Discus som simmar ryckigt??

#1 - 10 juli 2005 12:12
Släppte igår i 5 Discusar i mitt 310 L kar, karet är endast inrett med en lekkruka, filterkammare och innerfilter med torv.
Alla färgar ut o äter fint, samt är aktiva..... Förrutom en liten en, c.a 2 timmar efter jag släppte i dom så var denna den klart aktivaste o piggaste, men nu så simmar han ryckigt med 45 graders lutning neråt.
Ränderna har även börjat mörkna nåt fruktansvärt...

Vad göra??
#2 - 10 juli 2005 12:20
Lägger in en bild på den..
Lucas_no1
#3 - 11 juli 2005 22:57
Hur länge har karet varit igång innan du släpte i fiskarni karet och har du kollat vattenvärdena?
#4 - 12 juli 2005 12:56
vattenvärdena är bra, verkar vara nåtb konstigt skit i vattnet....
blir bara sämre för varje gång jag byter vatten..
#5 - 12 juli 2005 13:10
vad har du för sand eller grus??
#6 - 12 juli 2005 13:12
[QUOTE=loomis imx]vad har du för sand eller grus??[/QUOTE]

Som du ser på bilden så e de ett kalt akvarie...
Lucas_no1
#7 - 12 juli 2005 21:19
Vad menar du att vattnet blir konstigt?
#8 - 12 juli 2005 21:33
[QUOTE=Lucas_no1]Vad menar du att vattnet blir konstigt?[/QUOTE]

Vattnet blir väldigt grumligt och mjölkigt, detta minskar med tiden om jag skippar vattenbytena...
Även fisken verkar må bättre nu när jag skippat dom dagliga vattenbytena i 2 dar....
#9 - 12 juli 2005 21:58
galet att inte ha ytterfilter till ett soppas stort kar.Hur länge har vattnet gått och har det luftats inna du slängde i fisken ?
#10 - 12 juli 2005 22:01
[QUOTE=Edlund]galet att inte ha ytterfilter till ett soppas stort kar.Hur länge har vattnet gått och har det luftats inna du slängde i fisken ?[/QUOTE]

Asso, varför skulle de vara galet att inte ha ytterfilter i ett 310 L??? :mad:

Som sagt var så förvärras det när jag byter/fyller på vatten, så jag drar slutsatsen att det har med kranvattnet att göra...
#11 - 12 juli 2005 22:35
[QUOTE=Mattias Andersson]filterkammare och innerfilter med torv.[/QUOTE]

hur mycket filtermassa ?
vilket innerfilter ?

mät vattnet ?
gå in på ditt vattenbolags hemsida där brukar stå info om kranvattnet.
vad det har för ph och dylikt.

provat nåt typ sera aquatan när du byter vatten ?
#12 - 12 juli 2005 22:44
[QUOTE=Raven][QUOTE=Mattias Andersson]filterkammare och innerfilter med torv.[/QUOTE]

hur mycket filtermassa ?
vilket innerfilter ?

mät vattnet ?
gå in på ditt vattenbolags hemsida där brukar stå info om kranvattnet.
vad det har för ph och dylikt.

provat nåt typ sera aquatan när du byter vatten ?[/QUOTE]

7,5 L filtermatta
Project bio2 fyllt med torvgranulat
Vattnet är mätt, ph c.a 6,8, nitrit under 0,3, nitrat ej mätbart

Data från vattenverket: Analys av: Resultat: Enhet: Tjänligt hos användaren om
Turbiditet FNU 0,18 FNU
Färgtal <5
COD(Mn)
Konduktivitet 25ºC 34,0 mS/m <250
pH 8,0 7,5-9,0
Alkalinitet, HCO3 89 mg/l
Hårdhet total Ca+Mg 35 mg/l
Hårdhet tyska grader 4,8 odH
Järn, Fe <0,05 mg/l
Natrium, Na mg/l 100
Ammoniumkväve, NH4-N <0,01 mg/l
Nitritkväve, NO2-N <0,001 mg/l

Blev lite bättre när jag provade Aquasafe...
#13 - 13 juli 2005 00:06
Hej Mattias

Tror man måste ställa frågan "rätt" till vattenverket Annars svarar de med standardsvar.
Fråga vad vattnets ingångsvärden är. (Vatten vill tillbaka dit)
Be om värdena på den mätstation som ligger närmast din bostad. De mäter regelbundet på flera olika ställen. Värdena är inte de samma om du bor ett par km bort.
Fråga om något tillförts eller förändrats det sista. Ibland behandlar de ledningarna.
Lucas_no1
#14 - 13 juli 2005 07:51
Jag hade själv ett kalt kar med innerfilter med discus och det var mycket svårt att få bra vattenvärden för det blir så lite filtermaterial till mängden vatten.
Nitrit i ett discus kar som du har är helt åt skogen!
Att sedan bara ha torv i innerfiltret tror jag inte det minsta på.
Det är väl ungfiskar du har i karet som inte ska leka på ett tag eller har jag fel?
Själv kör jag med ytterfilter som är överdimensionerat till mina kala kar.
Till fiskar som ska växa till sig och som inte ska leka använder jag vanligt kranvatten för det är svårt att hålla ph värdet stabilt och ett ph värde som pendlar är mycket jobbigt för fisken.

