Discus i rio 240

#1 - 27 augusti 2013 16:27
Jag har sadlat om från mitt mindre seriösa första-akvarium till ett lite rejälare med Discus och Neontetror endast (o en o annan mal).

Såhär ser det ut nu;

http://imgur.com/JiUZrKG&kNnXzDq#0

http://imgur.com/JiUZrKG&kNnXzDq#1

Problemet är att mina Discus, som jag slängde ner igår, är sjukt rädda. Dom bara trycker i ett hörn hela tiden, ibland får dom fnatt o faceplantar rutorna helt utan anledning! Vill ju inte att mina dyrgripar ska gå miste om livet. Vattnet är på 28 grader och gör i skrivande stund ett 50% vattenbyte.

Jag har just nu väldigt ont om pengar men jag behöver nån form av skugga till dom gissar jag? Hur löser jag det utan att förstöra min scape (snarare göra det snyggare på köpet?)

:)
#2 - 27 augusti 2013 16:34
Läs den här tråden från sidan 72 så får du lite kläm på detta med nystartat diskuskar.
#4 - 27 augusti 2013 17:56
För lite gömställen känns det som spontant, inga häftiga rörelser i rummet? (vardagsrummet) antar jag .D
#5 - 27 augusti 2013 19:15
Ryskbompa skrev:
För lite gömställen känns det som spontant, inga häftiga rörelser i rummet? (vardagsrummet) antar jag .D

Sant. Djuraffären hade öppet till 20.00 så jag passade på o åka o hämta en större redmoor-rot till o en näve växter, tänkte ha den "flytandes" så den skuggar lite o blir lite av en trygghet.
Måste bara luska ut hur jag ska fästa den den dagen den vill sjunka..
kör med släckt ljus nu och tänt i rummet istället, men det känns som dom kommer bli lika chockade när jag tänder igen endå :P
#6 - 27 augusti 2013 19:34
Discus i rio 240

I början är de rädda och behöver tid att vänja sig vid karet. Men upplever att rejäla gömställen är viktiga för deras trygghetskänsla. Sedan är ju de egentligen i behov av en större grupp (7-8) vad jag förstår.
#7 - 27 augusti 2013 21:09
Skulle du tro det går att ha 7st i mitt?
#8 - 28 augusti 2013 04:22
Discus i rio 240

Det skulle säkert fungera nu med den storlek du har på Diskus nu, men de blir stora och kommer framöver att behöva ett större kar. Så det beror på hur du tänker framöver.
Du verkar ju nyfiken att lära dig mer om dina Diskus.
Läs gärna Mats Bryzells brillianta inlägg här som i varje fall öppnade mina ögon ordentligt för denna fantastiska fisk:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=154823&page=14&p=1632068&viewfull=1#post1632068

Edit. Äsch. Länken skulle gå till sidan 14 och inlägg 262. Fick det inte att fungera direkt dit. Så du får gå dit manuellt.
#9 - 29 augusti 2013 14:45
Börjar bli orolig nu. Dom är fortfarande lika rädda :S Bara står stilla i ett hörn. Äter ej trots att jag lyckades smyga ner en bit oxhjärta framför näsan på de.. Köpte ju dom i måndes, torsdag nu. Nu med en fet rot i mitten och lite fler växter tycker jag det ser ut som många andra Discuskar, absolut inte så att dom inte kan gömma sig. Men om det nu är det dom vill tycker jag det är märkligt att dom är mot framrutans kant :P Där hänger hela högen o tittar på mig i soffan...

En annan märklig sak var att igårkväll började mina tetror att stimma, o var dessutom rädda för mig när ja kom i närheten. Nu e dom utspridda o matgalna igen o följer en när man går förbi kärret...

Har läst i trådarna men skulle vilja ha mer konkret o personlig hjälp med just mitt kar o mina discus liksom, efter mina förutsättningar o så :S

