Discus simmar upp och ner - Hjälp!

#1 - 13 december 2005 19:20
Idag hände det! När jag kom hem så gjorde den största av mina Pigeon Bloods volter i vattnet. Simmar runt helt disorienterad! Snurrar runt åt fel håll. OM ni föstår. Upp och ner ibland. Han andas väldigt kraftigt, hjälarna går i ett!

Vad ska jag göra?

Bytte vatten för 2 dagar sedan senast (40%). Byter 3 ggr i veckan. temperatur på 29.5 grader.

Jag har släckt ner i akvaritet. Har fått för mig att fiskarna lugnar ner sig då. Avvaktar med att mata tills jag vet utgången av detta... Rädd att han är död snart...

Vattenbyte+höja tempen ännu mer? Tillsätta salt?

Han har ätit bra. Och mådde perfekt igår...!

Hjääälp
#2 - 14 december 2005 07:15
Jättesvårt att säga på rak arm vad det är. Vore jag dej skulle jag, som du säger och förmodligen redan har gjort, byta 25-20% vatten, dra upp tempen till 33 grader och salta 1,5dl per 100 liter. Kan även vara bra att slänga i en syresten som går för fullt blås!

/Claes
#3 - 14 december 2005 07:18
Idag på morgonen så har han slutat snurra runt i alla fall. Han andas fortfarande kraftigt.

Grus, jag har gjort allt utan att tillsätta salt. Har ett 540liters kar. räkna med 450 liter vatten. 6dl salt alltså? Eeek. Undrar hur mina rödmunnar klarar av det? De är nog tillräckligt onöjda med temperaturhöjningen.
Lucas_no1
#4 - 14 december 2005 09:32
Jag har en discus som när belsysningen varit på för länge enligt han så blir han precis sådär han får en annan färg och simmar in i saker typ glaset botten mm.
Det var länge sedan han gjorde så nu men de gånger det hände så var han helt normal dagen efter.
Har du 33 grader så kan andingen vara kraftig pågrund av det.
Tycker nog inte du ska ha så hög temp för det är risk att det blir en saftig syrebrist och så kanske dina andra fiskar stryker med.
Sen brukar man ha hög temp för att få bort parasiter och tror du att det är det som gör att han simmar konstigt?
Tror inte jag.

Salt kanske du ska betänka också om du har andra fiskar i karet.
Har du bara discus så är salt ingen fara.
Jag har aldrig sett något negativt på mina discusar när det gäller salt upp till 2 dl per 100 liter vatten.
#5 - 14 december 2005 10:18
[QUOTE=Lucas_no1]Jag har en discus som när belsysningen varit på för länge enligt han så blir han precis sådär han får en annan färg och simmar in i saker typ glaset botten mm.
Det var länge sedan han gjorde så nu men de gånger det hände så var han helt normal dagen efter.
Har du 33 grader så kan andingen vara kraftig pågrund av det.
Tycker nog inte du ska ha så hög temp för det är risk att det blir en saftig syrebrist och så kanske dina andra fiskar stryker med.
Sen brukar man ha hög temp för att få bort parasiter och tror du att det är det som gör att han simmar konstigt?
Tror inte jag.

Salt kanske du ska betänka också om du har andra fiskar i karet.
Har du bara discus så är salt ingen fara.
Jag har aldrig sett något negativt på mina discusar när det gäller salt upp till 2 dl per 100 liter vatten.[/QUOTE]

Jag höjde temperaturen när discusen började simma konstigt...! Har sänkt lite nu.

Avvaktar med salt ett tag. Hoppas att det löser sig.

Men jag har en annan discus som inte äter. Kan denna ha fått parasiter?

Tack för infon!
#6 - 14 december 2005 19:41
Död idag.

Gav mig i kast med en desiktion.
Skar upp magen. DEt luktade AS. Värsta lukten jag någonsin kännt. Och jag har skärt upp ganska många fiskar innan...

Kan detta ha berott på tarmbakterier? ATt maten inte kommit ut?
Lucas_no1
#7 - 14 december 2005 21:01
Jag beklagar!