Så mitt tips till dig är att byt ut innerfiltret till ett ytterfilter och ta bort torven.
Det enda vattenvärde du inte kan komma åt med ytterfiltret är nitraten så vattenbyte varannan var tredje dag ca 30 procent beroende på matning kommer du få räkna med.

Du beskriver inte vad som är konstigt med ditt vatten så det går ju inte att svara på vad det är men blir det vitt och grummligt när du byter vatten så är det säkert syrebubblor som gör vattnet vitt.
Det blir som ett vitt moln i hela karet som sedan stiger mot ytan.

Fyller du på med hink som fyllts med dusch slang så uppträder inte det.
#15 - 13 juli 2005 16:54
[QUOTE=Lucas_no1]Jag hade själv ett kalt kar med innerfilter med discus och det var mycket svårt att få bra vattenvärden för det blir så lite filtermaterial till mängden vatten.
Det är väl ungfiskar du har i karet som inte ska leka på ett tag eller har jag fel?
Till fiskar som ska växa till sig och som inte ska leka använder jag vanligt kranvatten för det är svårt att hålla ph värdet stabilt och ett ph värde som pendlar är mycket jobbigt för fisken.

Så mitt tips till dig är att byt ut innerfiltret till ett ytterfilter och ta bort torven.
Det enda vattenvärde du inte kan komma åt med ytterfiltret är nitraten så vattenbyte varannan var tredje dag ca 30 procent beroende på matning kommer du få räkna med.

Du beskriver inte vad som är konstigt med ditt vatten så det går ju inte att svara på vad det är men blir det vitt och grummligt när du byter vatten så är det säkert syrebubblor som gör vattnet vitt.

Fyller du på med hink som fyllts med dusch slang så uppträder inte det.[/QUOTE]

Oki, nu är det så att innerfiltret är fyllt med torv och finns i karet bara för att få cirkulation igenom torven.
Upptill detta så har jag en filterkammare på 7,5 L.
Nitriten är på lägsta skalan, under 0,3. Detta tycker iallafall jag är acceptabelt.
Om det är ungfisk eller ej får du själv svara på, men 12-14 cm är dom iallafall..
Vattnet fylls på genom ett duschmunstycke som hålls c.a 20 cm ovanför vattenytan....
Det är inte syrebubblor då det ser ut som om man hällt i 10 L mjölk i karet...
Lucas_no1
#16 - 13 juli 2005 19:24
[QUOTE=Mattias Andersson][QUOTE=Lucas_no1]Jag hade själv ett kalt kar med innerfilter med discus och det var mycket svårt att få bra vattenvärden för det blir så lite filtermaterial till mängden vatten.

Fyller du på med hink som fyllts med dusch slang så uppträder inte det.[/QUOTE]

Oki, nu är det så att innerfiltret är fyllt med torv och finns i karet bara för att få cirkulation igenom torven.
Upptill detta så har jag en filterkammare på 7,5 L.
Nitriten är på lägsta skalan, under 0,3. Detta tycker iallafall jag är acceptabelt.
Om det är ungfisk eller ej får du själv svara på, men 12-14 cm är dom iallafall..
Vattnet fylls på genom ett duschmunstycke som hålls c.a 20 cm ovanför vattenytan....
Det är inte syrebubblor då det ser ut som om man hällt i 10 L mjölk i karet...[/QUOTE]

Det var ju ett rätt stort innerfilter men jag tror inte du behöver torv än.
Vänta och se om det är några som parar ut sig innan du börjar konstla med vattnet.
Låter konstigt med det mjölkiga vattnet.
Hur blir det när du fyller från kranen direkt?
Hos mig blir det ett moln av dimma i vattnet om jag fyller på vatten med munstycket under vattenytan.
#17 - 20 juli 2005 15:06
Oki det enda som hänt nu är att det mjölkiga börjat försvinna och ph e fruktansvärt lågt c.a 5,5.....
Har även haft 3 kunder inne, 1 så sent som idag. Han bytte i förrgår 50% vatten i sitt 450 L med discus, normalt så hamnar han på ph 7,5 efter 6-7 timmar, men nu gick så lågt som 5-5,5.
Han har haft discus i några år utan några som helst problem med vattnet.

Vad göra???

Annons