Menar är det lönt o göra ett vattenbyte till eller är det bara värre me stress osv?
#10 - 29 augusti 2013 15:15
Min första spontana reaktion är att det är väldigt ljust i akvariet med lyset och den ljusa sanden , det skulle kunna vara en ide att försöka blanda ut den lite med ett mindre reflekterande botten material såsom julas blästersand eller engelsk Sjösten , att de inte börjat äta ännu är inte hela världen för de klarar sig ett bra tag utan att äta och som Tony på Tonys diskus sade när jag började " är de tillräckligt hungriga äter dom " detta under förutsättning att de är friska förstås
#11 - 29 augusti 2013 15:35
Kan man koppla ur ett lysrör tillfälligt? Eller fungerar det inte alls då? Vill inte testa ifall det skulle gå sönder..
#12 - 29 augusti 2013 17:34
Först av allt skulle jag vilja råda dig att inte dona så mycket med ditt akvarium just nu även om du uppenbarligen bryr dig mycket om dina Diskusar. Bestäm dig för vilka rutiner du ska ha med vattenbyten och fullfölj dem väldigt konsekvent. Mina Diskusar som grupp har inte ätit på ca 3 veckor efter det att jag släppt i dem och det utan att må dåligt alls. De började på en given signal och har förvandlats från matvägrande anorektiker till vrålhungriga grisar på ett dygn.
Nu har du ju köpt en intressant och samtidigt svår fisk som inte är att se som en nybörjarfisk och du kommer nog behöva läsa på om dem så du hänger med i hur de beter sig. De är smarta, uppmärksamma och stressar upp sig lätt och blir relativt lätt sjuka om något är fel.
Så att hålla på att fixa i akvariet nu innebär ju att allt blir ändrat hela tiden och stressen blir konstant. Man upplever dem lite modiga först (tror de mest är chockade då) sedan kan det bli så här ängsliga reaktioner. Då behöver de en jämn lunk. Ta det lugnt runt akvariet första tiden och övergå successivt till att vara som vanligt hemma. Experimentera inte med belysningen utan håll det till den du har.
Du behöver gömställen av rötter eller växter, men sedan lugn och förutsägbar miljö.
Ge olika foder av hög kvalité dagligen så du ser vad de så småningom blir intresserad av.
Så där tänker nog jag om det du frågar om, men sammanfattningsvis tror jag du behöver tagga ner och bekanta dig med dem. Låt dem vänja sig nu. Och du behöver vänja dig vid dem. Så ni kan väl sitta och hänga lite du och dina Diskusar. Det är ju inte bara de som är stressade nu vad jag förstår ;)

I Rios original-armatur så kan du inte släcka ena lysröret utan det är alla på eller alla av.
#13 - 29 augusti 2013 17:43
Sv: Discus i rio 240

Medhåll på bluewings inlägg. Vill du tona ned belysningen kan du använda folie eller nåt annat lämpligt för att skärma av lite ljus men främst gäller tålamod.
#14 - 29 augusti 2013 20:45
Tack för svaren. Jag får helt enkelt avvakta, men nu har dom börjat röra på sig lite.. mer aktiva. Det är typ så desto längre jag har tänt desto vågligare blir di'. Men jag får väl släcka inatt som vanligt endå..

Så jäkla trist o titta på karet nu bara, när inte scape'en är alls som jag vill ha det och jag inte kan ändra på nånting heller .. Har en bild framför mig hur det ska se ut när jag kan börja greja med det igen. Bilder kommer då givetvis ;)
#15 - 30 augusti 2013 04:21
Bra att du återgår till rutinerna ;) Men hur mycket behöver du göra om i karet då? Vad är det för förändringar i scapen som du vill göra?
#16 - 31 augusti 2013 00:59
Det känns lite tomt, minst sagt. Men jag ska fylla på med nån större växt och få ner den stora roten i botten. Jag är dendär typen som aldrig blir nöjd, tyvärr är jag inte heller den konstnärliga typen som får det perfekt heller :P
#17 - 31 augusti 2013 05:21
Discus i rio 240

mpdemus123 skrev:
Det känns lite tomt, minst sagt. Men jag ska fylla på med nån större växt och få ner den stora roten i botten. Jag är dendär typen som aldrig blir nöjd, tyvärr är jag inte heller den konstnärliga typen som får det perfekt heller :P

Ok. Då har du lite att slita med mentalt nu då ;) Vad du än gör i karet så kommer det i början att skapa stress för dina Diskusar. Ska du göra om nåt så gör det du ska, men sedan får du nog vänta ett bra tag. Om du då fungerar så att det blir enligt en trial and error-modell dvs. att du ser först när du försökt vad som funkade och inte funkade så blir det lätt ett kontinuerligt inredande i karet. Det kommer inte att funka alls med Diskus. De kommer då att associera dina händer med stress och koppla ihop händer i karet med otäcka upplevelser och det vill du ju inte. För egen del har jag gjort så att när jag gör nåt i karet så släpper jag alltid ner pyttelite mat. Detta så att donandet blir positivt. De börjar bli allt tåligare nu.
Men åter till det här med inredning så skulle jag rekommendera dig att börja med torrinredning först. Ta din rötter och vad du nu har och bygg med dem på en mall i papper som har samma bottenmått som karet så att du testar där hur det kommer att se ut. Låt sedan ett förslag du har stå där några dagar minst och kolla vad du tycker är snyggt och inte.
Kolla runt på medlemmars akvarium och se om du ser nåt du gillar.

