Discus i SA?

#1 - 1 april 2008 18:05
Jag har ett 720L (200*60*60) jag har Scalarer, Sydamerikansk Silverhaj, Svärdbärare, Praktbarber, Öronål, Leopardpleco L001 och Guld-, Marmorgurami. Det är totalt cirka 30 fiskar. Kan jag ha någonDiscus i detta karet? I så fall vilken skulle jag kunna ha? Har aldrig haft Discus innan.
#2 - 1 april 2008 18:16
mh22gw skrev:
Jag har ett 720L (200*60*60) jag har Scalarer, Sydamerikansk Silverhaj, Svärdbärare, Praktbarber, Öronål, Leopardpleco L001 och Guld-, Marmorgurami. Det är totalt cirka 30 fiskar. Kan jag ha någonDiscus i detta karet? I så fall vilken skulle jag kunna ha? Har aldrig haft Discus innan.

kan inte spec mkt om diskus sj, men jag hade nog för det första läst fakta om dem, sen hadde jag nog rensat karet på stressiga fiskar, med den set-up med fiskar du har nu gissar jag att det inte blir spec lyckat...

dessutom måste du ha stabila värden i karet och en temp på runt 28-30 grader har jag för mig.

men som sagt har ingen erfarenhet sj
#3 - 1 april 2008 19:16
alla fiskar kommer ta all mat innan diskusarna hinner fram. och finns de nått diskus e känsliga mot e nitrit så man kan inte mata så jättemycke. skulle inte testa
#4 - 1 april 2008 19:32
Nä, jag testar inte. Ville bara ha reda på om det funkade. Är så fruktansvärt sugen på Discus, de är ju så grymt fina. Det får väl bli ett kar till längre fram istället.
#5 - 1 april 2008 19:56
mh22gw skrev:
Nä, jag testar inte. Ville bara ha reda på om det funkade. Är så fruktansvärt sugen på Discus, de är ju så grymt fina. Det får väl bli ett kar till längre fram istället.

Är sj skitsugen på discus med. håller på att köra in ett 240L nu, till 4-5 discusar som kanske fyttar in i sommar..
#6 - 1 april 2008 20:12
Jag har ett 520L som jag har lovat familjen att vi ska ha Malawi i, det är inte igång ännu. Kanske kan övertala dom att vi ska ha Discus istället. I annat fall får det bli ett kar till efter sommaren.
#7 - 1 april 2008 20:17
Jag har ett discuspar med bland annat ett scalarepar, tre halvvuxna tuppkamsciklider, stänktetror, kejsartetror, och diverse malar, och det funkar bra, de äter bra, och leker typ en gång i veckan :p
#8 - 1 april 2008 20:37
ja jag har dom med skalar, rosentetra, sorgmanteltetra,corydoras och dvärgciklider. e ett lekpar som leker konstant här med.
#9 - 1 april 2008 20:39
Jag vågar nog inte prova:( Är ju synd om firrarna om dt inte skulle fungera.
#10 - 1 april 2008 20:46
ja ditt kar skulle jag inte pröva i då dom flästa fiskarna där i e ganska stora och matglada
#11 - 1 april 2008 20:52
Matglada? De brås nog på husse haha
#12 - 1 april 2008 22:06
Jag har bokat mina första 4 st diskus idag :D ska ha dom i ett 240l växtkar ihop med elefantnosfisk, siameser och skalarer. Kommer bli kanon att få hem dom.
#13 - 2 april 2008 13:05
Micke_A skrev:
Jag har ett discuspar med bland annat ett scalarepar, tre halvvuxna tuppkamsciklider, stänktetror, kejsartetror, och diverse malar, och det funkar bra, de äter bra, och leker typ en gång i veckan :p

tar du hand om ynglen o säljer dem sen då?
#14 - 2 april 2008 13:39
tror inte att de blir något av den. så e de här iallafall.
#15 - 2 april 2008 13:42
Självklart, inte kommer jag har plats med alla avkommorna iaf. Om det nu blir några yngel efter dom.
#16 - 2 april 2008 16:18
Vad får man för att säja diskusyngel ??
#17 - 2 april 2008 16:43
1. Läs på massor av information om just diskus. Diskus är en rätt krävande fisk som kan vara lite knepig att ha i inredda kar. Vattenkvaliten skall vara god, men icke för strömt i karet. Kontrolera att de fiskar du ev. kommer spara tål en höjd temperatur på 29-30grader. Jag skulle ta bort öronålen och praktbarben på direkten. Öronålen är verkligen en stressande individ och barbern kan vara rätt elaka och dessutom vill de gå i svalare temperatur. Även hajen och guramina skulle jag ta bort.