Hur lång tid efter döden skar du upp den?
Dom börjar lukta mycket fort när dom dött.
Det är verkligen svårt att säga vad som var fel på den.
I allfall kan inte jag det.
Ser dom andra fina ut fortfarande?
#8 - 14 december 2005 21:43
Skulle vilja fråga vad du matar med och om den var svullen om buken?
#9 - 14 december 2005 21:57
[QUOTE=Stew]
Skar upp magen. DEt luktade AS. Värsta lukten jag någonsin kännt. Och jag har skärt upp ganska många fiskar innan...
[/QUOTE]

Du skar kanske i gallan ??
#10 - 15 december 2005 07:17
Hej alla :(

*Suck*

Jag skar upp den cirka 8 timmar efter döden. Skar inte i gallan.

Nu har jag en annan discus. En Blue D. Han bajjsar vitt.
Byta vatten, Saltkur, samt bibehålla hög temp? Något mer jag kan göra?
Ska söka som en galning på forumet här idag. TUr att zoopet finns.

Har sovit dåligt inatt :( Usch. Stackars fisk...!

Jag HAR matat med oxhjärta några gånger i veckan. SLutat med detta nu.
Matar med torrfoder (Flingor+granulat), Artmetia (Fryst, vuxen) och räkmix (röd). Torrfodret är "anpassat" för discus. Tror den ena heter G50.
Den var inte svullen om buken.

Jag har 5 dicusar kvar. Förutom BD:n som är krassligt så ser de övriga ut att må bra. Äter bra. Växer så det knakar.
#11 - 15 december 2005 07:44
funderar på att medicinera med antingen Vaterlifes Octosin eller Hexamita Metronidazole.
Vad rekomenderar ni?

Har haft i ungefär 2dl salt för 400liter vatten. Lite klent? (allt jag hade hemma)
Temperatur 30 grader.
#12 - 15 december 2005 08:31
[QUOTE=Stew]funderar på att medicinera med antingen Vaterlifes Octosin eller Hexamita Metronidazole.
Vad rekomenderar ni?

Har haft i ungefär 2dl salt för 400liter vatten. Lite klent? (allt jag hade hemma)
Temperatur 30 grader.[/QUOTE]
Har jag varit du,har jag avvaktat några dagar...
Äter dina discusar flingfoder?
Köp isåfall en burk tropical d-allio flingfoder med vitlök!
Detta foder kan du mata med under en veckas tid ca en/gång månad.höj samtidigt tempen till ca 31c.Detta rensar magen på firrarna.tipset kommer från en discusleverantör till mej.ursprungligen från thailand.
Detta har tycker jag fungerat för mej.Jag har även tyckt att vissa kan skita vitt efter en flytt till annan miljö.Stress?? jaa,kanske?
Jag körde en saltkur nu för en vecka sedan.KOM i HÅG!! JODFRITT SALT!!
Jag använde 2.5dl/100l vatten.fördelat under två dagar.
höjde sakta upp tempen under tre dagar till 33-34c.stark genomluftning med pum/sten.fick vara så i en vecka,sedan sänkte jag temp 1grad/dag till 29c.

Någon har skrivit att matning med vita mygglarver under några dagar ger normal avföring sedan,har ej provat.

Sista utvägen tycker jag är att medicinera.

Jag har fått flagyl utskrivet av veterinären,detta mot tarmflaggelater.
5-650mg till 100l vatten.Har ej provat denna kur,då diskusarna nu skiter normalt efter salt/värmekuren.
Kaj.P här på forumet har säkert mera tips till dej.Han är nog Guruförklarad på detta med discus.

Tror att han håller med mej om vitlöksfoderet.

lennart
#13 - 15 december 2005 09:13
[QUOTE=lennart wiklund][QUOTE=Stew]funderar på att medicinera med antingen Vaterlifes Octosin eller Hexamita Metronidazole.
Vad rekomenderar ni?

