Vi har ju snackat en del fram och tillbaka i diverse trådar om att våra Discusar antingen leker som tokiga och/eller hela tiden äter upp sina ägg direkt vid leken. I en tråd nämnde Kaj P. en intressant detalj som fastnade i huvudet - nämligen för kraftigt, eller fel vattenflöde i karet.
Rsoderberg har ju vid upprepade tillfällen berättat om att hans Discusar hela tiden äter upp sina ägg och vi är säkert många som engagerar oss i frågan och gärna vill hjälpa till.
Jag har ju haft en otrolig "tur" med mina två lekpar som tycks trivas mycket bra - men hanen i ett av paren, (det här; bild nedanför) har vid de senaste två lekarna faktiskt käkat upp äggen direkt.
Jag kom att tänka på rsoderbergs problem och det som Kaj P. sade om att vattenflödet i karet är viktigt.
Jag studerade noga hur "strömmarna" gick i karet och såg att de var ganska kraftiga just precis där de har en av sina favoritlekplatser. Jag bytte lite vatten och riktade helt enkelt om flödet så att det inte påverkade deras lekplats - och det blev inte bara lek med en gång utan hanen befruktade äggen och vaktar dom (som i forna dagar) intensivt.
Kanske har vi här en detalj som glöms bort när vi diskuterar varför vissa Discusar hela tiden tenderar att äta upp sina ägg - vattenflödet.
När det aktuella paret leker vid en annan plats i karet så sker inga missöden, men just här där flödet tycks ha varit problematiskt har han käkat upp äggen vid två tillfällen. Nu, med ändrat flöde gick det bra!
Här vid en tidigare lek på det "sejfa" stället.