Discus pris och inköpsställe

#1 - 23 februari 2007 09:51
Vad ska man betala för discus? för att få fina välmående fiskar? Och vart finns dom att köpa i stockholm. Om det kanske finns nån som är duktig på just discus... så man vet att det är seriöst och så.

min svärmor har ett 112l och när jag kom ner till henne hade hon skaffat sig två discusar. i butiken tyckte dom att hon skulle ha 6st i hennes burk... känns inte riktigt seriöst!!! är det bara sälj och ingen eftertanke bland zoo-butikerna?
#2 - 23 februari 2007 09:52
en fråga till...

Måste man köpa ett fördigtt lekpar?? är dt svårt att para ihop två enskilda individer? och kostar dom alltid runt 7-8 tusen?
#3 - 23 februari 2007 09:59
Halloj Johan!
Runt ett par hundra och uppåt är nog ganska vanliga priser på Discus. Inköpställen i Sthlm kan jag tyvärr dåligt.
För att få svar på dina frågor skulle du kunna läsa några trådar längre ner på forumet.
Smegga har en tråd som heter "Discus Fråga", gå in där och kolla hans frågor och diverse svar från många kunniga.
Lycka Till!

/Max
#4 - 23 februari 2007 10:03
... och Kenny har en tråd strax nedanför med en hel del information.

/Max
#5 - 23 februari 2007 10:05
johan 400 skrev:
Vad ska man betala för discus? för att få fina välmående fiskar? Och vart finns dom att köpa i stockholm. Om det kanske finns nån som är duktig på just discus... så man vet att det är seriöst och så.

min svärmor har ett 112l och när jag kom ner till henne hade hon skaffat sig två discusar. i butiken tyckte dom att hon skulle ha 6st i hennes burk... känns inte riktigt seriöst!!! är det bara sälj och ingen eftertanke bland zoo-butikerna?

Be henne lämna tillbaka disusarna, snarast...
Och hälsa butiken att de kanske borde fokusera lite mindre på att sälja dyra fiskar till vilket pris som helst... 6 discusar kräver runt 300 liter vatten...
Grrr :(
#6 - 23 februari 2007 10:17
Japp,dom ska åka tillbaka till affärn dom e inte alls seriösa!!!
#7 - 23 februari 2007 10:30
johan 400 skrev:

I stockholm är det www.diskusfisk.se som gäller.
6 smådiskus i ett 100 liters ställer stora krav på vattenbyten o rengöring och är inget för normalakvaristen.
#8 - 23 februari 2007 10:47
nej jag sa oxå att det var åt helvete! gick till biblioteket och lånade en bok så svärmor fick läsa själv. hon tog då åt sig av min kritik åkte till affären visade boken och frågade vad hon i butiken menade... hon sa då att det som stog i boken va en rekomendation och att dessa alltid var överdrivna... så det skulle inte vara några som helst problem.

efter en vecka kom det vita prickar!!!! dessa försvan dock efter medicin. men sen dog en av discusarna... hon gick åter ner till butiken och klagade. och allt som hände va att hon fick en ny discus som doch va betydligt mindre!! får väl se hur det går!!!
#9 - 23 februari 2007 10:58
MaxB skrev:
Halloj Johan!

Runt ett par hundra och uppåt är nog ganska vanliga priser på Discus. Inköpställen i Sthlm kan jag tyvärr dåligt.

För att få svar på dina frågor skulle du kunna läsa några trådar längre ner på forumet.

Smegga har en tråd som heter "Discus Fråga", gå in där och kolla hans frågor och diverse svar från många kunniga.

Lycka Till!

/Max

I den tråden är det nån som har skrivit att man kan ha fjärilar och en annan skriver att dom ska bort!!? förvirrande...
#10 - 23 februari 2007 11:00
jag är sugen på 4-6 discusar. några fjärilsciklider. nån tetra som stimmar. sån skvätt-tetra eller vad den heter. och några guppy!
kan det vara en fungerande kombination?
har även nån pleco på 25cm
#11 - 23 februari 2007 11:01
Guppys ska du inte ha med diskusar eftersom dom lätt blir sjuka.hur stort ar har du?
#12 - 23 februari 2007 11:07
johan 400 skrev:
I den tråden är det nån som har skrivit att man kan ha fjärilar och en annan skriver att dom ska bort!!? förvirrande...