Detta foder kan du mata med under en veckas tid ca en/gång månad.höj samtidigt tempen till ca 31c.Detta rensar magen på firrarna.tipset kommer från en discusleverantör till mej.ursprungligen från thailand.
Detta har tycker jag fungerat för mej.Jag har även tyckt att vissa kan skita vitt efter en flytt till annan miljö.Stress?? jaa,kanske?
höjde sakta upp tempen under tre dagar till 33-34c.stark genomluftning med pum/sten.fick vara så i en vecka,sedan sänkte jag temp 1grad/dag till 29c.

Någon har skrivit att matning med vita mygglarver under några dagar ger normal avföring sedan,har ej provat.

5-650mg till 100l vatten.Har ej provat denna kur,då diskusarna nu skiter normalt efter salt/värmekuren.
Kaj.P här på forumet har säkert mera tips till dej.Han är nog Guruförklarad på detta med discus.

lennart[/QUOTE]

Stort tack för ett bra svar!
Den BD som har vit avföring börjar bli vissen. Och det går snabbt. Han såg ut att må bra i helgen. Började dra sig undan i måndags. Iförrgår såg jag att han magrat. Igår såg jag avföringen. Vet inte hur länge till han lever :(
Problemet är ju att han som är dålig idag inte äter. Så jag kan inte få i honom vitlöksfoder. Kan vara bra ur förebyggande syfte på de övriga iofs!

Jag tar en halvdag på jobbet idag. Köper lite mer jodfritt salt. Har doserat ungefär 0.3dl/liter än så länge. Lite klent.
Hoppas att de övriga firrarna klarar sig! Har lite tetror och så... Men men. Discusarna är viktigast!

Funderar på att köpa ett karantänsakvarie. Hela mitt hem kommer vara fullt av kar snart! :P
Lucas_no1
#14 - 15 december 2005 09:22
Det finns en dunder medicin som är ny på marknanden men den är skit farlig att behandla med enligt mig.
Två discusar dog för mig!

Däremot har alla sjuksymptomer försvunnit från dom som överlevde och dom var verkligen sjuka för under 2,5 månader kunde jag inte sköta mina fiskar pågrund av ögonskada.

Skulle jag själv behandla mina fiskar med detta igen skulle jag starta ett behandligns akvarium som jag behandlade dom i och sedan lyfta tillbaka dom till vanliga karet igen
Det kan uppstå akut syrebrist efter några timmar så mitt tips är att sitta och kolla fiskarna under hela behandligen.
Det kan gå riktigt fort så va vaksam om du kör denna drog.

Drogen heter Dactymor och är en färdig produkt för fiskar, samma preparatet lennart ovan skriver om finns i denna drog om jag inte minns fel.
#15 - 15 december 2005 09:29
[QUOTE=lennart wiklund][QUOTE=Stew]funderar på att medicinera med antingen Vaterlifes Octosin eller Hexamita Metronidazole.
Vad rekomenderar ni?

lennart[/QUOTE]

E inte Flagyl en sorts atibiotika?
#16 - 15 december 2005 11:35
Jo.
Flagyl är nog en sorts antibiotika
den innehåller det verksamma ämnet Metronidazol.
men som lucas skrev.prova för guds skull Dactymor.
Det är aquarium Munster som tillverkar denna dundersoppa.
Har själv använt denna på mina discusar.Jag upplevde dock inte samma biverkningar som Lucas gjorde.jag körde en kur i mina två diskusbaljor,dock med pump+syresten som tillägg.De har nu slutat att klia sig.soppan skall vara i 24timmar,sedan 50%vattenbyte.gör om kuren efter en vecka.
Är det så akut som du skriver skall du nog medicinera omgående.

lennart
Lucas_no1
#17 - 15 december 2005 11:51
Det är tydligen bara jag som fått den här biverkningen på mina fiskar vid behandling av dactymor.
Vissa ville få det till att det var för mycket organiskt material i mina akvarium som gjorde att det blev som det blev.
Ett av karen hade jag haft växter sand mm i men jag hade tagit bort allt sånt en månad innan behandligen och gjort stadiga vattenbyten kontinuerligt innan behandligen varav de tre sista dagarana innan behandlign var vattenbytena på 50 procent.
I det andra karet har jag aldrig haft någon inredning mer än en BTN som var monterad i karet runt slutet av augusti.
Så organiskt material kan inte ha varit boven.
Det står lite luddigt i instruktionerna för Dactymor.
Det står inte att drogen ska vara i 24 timmar utan bara att gör ett 50 procentigt vattenbyte dagen efter.
kan ju vara allt från 8 timmar upp till 30.
#18 - 15 december 2005 12:28
jag har nu behandlat med Octozin.

