Discus - vattenflöde

#1 - 28 maj 2007 19:57
Vi har ju snackat en del fram och tillbaka i diverse trådar om att våra Discusar antingen leker som tokiga och/eller hela tiden äter upp sina ägg direkt vid leken. I en tråd nämnde Kaj P. en intressant detalj som fastnade i huvudet - nämligen för kraftigt, eller fel vattenflöde i karet.
Rsoderberg har ju vid upprepade tillfällen berättat om att hans Discusar hela tiden äter upp sina ägg och vi är säkert många som engagerar oss i frågan och gärna vill hjälpa till.

Jag har ju haft en otrolig "tur" med mina två lekpar som tycks trivas mycket bra - men hanen i ett av paren, (det här; bild nedanför) har vid de senaste två lekarna faktiskt käkat upp äggen direkt.

Jag kom att tänka på rsoderbergs problem och det som Kaj P. sade om att vattenflödet i karet är viktigt.
Jag studerade noga hur "strömmarna" gick i karet och såg att de var ganska kraftiga just precis där de har en av sina favoritlekplatser. Jag bytte lite vatten och riktade helt enkelt om flödet så att det inte påverkade deras lekplats - och det blev inte bara lek med en gång utan hanen befruktade äggen och vaktar dom (som i forna dagar) intensivt.

Kanske har vi här en detalj som glöms bort när vi diskuterar varför vissa Discusar hela tiden tenderar att äta upp sina ägg - vattenflödet.
När det aktuella paret leker vid en annan plats i karet så sker inga missöden, men just här där flödet tycks ha varit problematiskt har han käkat upp äggen vid två tillfällen. Nu, med ändrat flöde gick det bra!

Här vid en tidigare lek på det "sejfa" stället.
#2 - 29 maj 2007 04:38
Ja det var en bra ide, få se nu i den burken som är 100 lång, 40 bred och 60 hög.

Där sitter det ett tetra-tec ytterfilter på 600 liter/timme, det är laddat med makaroner, biobollar, plasttrassel, torvgranulat och strilröret är riktat uppåt i motsatt sida som dom leker.

Vattnet har ett PH på 6, DH på 4 och en temperatur på 30 grader.

Vid förra leken provade jag att flytta hanen efter lek som många proffs rekommenderar, tja det var det absolut sämsta resultatet då hon åt upp efter ca 12 timmar.

Jag tror att jag nu skiter i dom helt enkelt, dom får väl fortsätta att leka en gång i veckan och det är ju kul att se dessutom är dom snygga att se på  Vem vet en vacker dag kanske dom lyckas, eller så får jag skaffa några fler.
#3 - 29 maj 2007 07:18
Halloj!
Ja, du får väl helt enkelt bara skita i dom, och kolla läget...
Jag tänkte på dig därför att det kändes så knepigt att den "säkre" hanen i ett av mina par, som lekt framgångsrikt många gånger, plötsligt käkade äggen vid två tillfällen, just där vattnet flödade ganska intensivt - och lade av med det då jag riktade om flödet.
Om det har med flödet att göra eller bara är en ren tillfällighet vet jag inte, men kan kanske vara en av diverse orsaker då problem vid Discuslek uppstår.
Kanske får vi svar här senare av någon som möjligtvis har haft liknande erfarenheter.
#4 - 29 maj 2007 07:30
Varje par har sin lösning. :) Hade ett välfungerande par som helt plötsligt blev romätare inget funkade. Man begrep ingenting. Tills jag en dag kollade på gamla kort. På ett av korten var de med med. De hade en lekon som lutade 90 grader. Kom då på att jag satt i en annan som inte lutade lika mycket.
Tanken var kan det va så enkelt och jojo men när de fick tillbaka sin gamla kon fungerade de klockrent igen. Så det är oftast inte fel på fisken utan upp till oss o ge dem rätt förutsättningar.:)
#5 - 29 maj 2007 07:36
Ja, det är ju just det man så gärna vill. Man får aldrig "skylla" på fisken utan gå till sig själv och kolla vad man kan göra. Det var därför jag hajade till när du, Kaj, nämnde just vattenflödet - tror det var i en tråd som handlade om Discuslek i sällskapsakvarier - och började fundera på rsoderbergs problem, och föralldel hanen som plötsligt käkade upp två lekar hos mig.
Btw, äggen är kvar idag och dom vaktar som vanligt - i gammal god stil!
#6 - 29 maj 2007 18:53
kaj.p skrev:
Varje par har sin lösning. :) Hade ett välfungerande par som helt plötsligt blev romätare inget funkade. Man begrep ingenting. Tills jag en dag kollade på gamla kort. På ett av korten var de med med. De hade en lekon som lutade 90 grader. Kom då på att jag satt i en annan som inte lutade lika mycket.

Tanken var kan det va så enkelt och jojo men när de fick tillbaka sin gamla kon fungerade de klockrent igen. Så det är oftast inte fel på fisken utan upp till oss o ge dem rätt förutsättningar.:)

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Det här måste jag prova. I det förra akvariet som dom delade med scalarer så var dom hänvisade till en lekplats, en 12 kilos rot där dom prövade lyckan på två olika platser 6-7 gånger.[/FONT][/SIZE]
[FONT=Times New Roman][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]I sitt nya akvarium har dom en rot på 10 kilo som dom inte har provat alls ännu, utan dom har lekt fyra gånger på en svartskifferskiva som står lutad mot det ena hörnet. Lutningen är i det närmaste 90 grader, nu har jag provat att flytta den till nästa hörn för att se om dom väljer den igen eller om dom väljer roten med förhoppningsvis bättre lycka.[/FONT][/SIZE]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Kan ni berätta för mig vilka vattenvärden, temperatur, leksubstrat och filter ni har i era burkar?[/FONT][/SIZE]
#7 - 29 maj 2007 18:54
MaxB skrev:
Ja, det är ju just det man så gärna vill. Man får aldrig "skylla" på fisken utan gå till sig själv och kolla vad man kan göra. Det var därför jag hajade till när du, Kaj, nämnde just vattenflödet - tror det var i en tråd som handlade om Discuslek i sällskapsakvarier - och började fundera på rsoderbergs problem, och föralldel hanen som plötsligt käkade upp två lekar hos mig.

Btw, äggen är kvar idag och dom vaktar som vanligt - i gammal god stil!

[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Juste Max :)[/FONT][/SIZE]

Annons