Discus + scalar

#1 - 12 mars 2012 14:32
hej jag har en liten fundering om dessa 2 väldigt fina fiskar. jag har båda sorterna i mitt kar. nu till min fundering går dom bra ihop lr vill discusarna vara för sig själv? jag fick höra att scalarer bråkar för mkt på discusarna. jag själv märker ingenting. vad har ni för erfarenheter hämmar scalarne discusarnas tillväxt?
mvh
#2 - 12 mars 2012 18:29
Jag hade skalarer tillsammans med diskus för många år sen och hos mig funkade det jätte bra! Mina diskus blev stora och fina, så inte hämmade skalarerna deras tillväxt, även om de senare var där först. Har istället hört att skalarer kan trigga igång matlusten hos diskus och att man därmed gärna kan låta dessa växa upp tillsammans.

Jag hade två skalarer som bildade par och visst jagade de bort de andra fiskarna när de lade rom, men inget jag märkte påverkade mina diskus negativt. Diskusarna växte ju om skalarerna sen och då fick paret det ganska tufft med att jaga bort diskusarna.
#3 - 12 mars 2012 20:52
Jaghar stora Vf diskus med stor VF skalarer inga somhelst problem Diskusen äter helt på botten medan skalareren äter högre upp.
&list=UUVLRmuTvF8odEPmwQ-m3ELQ&index=36&feature=plpp_video" target="_blank">
&list=UUVLRmuTvF8odEPmwQ-m3ELQ&index=36&feature=plpp_video
#4 - 12 mars 2012 22:31
Oj va härligt det såg ut. Harmoni. Va som jag trodde alltså skönt att man kan bolla funderingar med duktiga zoopettare:) jätte tack för hjälpen

Annons