Står på förpackningen att jag inte ska byta vatten på 8 dagar! Det kan väl ändå inte fungera?
#19 - 15 december 2005 12:49
[QUOTE=lennart wiklund]Jo.
Flagyl är nog en sorts antibiotika
den innehåller det verksamma ämnet Metronidazol.
men som lucas skrev.prova för guds skull Dactymor.
Det är aquarium Munster som tillverkar denna dundersoppa.
Har själv använt denna på mina discusar.Jag upplevde dock inte samma biverkningar som Lucas gjorde.jag körde en kur i mina två diskusbaljor,dock med pump+syresten som tillägg.De har nu slutat att klia sig.soppan skall vara i 24timmar,sedan 50%vattenbyte.gör om kuren efter en vecka.
Är det så akut som du skriver skall du nog medicinera omgående.

lennart[/QUOTE]

Okej.. då vet man vad man ska ha sambon att ta hem från jobbet.
#20 - 15 december 2005 15:38
Flagyl eller Metronidazol är inget Penicillin eller antibiotika preparat:)
#21 - 15 december 2005 16:35
[:O] [QUOTE=kaj.p]Flagyl eller Metronidazol är inget Penicillin eller antibiotika preparat:)[/QUOTE]
Jovisst,de e de de e...
Av typen Imidazolerivat.
Dopingklassat dessutom....:D
#22 - 15 december 2005 16:52
[font=Verdana]Ok då delvis rätt Flagyl hör till [/font][font=Verdana]antibiotikagruppen nitroimidazoler men inte till [/font]
antibiotikagruppen penicilliner[color=#494949][font=Verdana].[/font][/color]
Metronidazol är ett amöbamedel som verkar mot protozoer samt anaeroba bakteriekulturer. Det är därför man effektivt behandlar flagellater (som är en protozoe) Till skillnad från penicillinerna är resistensutvecklingen för Flagyl noll eller ringa
#23 - 15 december 2005 17:24
Frågar igen :)

Står på förpackningen att jag inte ska byta vatten på 8 dagar! Det kan väl ändå inte fungera? Ska stoppa i octozin dag 1+2+3. Sedan vänta minst tre dagar innan vattenbyte... Känns inte alls bra... Vad tycker ni?
#24 - 15 december 2005 17:58
[QUOTE=Stew]Frågar igen :)

Står på förpackningen att jag inte ska byta vatten på 8 dagar! Det kan väl ändå inte fungera? Ska stoppa i octozin dag 1+2+3. Sedan vänta minst tre dagar innan vattenbyte... Känns inte alls bra... Vad tycker ni?[/QUOTE]
540liter...
hur många fiskar har du i baljan då?
Jag personligen hade tömt karet till 50%.
då går det mindre dyr medicin,bytt hälften av det vattnet varannan dag,samt medicinerat upp motsvarande mängd medicin.Samt matat väldigt försiktigt.
Men det är ju som jag resonerar,men så skulle jag ha gjort..

