Discus-PH

#1 - 17 september 2004 23:33
Har ett antal Discus runt 8-12 cm.
Nitrit=0, Nitrat=25mg/l PH=7.6
Har problem med matvägrande fisk.(För tillfället 5st av 17st)
Tror ni PH:t är boven?
Matar med artemia,räkmix,mysis,mygglarver och oxhjärtemix 3ggr/dag,
och byter 1/3 2ggr/v.
Har medicinerat med Falgyl och Octozin i samband med temp.höjning.
Vad mer kan jag göra?
Sänka PH?
Enklaste sättet via filtrering med torv?
Mvh
Nicklas
#2 - 18 september 2004 04:55
Hej Nicklas!
Först undrar jag hur länge du haft dina discus? Sen om de är "nya" vad hade de för värden hos sin förre ägare/affär? Kan det vara så att de tidigare haft ett lägre ph? I så fall tar det ett tag innan de vänjer sig vid det högre ph´t. Jag kör enbart med kranvatten med ett ph på strax över 7 och min gode vän Mats Bruér nere i Lomma/Skåne har ett ph på nästan 8 och han hade lek senast förra veckan. Så ph´t behöver inte vara boven.
Du skrev heller inte hur stort akvarium de bor i och med vilken temp.
#3 - 18 september 2004 11:20
Hej! Ph-värdet är, precis som min gamle vän Pelle_K skrev, med största sannolikhet inte boven. Flagellater är någt som alla diskusägare drabbas av förr eller senare i olika utsträckning.
Det verkar som om du har gjort vad du har kunnat, och egentligen finns inget mer att göra. Fiskarna kan inte gå i 35 gradigt vatten i all evighet, och inte heller i vatten som är medicinerat. Vill de inte bli friska, är hopplösheten naturligtvis total, men det är bara att inse att man inte kan lyckas med alla fiskar. Värt att nämna i sammanhanget är att diskus som är Asienodlade oftare drabbas av flagellater än diskus som är odald i Norden eller Europa. Anledningen till detta kan diskuteras, men sannolikt är inställningen till användandet av mediciner såsom antibiotika i förebyggande syfte en helt annan i denna del av världen, och en teori är att detta gör att fiskens immunförsvar aldrig byggs upp ordentligt under dess första kritiska veckor i livet.
Hoppas att det trots allt löser sig för dig, även om oddsen ser ganska dåliga ut. Det är inte det att dina ungdiskus inte i framtiden kommera att börja äta igen, för den chansen är 50/50. Problemet är snarare att de då förmodligen har gått utan mat så länge att deras tillväxt allvarligt har rubbats, med påföljd att de kommer att vara förkrympta resten av livet. Nåväl, lycka till, som sagt.
#4 - 18 september 2004 11:26
Flagellater är någt som alla diskusägare drabbas av förr eller senare i olika utsträckning.

Trots att jag hållt diskus i 5 år har jag aldrig drabbats, däremot har mina diskusar det [;)]
MVH
Magnus
#5 - 18 september 2004 11:44
Haha! Den var bra Tropfrog!
Tur att det alltid finns plats för lite ironi!!
Inget gammalt groll kvar vá Wolf?
#6 - 18 september 2004 13:53
Tropfrog: Hehehe........men det har jag, så jag kan relatera till fiskens obehag.

Pelle_K: Öh, groll? Mellan dig och mig? Det har vi väl aldrig haft? Eller menar du mellan mig och Tropfrog? I så fall är nog mitt svar detsamma där, det har aldrig förekommit, åtminstone inte så vitt jag vet.

Annons