2. Du kan hitta diskusyngel (5krone stora) i handeln, men inget jag råder dig till att köpa. Risken är stor att de dör då de är väldigt känsliga som små. Rekomenderar strl: 10-12cm som första fisk å 6st minst eftersom de är stimfisk och minskar risken att de står och trycker i ett hörn pga rädsla. Priset varierar stort beroende på vad du vill ha. Du kan hitta diskus från 50:- (hemodlade 5krone size) till flera 1000-tals kronor.

3. 10st små skulle du kunna ha utan problem tills de blivit större eller börja bilda par. Par kan bli lite kinkiga på att ha andra diskus inpå sig och mota som fan. I det fallet är det bara att sålla ut till ett lagom bestånd.

//Camilla
#18 - 2 april 2008 17:03
tar du hand om ynglen o säljer dem sen då?

Eftersom det är ett sällskapsakvarium så blir det inget, och jag är tveksam till att deras yngelvård är på topp. De har kommit så långt att ynglen börjat simma lite, se´n har de försvunnit fort. Scalarerna har klarat sina frisimmande yngel i några dagar. Som sagt, tetror och ciklidyngel är ingen bra kombination :p
#19 - 2 april 2008 17:35
Micke_A skrev:
Eftersom det är ett sällskapsakvarium så blir det inget, och jag är tveksam till att deras yngelvård är på topp. De har kommit så långt att ynglen börjat simma lite, se´n har de försvunnit fort. Scalarerna har klarat sina frisimmande yngel i några dagar. Som sagt, tetror och ciklidyngel är ingen bra kombination :p

aha oki, har sj tänkt lite på att ha discus i mitt 240L kar när jag fått rätt på vattenvärdena (spec pH) och om de skulle vilja yngla av sig, tänkte jag att man kanske kunde tjäna ngn slant :p
#20 - 2 april 2008 18:20
lågt ph. skicka upp tempen till 30 grader och sen ett stort vattenbyte som får ner tempen till 24-25 grader. så har du lek
#21 - 2 april 2008 18:24
lågt ph. skicka upp tempen till 30 grader och sen ett stort vattenbyte som får ner tempen till 24-25 grader. så har du lek

Hehehe.. om det vore så lätt skulle alla som hade diskus ha lek titt som tätt..
//Camilla
#22 - 2 april 2008 19:23
aha oki, har sj tänkt lite på att ha discus i mitt 240L kar när jag fått rätt på vattenvärdena (spec pH) och om de skulle vilja yngla av sig, tänkte jag att man kanske kunde tjäna ngn slant :p

Tja, för att det ska bli några yngel så får man nog ha dem mer eller mindre ensamma. Mina leker som sagt hela tiden, lite väl ofta faktiskt, eftersom det nog sliter på dem en del.

Det svåra är inte att få lek av dem, utan att föda upp ynglen, vad jag har förstått :)
#23 - 2 april 2008 19:24
C.Ciklid skrev:

//Camilla

hehe jojo:p

jag tror mer på att man ska få dem att må så bra som möjligt, sen om de känner för att yngla av sig är la de upp till dem^^ tyvärr
#24 - 2 april 2008 20:14
C.Ciklid skrev:

//Camilla

ja men jag har ju ett lekpar så de funkar för mig;)
#25 - 3 april 2008 10:22
Jo, mitt lekpar leker både före och efter vattenbyten, fast jag gör inga 24gradiga vattenbyten. Problemet är ju att få äggena att utvecklas osv. ;)
//Camilla

Annons