lennart
Lucas_no1
#25 - 15 december 2005 18:13
Jag brukar byta vatten som vanligt och ersätta den medicinen jag tar bort via vattenbyte.
Därför brukar jag behandla i ett 100 liters akvarium.
Jag har också gjort som lennart men nu går det inte för då får jag borra extra hål för pumpar mm i mitt 720.
Lucas_no1
#26 - 15 december 2005 18:20
Jag måste bara inflika en god erfarenhet jag har lärt mig under den senaste tiden.
Jag kör numera med UV-C filter i mitt 720 liters kar vilket verkar göra underverk!
Sköter två discus akvarium på samma sätt med seriösa vattenbyten och rengörning av botten princip dagligen.
Fuskar dock lite i det med UV-C...
Där UV-C filtret finns är det ganska tätt befolkat men det har inte strulat en enda gång sen jag starta UV-C filtret.
Förut kunde jag lite då och då se en discus med stängd gäle.
Nu existerar det inte.
Däremot i det andra karet syns det lite då och då och det känns mycket mer instabilt.
Nu har jag beställt UV-C till detta akvarium också för det är det bästa inköp jag gjort till mina discus kar! :-)
Hade influensa förra veckan och fuskade i fem dagar med vattenbyte i det med UV-C och ingen förändring alls fastän jag mata mycket.
Skulle jag gjort det innan skulle dom garanterat blivit sjuka.
#27 - 16 december 2005 10:49
[QUOTE=Stew]Frågar igen :)

Står på förpackningen att jag inte ska byta vatten på 8 dagar! Det kan väl ändå inte fungera? Ska stoppa i octozin dag 1+2+3. Sedan vänta minst tre dagar innan vattenbyte... Känns inte alls bra... Vad tycker ni?[/QUOTE]

Hur går det???
märker du någon bättring??
skriv så vi får veta...

lennart
#28 - 16 december 2005 19:58
[QUOTE=lennart wiklund][QUOTE=Stew]Frågar igen :)

Hur går det???
skriv så vi får veta...

lennart[/QUOTE]

Hejsan!

Andra dagen nu! Tycker att den dåliga BD:n mår bättre... Färgerna är mer rena. Fenorna är utspända. Han börjar komma fram i från sitt gömställe.
Han äter inte något än. Och han ser fortfarande vissen ut...

Har lärt mig två saker.
1. Håll rent!!!
2. Mata inte med oxhjärta!

Hoppas att han överlever nu. Har en pigeon blood som inte vill visa sig heller. Men han ser ut att må bra. Bara blyg tror jag!

Har plockat bort mycket växter i karet nu. Så att det blir enklare att hålla rent. Har även en "tom" sida där jag vet all skit sammlas, så att jag enkelt kan få upp den...

Jaja. Dyra läxor... Men... en gång discus. alltid disus. De är värda de tusenlappar jag lagt ner på dem!
#29 - 17 december 2005 21:21
[QUOTE=Stew][QUOTE=lennart wiklund][QUOTE=Stew]Frågar igen :)

Hur går det???
skriv så vi får veta...

lennart[/QUOTE]

Hejsan!

Andra dagen nu! Tycker att den dåliga BD:n mår bättre... Färgerna är mer rena. Fenorna är utspända. Han börjar komma fram i från sitt gömställe.

Har lärt mig två saker.
1. Håll rent!!!

Hoppas att han överlever nu. Har en pigeon blood som inte vill visa sig heller. Men han ser ut att må bra. Bara blyg tror jag!

Har plockat bort mycket växter i karet nu. Så att det blir enklare att hålla rent. Har även en "tom" sida där jag vet all skit sammlas, så att jag enkelt kan få upp den...

Jaja. Dyra läxor... Men... en gång discus. alltid disus. De är värda de tusenlappar jag lagt ner på dem![/QUOTE]

Hur går behandlingen? intressant att veta :)
#30 - 17 december 2005 22:16
[QUOTE=Bucket][QUOTE=Stew][QUOTE=lennart wiklund][QUOTE=Stew]Frågar igen :)

Hur går det???
skriv så vi får veta...

lennart[/QUOTE]

Hejsan!

Har lärt mig två saker.
1. Håll rent!!!

Jaja. Dyra läxor... Men... en gång discus. alltid disus. De är värda de tusenlappar jag lagt ner på dem![/QUOTE]

Hur går behandlingen? intressant att veta :)[/QUOTE]

Hej igen!

Jodå.. Den sjuka BD:n är fortfarnade dålig... Men jag tycker att det tar sig... Täntke byta vatten och tillföra en ny dos Octazin på måndag.

