Discus på postorder?

#1 - 28 oktober 2003 20:52
Har någon erfarenhet av Discusköp där man skickar efter dessa.
Amazon erbjuder detta och jag vet inget om att köpa fisk
på detta sätt.
Bra eller mindre bra?
#2 - 28 oktober 2003 21:06
kan vara bra! kan vara dåligt! . ibland kan du få fin fisk och ibland kan du få mindre bra fisk . bäst är ju att åka och titta på fisken för då kan man ju välja sjäv. men har man inte dom möjligheterna så är ju detta ett altenativ jah har beställt en gång genom :http://home.swipnet.se/akvarium-ronneby/ciklidleken/index.htm och jag vart då nöjd .men som sagt va man ska nog titta när dom fått in någon ny order det är då man ska passa på för kommer du lite i efterhand så kan dom såld dom finaste fisken och du får det som ingen annan vill ha.
på tal om amazon http://discus.ms/ så var jag ner till den kille för en månad sen och köpte diskus av han och han hadde mycket fint inne nu
#3 - 28 oktober 2003 22:24
Amazon har alltid mycket fina fiskar och bra priser. Han är även mycket duktig på malar.
#4 - 28 oktober 2003 23:28
...och andra säger tvärtom.....=)
#5 - 28 oktober 2003 23:33
Diskus är ju rätt platta..undrar om man kan skicka dem i brev då? hehehe
#6 - 28 oktober 2003 23:44
Faxa hit 10 heckel....
#7 - 29 oktober 2003 09:20
Själv skulle jag aldrig handla där igen. Ville gärna ha diskus och köpte 10 av honom. De var pigga o fina, men efter bara någon dag började problemen. Orkar inte dra hela historien, men de strök med en efter en tills ALLA var döda.

Nu kan ju sådant hända vem som helst vid någon leverans, så det är inte därför jag är negativ. Det som verkligen retade mig var att han med en dåres envishet hävdade att han aldrig levererar sjuka fiskar; -"besök mig bara, och se hur fina de är"... Han hade några nästan skojiga förklaringar, bl a att de kan ha fått hoppkräftor från kranvattnet!!!

Hur som haver, där slutade mina diskusplaner, har Malawi nu. En dyr erfarenhet... Andra är ju tydligen nöjda med denne leverantör, så gör som du vill.

Själva postordergrejen är inget problem, många handlar fiskar så, och det går bra.
Lycka till!
#8 - 30 oktober 2003 09:00
Ok nu gäller det att välja sort.
Hörde att brun Discus var en av de tåligaste?
Några andra tips?.
#9 - 31 oktober 2003 17:37
Hej!

Rekommenderar dig att läsa Diskus boken i "Back to nature" serien. Den gav mig mycket hjälp, då jag började med diskus.

/Nille
#10 - 31 oktober 2003 17:48
hmm tycker då inte du ska testa med vf när du är nybörjare köp någon odlad variant
#11 - 31 oktober 2003 17:57
om man bor evigheter från den närmaste djuraffär då? de enklaste sättet måste då vara att köpa på "postorder".
#12 - 31 oktober 2003 18:02
Vf???
Nybörjare som jag är.
Funderar på att åka till ex:Nya ciklidleken.
och kika.
Det verkar tryggast att få se fisken innan
man köper den.
Men det vore praktiskt att beställa, men då
vill jag vara säker på att fungerar.
#13 - 31 oktober 2003 18:11
VF= vildfångad, de är ett måste att veta på denna community.
#14 - 31 oktober 2003 18:47
jag har beställt många gånger av butiken i karlstad det handlade då om malar, de var i toppklass och till fördelaktigt pris. så när det gäller malar har jag bara gott att säga (det är endast där jag har personliga erfarenheter av den butiken).

när det gäller discus så skulle jag aldrig köpa dem utan att ha sett dem i verkligheten. sen om de åker bussgods eller i din bil spelar ingen större roll.

många köper dålig fisk och misslyckas, endel köper fin fisk och misslyckas ändå.
#15 - 31 oktober 2003 19:31
sen fins de dom som köper dålig fisk och lyckas.
#16 - 31 oktober 2003 19:42
Skulle aldrig köpa diskus osedd.....med tanke på att 90% av den diskus man ser i butiker är kass....
#17 - 1 november 2003 13:32
90% kass???
Då¨blir det jättesvår att få tag i bra discus.
Är det sämre kvalit´e på billiga sorter?
eller har det med avel att göra?
(vf kom på det senare)
#18 - 2 november 2003 18:08
tydfligen så tycker han de!men han har väl antagligen ett bank konto som har minst lika många siffror som det finns stjärnor! och därför så köper han bara de allra dyraste. men de han inte tänker på är att de finns dom som säljer dålig discus för mycke pengar för att tjäna mer! men de är bara min teori!

men är de inte så, skomakarns barn har de sämsta skorna!
#19 - 2 november 2003 18:50
Njae.....jag har bara en bestämd åsikt om hur diskus ska se ut när den är ok. Både kroppsform, storlek och beteende...
#20 - 3 november 2003 19:20
OK. För en nybörjare så lyssnar man på
försäljarna en hel del.
Och vad jag hörde i helgen var att VF Discus är både lättare
att sköta samt har bättre motståndskraft mot sjukdommar.
Vad har ni för erfarenhet av detta??
(skall bara påpeka att detta forum hjälper mig mest)
Kjell Fohrman
Administrator
#21 - 3 november 2003 19:30
Och vad jag hörde i helgen var att VF Discus är både lättare

att sköta samt har bättre motståndskraft mot sjukdommar.

Vad har ni för erfarenhet av detta??

Jag anser i alla fall att odlade normalt sett är betydligt tåligare.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#22 - 4 november 2003 21:52
Finns det fler erfarenheter av vf och odlade Discusar?
#23 - 4 november 2003 23:24
håller med kjell

Annons