Discus och Channa???

#1 - 18 augusti 2008 17:20
Skall köpa Discusar för första gången i mitt liv:)Och nu har jag en fundering: Jag har länge varit sugen på Ormhuvudsfisk, närmare bestämt Channa Bleheri...är det någonting som kan gå med Scalarer och Discusar?
Tacksam för svar.
#2 - 18 augusti 2008 20:21
Skulle vara intressant att se men tycker det låter som en dålig blandning :P
#3 - 18 augusti 2008 20:41
Nja, tror inte det är så lyckat. Ormhuvuden blir nog lite för stora och glupska, tror inte discusarna skulle få så mycket mat med, tyvärr. Men Channa bleheri är fin :)
#4 - 18 augusti 2008 20:43
Diskus och kardinaltetra är en mkt finare blandning!(:
#5 - 18 augusti 2008 21:06
Baf2 skrev:
Diskus och kardinaltetra är en mkt finare blandning!(:

Tack för era svar:)det blir nog ingen Channa i sånna fall.
Kardinaler blir nog inte så lyckat heller hos mej....för det äter mina Scalarer upp:p

Kom gärna med förslag på vad som passar med både Discus och Scalare.
#6 - 19 augusti 2008 02:05
nää vänta nu. Channa bleheri kan du, ha med det mesta och då menar jag verkligen det mesta så länge de andra fiskarna inte får plats i mun på den så petar den inte ens på dem.

Det är bland de fredligaste av channa arterna, väldigt lugn och vacker fisk. Den blandningen skulle funka helt utmärkt. Står att den ska bli ca 20cm men den stannar oftast vid 14-15cm.

Du skulle startat denna tråd i en annan topic
#7 - 19 augusti 2008 02:06
Ps, channan ska du mata ordentligt varje dag, det räcker med en halv räka då den är vuxen för att den inte ska röra de andra fiskarnas mat, så oroa dig inte för att den kommer haffa alla andra fiskars käk.
#8 - 19 augusti 2008 08:03
Amaro skrev:
nää vänta nu. Channa bleheri kan du, ha med det mesta och då menar jag verkligen det mesta så länge de andra fiskarna inte får plats i mun på den så petar den inte ens på dem.

Det är bland de fredligaste av channa arterna, väldigt lugn och vacker fisk. Den blandningen skulle funka helt utmärkt. Står att den ska bli ca 20cm men den stannar oftast vid 14-15cm.

Du skulle startat denna tråd i en annan topic

Vilken topic skulle jag har startat den här tråden då?? Jag skulle vilja hitta den tråden.
Jag vill jättegärna ha Channa Bleheri, men eftersom det blev sagt att den inte kan gå med Disciusar, så hade jag bestämt mej för att inte köpa några:(
Jag skall till handlaren imorron, och kan man ha dom, så vill nog jag beställa ett par.....Jag vore ytterst tacksam om du kunde ge mej lite mer info...:confused:
#9 - 19 augusti 2008 08:12
Tror tyvärr inte dina diskus blir så gamla ihop med Channor. Helt olika typer av fisk med olika krav.
#10 - 19 augusti 2008 10:32
kaj.p skrev:
Tror tyvärr inte dina diskus blir så gamla ihop med Channor. Helt olika typer av fisk med olika krav.

Nu har jag fått så olika svar, så nu är jag förvirrad. Jag vill inte göra något tokigt, så jag gör så heä. Det ser ut som om jag kommer att behålla akvariet på 300 liter, och funderar på att ha Channan där. Kan de gå i ett 300 liters, och vilka andra fiskar kan man ha med dom?

Tacksam för svar.
#11 - 19 augusti 2008 10:58
ida72 skrev:
Vilken topic skulle jag har startat den här tråden då?? Jag skulle vilja hitta den tråden.

"Mix fisk tråden" till exempel. ;)
Jag tror nog det funkar jättebra med Channa bleheri i 300 liter, vet dock inte vilka som kan passa ihop med dem...Personligen skulle jag inte ha några andra fiskar ihop med dem alls då de inte riktigt kommer till sin rätt då.
#12 - 19 augusti 2008 12:21
Asså, man märker direkt att alla som svarat i denna tråd själva inte håller rovfiskar. Ni hart förutfattade meningar om channor, ni får det att låta som om de är riktiga vildar. Jag skrev faktiskt att channa bleheri ENDAST går på andra fiskar som får plats i mun på den, den rör alltså inte övriga invånare.

Undrar därför med vilket underlag folk skriver att de inte tror diskusarna kommer klara sig eller överleva länge. Med vilket underlag? har någon av er sett en channa bleheri attakera en större fisk och dödat den? har någon av er ens haft en channa bleheri?

Min channa bleheri och mina 5 channa gachua går med massor me olika fiskar, de dödar endast det som får plats i munnen, gachua kan då och då bita nån annan fisk bara för att testa men bleheri är det inga problem med.

Kan däremot hålla med om att det inte skulle vara den bästa blandningen i världen att ha diskusar me channor men vad spelar det för roll? man får blanda hur man vill så länge man vet vad man gör.
#13 - 19 augusti 2008 15:46
Nitra98 skrev:
"Mix fisk tråden" till exempel. ;)

Jag tror nog det funkar jättebra med Channa bleheri i 300 liter, vet dock inte vilka som kan passa ihop med dem...Personligen skulle jag inte ha några andra fiskar ihop med dem alls då de inte riktigt kommer till sin rätt då.

Jag gjorde som du sa:DJag ställde samma fråga i Mix Fisk:)Hoppas på bra svar där också:p

Annons