*håller tummarna för den lilla firren*
#31 - 18 december 2005 14:39
Och idag då??
blir dom bättre?

lennart
#32 - 18 december 2005 17:42
[QUOTE=lennart wiklund]Och idag då??
blir dom bättre?

lennart[/QUOTE]

Jo.. Jag tycker det... Tänkte byta vatten i morgon. Och dra i en halvos medicin med för att kompensera vattnet.
Borde veta säkert i mitten av veckan...!
#33 - 18 december 2005 21:41
[QUOTE=Stew][QUOTE=lennart wiklund]Och idag då??
blir dom bättre?

lennart[/QUOTE]

Jo.. Jag tycker det... Tänkte byta vatten i morgon. Och dra i en halvos medicin med för att kompensera vattnet.
Borde veta säkert i mitten av veckan...![/QUOTE]
BRA,Jag håller tummarna!!
Inte alls kul,dels för det är så otroligt vackra "grytlocken" sedan är de ju förbenat dyra dessutom.
Mest av allt vill man ju att de skall må bra.

lennart
#34 - 20 december 2005 10:49
*Dag 5*

Har bytt 50% vatten och kompenserat vattenbytet med mera medocin.

Allt ser ut att gå bra. Dock så äter inte de 2 fiskarna som verkar ha blivit drabbade. Hoppas de kommer igång snart...

Tänkte komplettera med ett par nya fiskar. 3 till tror jag. Har ju bara 5 nu, vilket är ett klent stim. Hur länge tycker ni att jag ska vänta innan jag köper dem?
#35 - 20 december 2005 15:37
[QUOTE=Stew]*Dag 5*

Allt ser ut att gå bra. Dock så äter inte de 2 fiskarna som verkar ha blivit drabbade. Hoppas de kommer igång snart...

Tänkte komplettera med ett par nya fiskar. 3 till tror jag. Har ju bara 5 nu, vilket är ett klent stim. Hur länge tycker ni att jag ska vänta innan jag köper dem?[/QUOTE]
Tycker absolut du bör vänta tills allt stabiliserat sig.
När alla äter och mår bra,dvs jag skulle nog vänta 14 dagar efter att allt är normalt,kan ju ligga smitta kvar i baljan...

lennart
#36 - 20 december 2005 17:55
[QUOTE=lennart wiklund][QUOTE=Stew]*Dag 5*

Tänkte komplettera med ett par nya fiskar. 3 till tror jag. Har ju bara 5 nu, vilket är ett klent stim. Hur länge tycker ni att jag ska vänta innan jag köper dem?[/QUOTE]
När alla äter och mår bra,dvs jag skulle nog vänta 14 dagar efter att allt är normalt,kan ju ligga smitta kvar i baljan...

lennart[/QUOTE]

Jo. Men flagelater smittar väl inte? Det är väl ett tillstånd som uppkommer individuellt?
Håller med. Lika bra att vänta. Får spara lite mer pengar istället :) OCh köpa storleken större direkt. 10 cm kanske.

Tycker iofs att blue diamonen ser lite sämmre ut igen... :( Suck. Han vill inte äta...
#37 - 20 december 2005 19:12
[QUOTE=Stew][QUOTE=lennart wiklund][QUOTE=Stew]*Dag 5*

lennart[/QUOTE]

Jo. Men flagelater smittar väl inte? Det är väl ett tillstånd som uppkommer individuellt?
Håller med. Lika bra att vänta. Får spara lite mer pengar istället :) OCh köpa storleken större direkt. 10 cm kanske.

