Hade tänkt säga ungefär samma sak som Kjell redan sagt, att det i naturen förekommer ganska stora temperaturväxlingar, till exempel under en nederbördsperiod. Själv har jag haft runt 27 grader till mina discusar, dock har jag efter rengöring av discusakvariet, vid fler än ett tillfällen, glömt sätta i doppvärmaren igen. Vid det ena tillfället gick det 5-6 dagar innan jag upptäckte misstaget (skyller på att jag hade en stressig tentaperiod) och temperaturen i akvariet låg, naturligt nog, på samma som rumstemperaturen, 20 grader. En av anledningarna till att felet uppdagades var att discusarna började äta mindre och var petigare med vad de tog. Efter att kontakten till doppvärmaren åter iförts och temperaturen stigit återgick allt till det normala. Att många discusar lätt drabbas av sjukdomar tror jag beror på den sterila miljö som många odlare och discusinnehavare har, och tror att man måste ha (inga växter, inget grus, stora vattenbyten varje dag). Detta, tror jag, gör discusen väldigt känslig, pga nedsatt immunförsvar,för sjukdomar. Många myter om discusens känslighet har nog uppkommit just för att de, i stor utsträckning, har hållits i dessa extremt sterila förhållanden.
Mvh
JohanJ