Det är inga problemmed fjärilciklider o t.ex apistogrammor med diskus.
#13 - 23 februari 2007 11:13
Det blir ganska många olika svar när det gäller Discus beroende på vem man frågar (eller vem som svarar). Jag tror inte det finns en generell sanning, utan man får ta till sunt förnuft. Om akvariet är väl tilltaget och det finns många gömställen o.s.v. är inte något Fjärilciklidpar några problem. Jag har haft blandningen själv - med båda typerna av fisk lekande på samma gång. Är akvariet lite mindre blir det dock svårare då reviren blir trånga och gruff lätt uppstår.
När det gäller odling av Discus är det helt andra betingelser man får tänka på.

/Max
#14 - 23 februari 2007 11:18
Kenny*92 skrev:
Guppys ska du inte ha med diskusar eftersom dom lätt blir sjuka.hur stort ar har du?

jag har 400l blir dom sjuka? vad är det för sjukdomar dom brukar få?
#15 - 23 februari 2007 11:19
Guppysar är ofta känsliga.dome så hårt odlade så dom får alla möjliga sjukdomar när man minst anar de.
#16 - 23 februari 2007 11:21
MaxB skrev:
Det blir ganska många olika svar när det gäller Discus beroende på vem man frågar (eller vem som svarar). Jag tror inte det finns en generell sanning, utan man får ta till sunt förnuft. Om akvariet är väl tilltaget och det finns många gömställen o.s.v. är inte något Fjärilciklidpar några problem. Jag har haft blandningen själv - med båda typerna av fisk lekande på samma gång. Är akvariet lite mindre blir det dock svårare då reviren blir trånga och gruff lätt uppstår.

När det gäller odling av Discus är det helt andra betingelser man får tänka på.

/Max

odling kanske ligger utanför mitt kunnande!! men man vill ju att dom ska trivas... tänkte att dom kanske måste vara par för att trivas.
#17 - 23 februari 2007 11:22
Kenny*92 skrev:
Guppysar är ofta känsliga.dome så hårt odlade så dom får alla möjliga sjukdomar när man minst anar de.

ok! då får jag nog skippa dom då kanske... men deom är ju så fina;(
#18 - 23 februari 2007 11:22
håller med dej men jag själv skulle inte chansa,.
#19 - 23 februari 2007 11:39
Odling ligger helt utanför mina vyer också! Visst, när Discusarna har sina yngel får man ju lätt funderingar på att ta över ett par till ett tomt, naket kar och liksom "odla". Men det kräver tid, plats och rejält med kunskap. Jag är nöjd med att låta mina Discusar gå i ett så "naturligt" kar som möjligt - för att det är vackert och intressant att titta på.
En snabbguide till Discus-start är att liksom skifta fokus till Discusarna och kanske försöka skippa tankarna på vad man har i sitt nuvarande kar. Man får helt enkelt tänka om en smula. Studera in vad Discusarna behöver i form av utrymme och typ av vattenvärden, miljö och möjliga sällskapsdjur, ett stim t.ex. Kardinaltetror, några Ancistrus och kanske en grupp Corydoras. I ett, låt oss säga, 400 liters kar kan du ha en grupp på runt 6 st. ungdjur, som får gå tillsammans. Det skulle kunna vara en bra start.

/Max
#20 - 23 februari 2007 11:50
Din svärmor SKA ha tillbaka alla sina pengar för discusarna. Även för den som har dött.
Lämna tillbaka de 2 hon har fått, och kräv pengar för den tredje. Hota att hela zoopet invaderar affären med röda mygglarver om de inte ställer upp...
#21 - 23 februari 2007 12:03
Hälsa från mej att dom är riktigt oseriösa.Fick du kvitto eller ngn annat bevis på at du handlade där?

Annons