Tycker iofs att blue diamonen ser lite sämmre ut igen... :( Suck. Han vill inte äta...[/QUOTE]
HMM,jag hade en Bd hona som var säkert 5-6år,fick överta henne.Hon vart oxå dålig samt trillade av pinnen...
Jo,de e nog bättre att köpa större discus.Jag fick hem 8st checkerboard pidgeon från Amazondiscus i karlstad för en vecka sedan.Dessa är mellan 5-7cm ca.Jag har dessa i ett 200l kar,jag byter ca 20-30l vatten dagligen nu åt dessa,samt slamsuger botten på överbliven mat varje dag.De är otroligt vackra.oranga med röd/svarta fenor+vita prickar.MEN vilket pyssel,första nätterna gick jagNATTSKIFT.
Tror det är en fåra i golvet mellan sängen och akvariet...
Tror snart jag inte har tid att arbeta.

lennart
#38 - 20 december 2005 19:17
[QUOTE=lennart wiklund]
HMM,jag hade en Bd hona som var säkert 5-6år,fick överta henne.Hon vart oxå dålig samt trillade av pinnen...
Jo,de e nog bättre att köpa större discus.Jag fick hem 8st checkerboard pidgeon från Amazondiscus i karlstad för en vecka sedan.Dessa är mellan 5-7cm ca.Jag har dessa i ett 200l kar,jag byter ca 20-30l vatten dagligen nu åt dessa,samt slamsuger botten på överbliven mat varje dag.De är otroligt vackra.oranga med röd/svarta fenor+vita prickar.MEN vilket pyssel,första nätterna gick jagNATTSKIFT.

lennart[/QUOTE]

Hmm Låter som Diskusjukan slagit till ordentligt Lennart :D
#39 - 21 december 2005 12:06
[QUOTE=kaj.p][QUOTE=lennart wiklund]

lennart[/QUOTE]

Hmm Låter som Diskusjukan slagit till ordentligt Lennart :D[/QUOTE]

Jadu Kaj....
Det var en jäv...a discusinfluensa att slå till!
Den har legat latent ett år nu snart.
Har provat alla möjliga piller och droppar,INGENTING HJÄLPER!!
Får väl ta till den där burken med Flagyl som sista utväg!!
Annars får jag väl göra som vissa andra...
Får steka ett "grytlock",bara det att jag inte vet vad jag skall panera den med.:confused: Citronpeppar??

lennart
Lucas_no1
#40 - 21 december 2005 12:30
Hört ryktas om njursten efter discus ätande! Hmmm.. :-)
#41 - 21 december 2005 13:27
Dagens status.

Har dömt ut BD:n. Den simmar vid ytan nu... Den bet mig nyss i fingret. Vilket är ett utav de enda goda tecknena jag fått...

De övriga ser friska ut, och äter som aldrig förr.

Slamsuger botten varje dag nu. Och byter vatten var 3:dje.
#42 - 22 december 2005 19:05
BD:n är död. (600:- till nedspolat i holken)

Ser inga tecken på sjukdom på de övriga discusfiskarna. En Pigeon blood äter lite dåligt. Men ser inte avmagrad ut. Kommer nog igång snart.

Har höjt till 31.5 grader. Rengör botten varje dag, byter 30-40% vatten var annan - tredje dag. Kommer fortsätta med det ett bra tag tror jag.
#43 - 30 december 2005 22:02
Då ska vi se :)

Allt verkar, eventuellt, ordna sig. Den andra BD:n som numera är självmordsbenägen, verkar friskna till. Har fin färg på ögonen. Fenorna spärras ut. Äter bra. Den andra pigeon blooden också. Stor välgödd mage.

Fortsätter tillsätta salt. Har 31 grader. städar botten varje dag. byter 40% vatten var tredje. Har tagit bort allt torv i ytterfiltret. Installerat ett juwel innerfilter (bra filtervolym).

Heja discusarna!
#44 - 2 februari 2006 20:39
Sådär. Tänkte stänga denna tråden genom att summera läget :)

2 fiskar dog. En PB och en BD. En PB stannade i växten verkar det som.

sänkt tempen till 28 grader. INget salt i. Byter 50% vatten 2 ggr i veckan.

Idag så är alla friska på alla sätt och vis. De två större PB:na har bestämt sig för att börja para sig. Och leker för fullt. Pumpen verkar vara bra :) Det trodde jag inte för 1 månad sedan...

Vill tacka alla för hjälpen jag fått. Har lärt mig mycket!

Annons