Discus inköp

#1 - 5 juli 2004 11:00
Slarvade tydligen med min fråga så den hamnade under fel rubrik så jag försöker igen!

Tänker alltså skaffa en grupp discusar till min 400 burk. Kikat runt lite i sthlm och kom fram till att Akvarieleasing tycktes mest service inriktade och seriösa. Nu undrar jag om det att föredra att handla från butik eller om man ska vända sig till någon odlare och i så fall hur kommer jag i kontakt med en seriös sådan? Är på jakt efter 6-8 st fiskar i storlek 8-10 cm, helst svenskodlade.
#2 - 5 juli 2004 11:31
Odlare är väl att föredra då du ju ofta får helt suverän kvalitet, vet exakt hur fiskarna växt upp, fiskarna har oftast fått bättre mat, du får se föräldradjuren och får ofta lite bättre priser (inte alltid). Diskusodlare finns det en hel del i Sverige tycker jag. Hur det ligger till i Stockholm vet jag dock inte.

Sök på diskusodlare på google kanske du hittar nått. Lustigt nog kommer min sajt upp först, skumt...
#3 - 5 juli 2004 11:36
Köpte nyligen mina 8 discusar från en svensk odlare i stockholm. Gå in på http://home.swipnet.se/rosengren/discus.htm

De har varit ett par veckor i min ägo och är friska och äter bra!

Bilder finns på hans hemsida och på min zoon.

Jag personligen tycker odlade är att föredra då man ser hur föräldrarna ser ut. Tror också det inte är dumt då de slipper stressen av alla miljö-byten.

Annars håller jag med dig om att akvarieleasing är mycket kunniga och hjälpsamma!
#4 - 5 juli 2004 12:48
De såg ju riktigt nice ut måste jag säga. Skulle ju vara en klar fördel om man hittade någon som odlar här i sthlm. Dock är det inget problem för mig att åka någonstans om jag vet att det leder till högre kvalitet på fisken.
#5 - 6 juli 2004 13:56
Ok, har funderat vidare på vilken eller vilka sorter man ska välja. Är jag helt ute och cyklar om jag vill ha tre olika varianter i min tilltänkta grupp? ( 8st )
Min tanke var: 4st Red Turquoise, 2st Golden & 2st Red Diamond
Går det att kombinera på detta sätt eller är det att föredra att ha alla av samma variant typ 8st Red Turquoise?
Om det går att ha denna kombination hur ska jag då bära mig åt om jag vill köpa alla fiskara samtidigt? Det låter ju inte allt för troligt att jag kan hitta en odlare/butik som har alla dessa varianter.
Råd emottages tacksamt!

/Martin
#6 - 6 juli 2004 22:12
den kombinationen funkar bra. det spelar igentligen ingen roll om du blandar olika färger eller odlade eller vildfångade allt funkar bra tillsammans bara du har rent o bra vatten till dom.

du kan ju fråga hos akvarieaffärer dom borde kanske kunna få hem dom sorterna o då får dom dom oftast hem dom samtidigt om du beställer alla vid ett o samma tillfälle.

annars som tidigare nämt så är det nog bäst att försöka få tag på odlare som odlar dessa varianter fast det kanske inte finns någar som odlar dessa färg varianter i sverige det vet ja faktiskt inte. Oftast så odlas dessa varianter i tjeckien eller asien eller liknande. Det är oftast där i från som affärerna tar hem dom ifrån.

Annons