Discus som matvägrar

#1 - 25 juni 2003 12:20
Har ett litet problem.
Köpte 6 discus av en odlare, de är ca 5 mån gamla.
Har knappt haft dem i 4 dagar.
Dessa lymmlar vägrar äta..(någon har visserligen ätit lite men inte mer)
En del är skygga o nästan på gränsen till att vara apatiska.

Hårdheten i vattnet ligger på 5
Temp i karet ligger på 29 grader nu.
PH ligger på 6,5 -7 drygt
Vattnet i kranen ligger på över 8 så torv används för att sänka.
Fodret är från uppfödaren så det skall de vara vana vid.

Temp i karet ligger på 29 grader nu.
Har läst mig till att man kan höja temp för att öka matlusten,men då stryker säkert ancistrus samt kardinaltetror o kuli o pansar malar med.För att inte tala om växterna.

Har gjort ett delvatten byte senast i måndags.
Karet är på 340 liter
pump kapacitet 500l/h innefilter + 700 l/h ytterfilter.
Har läst mig till att de skall andas 1g/s,tycker väl att mina ligger på 2-3 nästan.
Men syresättningen är god i karet då innerfiltret rör om ordentligt på ytan
Tips mottags tacksamt.
#2 - 25 juni 2003 12:59
Hej!
Ge dom bara lite tid det va samma sak med mina men dom börja äta bra effter ca 2v

Mvh Mikael
#3 - 25 juni 2003 13:14
Du menar att en diet på två veckor gör susen?
Klarar de verkligen detta?
#4 - 25 juni 2003 13:47
det gör nog inte susen men dessa fiskar kan matvägra ett tag. vad är det för föda du ger dom? när mina diskus inte ville äta provade jag med lite rödamygg. pang sa det bara så var myggena borta.
#5 - 25 juni 2003 13:52
Det är blandannat koipellets samt någon annan småpellets som jag fick av odlaren.
Sedan fick jag med frystmat.
blåmussla ,vitaminer,grösaker.
Det funkar ju hos honom så..
#6 - 25 juni 2003 17:13
man får ju se det glädjande i det.Jag slipper ju köpa mat ;-(
#7 - 25 juni 2003 20:03
Discusar verkar definitivt inte gilla att bli flyttade. Tog säkert 3-4 veckor innan mina ryckte upp sig och inte var så fega. De tuffar nog till sig när de känner sig hemma i akvariet. Discusar verkar gilla att ha någonstans att gömma sig. Satte i ett gäng med rötter i ena hörnet av akvariet där de kan gömma sig och känna sig trygga.
#8 - 26 juni 2003 17:15
Jo Rötter det har jag med..dessutom så har jag frigolitbakgrund..Men hörnet där jag fick ta bort skyddet för att få plats med alla tillbehör,där försvann 2 st..har inte sett dem framme sedan dess..(förutom då jag klänger över akvariet o lyser med ficklampa ;-) )

Idag är dock 4 av 6 framme o äter..De borde vara hungriga 5 dagar utan mat..hmm..

Annons