Discus i rio 240
Det känns lite tomt, minst sagt. Men jag ska fylla på med nån större växt och få ner den stora roten i botten. Jag är dendär typen som aldrig blir nöjd, tyvärr är jag inte heller den konstnärliga typen som får det perfekt heller :P
Ok. Då har du lite att slita med mentalt nu då ;) Vad du än gör i karet så kommer det i början att skapa stress för dina Diskusar. Ska du göra om nåt så gör det du ska, men sedan får du nog vänta ett bra tag. Om du då fungerar så att det blir enligt en trial and error-modell dvs. att du ser först när du försökt vad som funkade och inte funkade så blir det lätt ett kontinuerligt inredande i karet. Det kommer inte att funka alls med Diskus. De kommer då att associera dina händer med stress och koppla ihop händer i karet med otäcka upplevelser och det vill du ju inte. För egen del har jag gjort så att när jag gör nåt i karet så släpper jag alltid ner pyttelite mat. Detta så att donandet blir positivt. De börjar bli allt tåligare nu.
Men åter till det här med inredning så skulle jag rekommendera dig att börja med torrinredning först. Ta din rötter och vad du nu har och bygg med dem på en mall i papper som har samma bottenmått som karet så att du testar där hur det kommer att se ut. Låt sedan ett förslag du har stå där några dagar minst och kolla vad du tycker är snyggt och inte.
Kolla runt på medlemmars akvarium och se om du ser nåt du gillar.
Risken är ju att man får massa idéer från folk här i Zoopet när man lägger ut bilder på sitt kar. Då blir man osäker och börjar dona och ändra. Tror du behöver hitta din"smak" när det gäller inredning innan du fixar i karet. Oavsett vilka fiskar du har så gillar de att det är förutsägbart och igenkännbart.