0,5-1% salt kan vara effektivt mot parasiter vid flera timmars bad.
0,1-0,3% lösning är väldigt bra för att återuppbygga slemskiktet på diskusen.
Salt användt i rätta mängder kan vara väldigt bra mot vissa parasiter på fisken.
I en 3% lösning försvinner parasiter på skin och gälar väldigt effektivt blanda lösningen i en hink lägg sedan ner fisken för ett kort bad på 30sec-10min fisken kommer att förlora balansen och snurra runt i den koncentrationen av salt,när det händer måste den plockas upp snabbt och flyttas till ett rent kar!
#3 - 1 september 2007 23:09
Då borde dom tåla tex. 0,1 % konstant lösning??...?
#4 - 1 september 2007 23:42
Jag odlar Mollys åt de lokala zoo butikerna, och de kräver en del salt.

Varför kräver de det?
Hur reagerar Discus på PMDD?

Det funkar bra, jag kör med dubbel dos PMDD varje dag i mitt kar med diskus.

Att driva fisk i en "naken" tank borde väl nästan vara jämnställt med djurpågeri.

Ytterligare en gång till, varför?
Jag brukar driva Discusar i ett "fisksoppskar" på 700 liter och jag har aldrig sett lyckligare Discusar. Allt hänger på balansen i akvariet.
Allt hänger inte på balansen, ska du ha upp diskusar i storlek och det ska vara ett lättskött akvarium så är det en av de enklaste vägarna att gå. Att de skulle vara olyckliga får stå för dig, men jag tror en frisk diskus i ett naket kar mår bättre än en sjuk i en fisksoppa.
Nu menar jag inte att du skulle få sjuka fiskar, men om du jämför diskus som går i ett naket kar med dagliga vattenbyten, mat flera gånger om dagen och med diskus som får tävla med annan fisk om födan vet jag vilka fiskar jag skulle vilja ha när de är ett år tex.

Ett "naket" akvarium har inte så många "faktorer".

Men fisken trivs inte.

Varför och hur ser du det?

Annons