Risken är ju att man får massa idéer från folk här i Zoopet när man lägger ut bilder på sitt kar. Då blir man osäker och börjar dona och ändra. Tror du behöver hitta din"smak" när det gäller inredning innan du fixar i karet. Oavsett vilka fiskar du har så gillar de att det är förutsägbart och igenkännbart.
#18 - 1 september 2013 17:44
Nu tycker jag det ser lite festligare ut. Ganska nöjd med hardscape'en nu , dvs rötter osv. Det är bara nån större växt som ska till och lite växter på roten typ mossa eller liknande smått.

bild: http://imgur.com/QMFiAKg
#19 - 10 september 2013 13:54
Nu har jag nått framgång med mina discus! Jag har kört på en helt annan taktik än vad man vanligtvis gör, istället för att vara försiktig har jag grejat runt mycket i kärret, varit livlig framför dem, spelat hög musik o druckit öl. Idag kom 2st fram o ville äta ifrån handen min! Den ena fick slagsida o högg mig i fingret men imorgon eller iallafall framåt helgen hoppas jag att alla är dresserade nog att äta från min näve :)

Har även märkt att en av dom verkar försöka utse sig själv till hövding, han puffar iväg dom andra när dom kommer för nära!

Synd bara dom ser ut som albinos allt som oftast.. såfort dom är på ett ljust ställe. Tänkte ändra belysning till juwels "nature", kanske inte blir så superstarkt sken då..

såhär ser dom ut nu

http://i.imgur.com/FNZTh2d.jpg <- discusarna

http://i.imgur.com/h7GvwXn.jpg <- kärret
#20 - 10 september 2013 19:37
Provade igen att mata med handen, först vevar jag bytet framför rutan och som om kärret vore fullt av ett gäng arga hyenor följer dom det med blicken för att sedan i illfart åka upp mot ytan o tugga i sig det smaskiga köttet med belåtenhet :)

Hade varit fräckt om man försökt göra detta samtidigt som man spelar en specifik låt, kan fiskar höra ljud utanför kärret? Låt säga att man spelar Sound of Da Police med KRS-One varje gång man matar dom, kommer dom då till slut att simma upp mot ytan såfort man spelar den låten från soffan? Eller där går gränsen för hur pass dresserade Discus kan bli?
#21 - 10 september 2013 19:38
Du har ingen film av hur det går till när du är vild, dricker öl och är livlig framför akvariet? Låter som en ny, smått revolutionerande teknik som jag själv utnyttjat allt för sällan när jag tänker efter.
Verkar som om du och dina Diskusar behövde lite ordentligt party för att slappna av. De är ganska mänskliga de där Diskusarna.
#22 - 10 september 2013 19:52
mpdemus123 skrev:
Nu har jag nått framgång med mina discus! Jag har kört på en helt annan taktik än vad man vanligtvis gör, istället för att vara försiktig har jag grejat runt mycket i kärret, varit livlig framför dem, spelat hög musik o druckit öl. Idag kom 2st fram o ville äta ifrån handen min! Den ena fick slagsida o högg mig i fingret men imorgon eller iallafall framåt helgen hoppas jag att alla är dresserade nog att äta från min näve :)

Har även märkt att en av dom verkar försöka utse sig själv till hövding, han puffar iväg dom andra när dom kommer för nära!

Synd bara dom ser ut som albinos allt som oftast.. såfort dom är på ett ljust ställe. Tänkte ändra belysning till juwels "nature", kanske inte blir så superstarkt sken då..

såhär ser dom ut nu

http://i.imgur.com/FNZTh2d.jpg <- discusarna

http://i.imgur.com/h7GvwXn.jpg <- kärret

Ärligt, så gillar jag inte din "dressyrpolitik"!

//Inger
#23 - 10 september 2013 20:30
Inger H skrev:
Ärligt, så gillar jag inte din "dressyrpolitik"!

