discus och skaler

#1 - 13 augusti 2007 17:10
hej.
jag har tänkt mej att skaffa skalarer och discus. fungerar dom tillsammans? jag tror dom fungerar tillsammans men den egentliga frågan är om man kan ha gurami med discus och skalarer? jag har ett 250l kar som jag ska ha dom i. går det?

tack för alla svar!
#2 - 13 augusti 2007 18:18
Hur många ska du ha? diskus o scalare funkar iallfall (=
#3 - 13 augusti 2007 18:25
guramin härstammar från asien och diskusen och scalaren härstammar från sydamerika... Men jag tror det borde funka =P Nån annan som har haft dom 3 i samma kar?
#4 - 13 augusti 2007 20:03
Det fungerar utmärkt med discus och scalare, om ditt akvarium är minst 50cm högt så går det bra att ha men det är i minsta laget. En fullvuxen discus bör ha 50 liter per fisk och det anser jag att scalare också bör ha. Jag skulle välja det ena eller det andra just därför, och guramin skulle jag skippa helt då jag inte tycker att det passar ihop.
#5 - 14 augusti 2007 06:04
ok, jag har tänkt mej att antingen ska jag ha ett lekpar discus och scalarer. eller ska jag bara köpa typ 5 små av var och hoppas på det bästa :P
#6 - 14 augusti 2007 06:21
Om du köper 1st fullvuxet lekpar av discus så låt dom gå där själva. För även om scalare kan se lite mesiga ut så är det något helt annat när dom leker, dom lutar sig på sida som en segelbåt i hård vind. Sedan sker en blixtattack som ger andra fiskar skrämselhicka, men jag skulle tro att du kan ha 2st ensamma lekpar av scalare där.
#7 - 14 augusti 2007 06:22
Du kan inte ha 5st scalare och 5st discus i 250l.
#8 - 14 augusti 2007 07:32
Om du har tänkt skaffa diskus så är mitt bästa tips: läs, läs och läs;)!

Det kan vara lite svårare att ha dessa fiskar om man inte är så varm i kläderna, men för att underlätta för sig själv då så är det en fördel att köpa stor fisk. Den är dyrare men lite lättare att hålla då de inte är riktigt lika känsliga som de små. Har du väl fått fungerande fiskar så är de inte svårare än någon annan ciklid, men det gäller att få fram dessa.
#9 - 15 augusti 2007 06:31
då vore det kanske bäst att bara ha typ 2 (lek)par discus i karet. jag får sätta ut annonser

Annons