Discus står och skakar/vibrerar

#1 - 19 april 2006 13:21
2 av mina diskusar (1 blå hona och en ghost som jag inte kommer ihåg om den är en hane eller hona) står och vibrerar/skakar och puttar på varandra. Beror det på att dom vill leka eller är det något annat? Alla diskusar går i ett karantän kar och kommer att så göra veckan ut.

Kan tilläggas att båda är lekpar och redan har en partner.
#2 - 19 april 2006 13:23
Revir/rangstrid låter det som. Har du tillräckligt stort akvarium till dina discusar? Ett par kan vad jag förstått kräva rätt mycket utrymme, speciellt om de ska till att leka.
#3 - 19 april 2006 13:55
Ok, Dom (6 st) är i ett 400 liters kar
#4 - 19 april 2006 13:58
Skulle tro att det bara går att ha 1-2 par där. Du får kanske svar av nån diskusfreak snart, det finns en del sånna här =)
#5 - 19 april 2006 14:04
Det kommer att komma ett större kar vid senare tillfälle
#6 - 19 april 2006 14:08
6 st i ett 400 l är absolut inte för mkt det kan man nog ha i 300 l om jag inte minns fel. Det är nog bara rangstrid eller så kanske det är början till lek har för mig att dom vibrerar då med?
#7 - 19 april 2006 14:08
Ok, så länge de inte skadar varandra eller tränger in någon i ett hörn så den inte vågar simma/äta så funkar det nog tillfälligt.
#8 - 19 april 2006 14:13
[QUOTE=firejackan]6 st i ett 400 l är absolut inte för mkt det kan man nog ha i 300 l om jag inte minns fel. Det är nog bara rangstrid eller så kanske det är början till lek har för mig att dom vibrerar då med?[/QUOTE]
Har också läst/hört att en fullvuxen diskus behöver 50-60 liter vatten

Ok.. kan ju vara roligt med lite lek/yngel efter att karantänstiden är slut ;)
#9 - 19 april 2006 18:00
det är nog som den som puttar e lite hetare på gröten.
ett av mina par gör så innan lek. det är i mitt fall honan som startar hannen så. jag hade ett cobalt par där hanen gjorde så mot honan med...
lycka till
#10 - 19 april 2006 18:35
[QUOTE=glimten]2 av mina diskusar (1 blå hona och en ghost som jag inte kommer ihåg om den är en hane eller hona) står och vibrerar/skakar och puttar på varandra. Beror det på att dom vill leka eller är det något annat? Alla diskusar går i ett karantän kar och kommer att så göra veckan ut.

Kan tilläggas att båda är lekpar och redan har en partner.[/QUOTE]

Dom vill säkert leka :) har du sett om dom "bugar" när dom kommer i närheten av varandra om dom har varit en bit från varandra.. låter som lite parbildnings ritualer det där
#11 - 19 april 2006 18:35
[QUOTE=glimten]Ok, Dom (6 st) är i ett 400 liters kar[/QUOTE]

Inga alls problem.. jag har 9 st i 400l och där leker ett par varje vecka :)
#12 - 19 april 2006 19:23
[QUOTE=Bucket]Dom vill säkert leka :) har du sett om dom "bugar" när dom kommer i närheten av varandra om dom har varit en bit från varandra.. låter som lite parbildnings ritualer det där[/QUOTE]
Den blå honan sänker huvudet "bugar" då och då när dom är i närheten av varandra, sen så "bökar" hon på bottnen i ena hörnet när ghosten är nära så jag gissar då att ghosten är en hane :)

Då får dom får tyvärr vänta tills efter karantäntiden är slut innan dom flyttas till ett lek/avelskar, såvida dom nu inte bestämmer sig för att göra det nu.

Jolle: Tackar!
#13 - 19 april 2006 19:43
[QUOTE=glimten]Den blå honan sänker huvudet "bugar" då och då när dom är i närheten av varandra, sen så "bökar" hon på bottnen i ena hörnet när ghosten är nära så jag gissar då att ghosten är en hane :)

Då får dom får tyvärr vänta tills efter karantäntiden är slut innan dom flyttas till ett lek/avelskar, såvida dom nu inte bestämmer sig för att göra det nu.

Jolle: Tackar![/QUOTE]

hehe :) Silikonlister är populära ;)

Hoppas det är ett par

Good Luck :)
#14 - 19 april 2006 19:49
[QUOTE=Bucket]hehe :) Silikonlister är populära ;)

Hoppas det är ett par

Good Luck :)[/QUOTE]
Tyvärr så är dom inte par, ghosten har redan en partner och dessamma har den blå honan, men det kanske kan bli ett "utbytespar" för denna gång, vet inte riktigt hur man ska förklara det *hmm* men man kan iof hoppas på några småttingar :)
#15 - 20 april 2006 07:39
[QUOTE=glimten]Tyvärr så är dom inte par, ghosten har redan en partner och dessamma har den blå honan, men det kanske kan bli ett "utbytespar" för denna gång, vet inte riktigt hur man ska förklara det *hmm* men man kan iof hoppas på några småttingar :)[/QUOTE]

vem vet.. kanske dom fann sin rätta där i karantänen :) skillsmässa med sina andra partners och ut på kärleksfärd med sin nya förälskelse.. *flummar*.

:D
#16 - 20 april 2006 08:50
[QUOTE=Bucket]vem vet.. kanske dom fann sin rätta där i karantänen :) skillsmässa med sina andra partners och ut på kärleksfärd med sin nya förälskelse.. *flummar*.

:D[/QUOTE]
Kan ju vara något sådant, nu har jag bara sett den blå honan vibrera m.m. Det ser ganska rolgt ut don hon skakar som ett asplöv spciellt med bukfenorna *biggrin*

Annons