//Inger

Vad har frun invändningar emot om jag får fråga?

Det har ju funkat super!
Film på matning kan jag lägga upp om intresse finns!
#24 - 11 september 2013 05:35
mpdemus123 skrev:
Vad har frun invändningar emot om jag får fråga?

Det har ju funkat super!

Film på matning kan jag lägga upp om intresse finns!

Tjo och tjim både i och utanför ett akvarium, har frun väldigt svårt att ta in - gillar dina fiskar det... så var glad;).

//Inger
#25 - 12 september 2013 18:59
Här kommer den efterlängtade filmen på mina dresserade vildbestar:
&feature=youtu.be" target="_blank">
&feature=youtu.be
#26 - 12 september 2013 19:16
Vilka fina diskus.:)
#27 - 12 september 2013 19:34
Vilken mysig film! Ett gäng livsglada Diskusungdomar :D Verkar som om de trivs med dig ;) Om man ser på filmen så tycker jag mig se att de backar ner till den delen av karet där det känns mest tryggt att stå och hänga. När de successivt blir större vilket jag gissar förutsätter att de får mat flera gånger om dagen så kommer de att behöva revir eller med andra ord rötter över fler delar av karet. Hur mycket/ofta ger du dem mat?
#28 - 12 september 2013 21:21
Bluewing: Det är mest en slump att di' hängde i den hörnan då, de är lika ofta i andra hörnan utan några gömställen alls faktiskt.. Men visst ska dom ha det, aquascapen är långt ifrån klar det ska gudarna veta!!

Jag ger dom 2 gånger om dagen, en sån vanlig fryskub, första gången oxhjärta och andra gången artemia..
#29 - 13 september 2013 04:07
Ok. Men eftersom de är ungfiskar behöver de mat 3-4 ggr dagligen om de ska utvecklas korrekt. Vuxna fiskar kan få mat 1-2 ggr. per dag. Det är ju detta som är nackdelen med ungdiskus. De ska egentligen nästa se ut som köttbullar med fenor som små.
#30 - 13 september 2013 11:57
Ja man vill ju ha dom riktigt feta. Men frågan är om karet o filtert håller för 4 såna köttkuber om dan? Det känns mycket för 5 discus..
#31 - 13 september 2013 13:06
Det är nog inte att du behöver tänka så mycket volym på födan. Mat 4 ggr är ju inte detsamma som 4 kuber. Men vad jag förstått så ska deras näring komma i en jämn ström mera för att huvud hjärna, kropp organ etc. ska utvecklas optimalt. Annars så blir de deformerade och stannar i växten etc. Nackdelarna med att ge så mycket mat är ju att det behövs mycket vattenbyten för att du inte ska få bakterier i vattnet eller algexposion etc. Så det att köpa mindre Diskus är ju den svåra vägen och mest krävande. Detta är skälet till att jag själv endast skaffat vuxen Diskus.
#32 - 13 september 2013 13:10
Mata lite och ofta. Man kan som sagt se på magen när de är runda, så försöker man hålla dem i det stadiet. :-)
#33 - 13 september 2013 13:43
Och det som är nästan viktigare, är vattenbyte. Kan du är ett vb på minst 50% om dagen bra...på det viset belastar du heller inte filtret lika mycket.
#34 - 13 september 2013 14:24
ansjo skrev:
Och det som är nästan viktigare, är vattenbyte. Kan du är ett vb på minst 50% om dagen bra...på det viset belastar du heller inte filtret lika mycket.

50% om dagen?! Herregud! Hehe. Nä det där tror jag inte på! En gång i veckan får va nog!
#35 - 13 september 2013 14:49
mpdemus123 skrev:
50% om dagen?! Herregud! Hehe. Nä det där tror jag inte på! En gång i veckan får va nog!

Varför har du skaffat dessa mindre discusar, när du inte är beredd att ge dom det dom behöver? Mindre discusar behöver all näring dom kan få, för att växa till sig och bli maffiga och framförallt friska.
Med denna matning fyra ggr/dag i ditt kar, behövs det VB ofta, som sagt en ggr/dag.

//Inger
#36 - 13 september 2013 17:10
mpdemus123 skrev:
Du får tro på det om du vill;), men kolla med odlare och uppfödare som drar upp fisk, vilka vattenbyten de gör:).
#37 - 20 januari 2014 11:52
Hur gick det?

Annons